ایثار اجتماعی » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 45331
دوشنبه - 22 اسفند 1401 - 23:21

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش بنیاد شهید

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در یک سال گذشته قریب به ۴۰ هزار پرونده مرتبط با تبصره بند الف ماده ۸۷ مربوط به عزیزانی که فاقد مدرک بالینی همزمان با مجروحیت هستند احراز شده است.

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش بنیاد شهید

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در یک سال گذشته قریب به ۴۰ هزار پرونده مرتبط با تبصره بند الف ماده ۸۷ مربوط به عزیزانی که فاقد مدرک بالینی همزمان با مجروحیت هستند احراز شده است و این افراد مشمول ۵ درصد جانبازی شدند.

محمود پاکدل در پاسخ به پرسش خبرنگار گروه ایثار و شهدا «آوای جامعه» مبنی بر آخرین وضعیت بررسی درخواست های احراز ایثارگری با بیان این مطلب گفت: ‌تصویب آیین‌ نامه‌‎های قانون جامع خدمت‌ رسانی ایثارگران به دلیل نبود تأمین بار مالی، ورود و حجم زیادی از پرونده احراز ایثارگری پس از ۳۰ سال از زمان مجروحیت از موضوعات بعدی بنیاد است، در یک سال گذشته قریب به ۴۰ هزار پرونده مرتبط با تبصره بند الف ماده ۸۷ مربوط به عزیزانی که فاقد مدرک بالینی همزمان با مجروحیت هستند احراز شده و این افراد مشمول ۵ درصد جانبازی شدند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با ارائه گزارشی از آمار ایثارگران بنیاد گفت: در حال حاضر از جامعه هدف ۴ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۶۹۷ نفری تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران ۳ میلیون و ۵۷۵ هزار و ۶۰۳ نفر در قید حیات هستند،  تعداد شهدا ۲۲۸ هزار و ۵۶۴ نفر، والدین شهدا ۴۰۴ هزار و ۸۰۰ نفر که در حال حاضر ۱۰۵ هزار و ۷۷۳ نفر در قید حیات هستند و از مجموع ۷۱ هزار و ۲۲۳ نفر همسر شهید تعداد ۶۰ هزار و ۷۵۱ نفر در قید حیات هستند و در حال حاضر ۱۷۲ هزار و ۸۳۵ نفر از فرزندان شهدا در قید حیات و تحت پوشش بنیاد هستند.

وی افزود: از مجموع ۶۲۲ هزار و ۲۸۹ جانباز دلاور ۵۴۰ هزار و ۷۸۳ نفر در قید حیات هستند، از این گروه ۸ هزار و ۲۷۷ نفر جانباز ۷۰ درصد و ۲۲ هزار و ۳۳۸ نفر جانباز ۵۰ تا ۶۹ درصد و ۱۵۷ هزار و ۶۹۷ نفر جانباز ۲۵ تا ۴۹ درصد و ۳۵۲ هزار و ۴۷۱ نفر نیز جانبازان کمتر از ۲۵ درصد هستند و در حال حاضر بالغ بر ۲ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۵۰۷ نفر از خانواده‌های معزز جانبازان شامل همسران و فرزندان در قید حیات و تحت پوشش خدمات بنیاد هستند. از مجموع ۴۳ هزار و ۴۳۲ نفر آزاده سرافراز در حال حاضر ۳۸ هزار و ۳۱۹ نفر از آنان در قید حیات بوده که به همراه ۱۵۹ هزار و ۵۵۶ نفر از خانواده‌های محترم آزادگان تحت پوشش بنیاد هستند که البته ۹۰ درصد آزادگان نیز جانباز هستند.

پاکدل با اشاره به چالش‌هایی که در حوزه معاونت تعاون و امور اجتماعی بنیاد وجود دارد، گفت: چالش اول  تعیین نشدن بار مالی قوانین است و سال قبل به ۱۲۶ هزار میلیارد تومان برای اجرای قوانین نیاز داشتیم اما بودجه ۳۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود، چالش دوم حاکمیت قوانین متعدد بر عملکرد بنیاد است و قوانینی که تناقض و هم‌ پوشانی دارند.

وی افزود: زمانی که قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مطرح شد قرار بود یک قانون جامع داشته باشیم و تنها بر اساس آن اقدام شود اما این اتفاق رخ نداد، چالش بعدی این است که همه سازمان ها باید به وظیفه قانونی خود در قبال ایثارگران عمل کنند که در غیر این صورت مشکلات زیادی برای رفع نیازهای ایثارگران بروز می‌کند.