خبر » زنان و جوانان » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 45041
یکشنبه - 7 اسفند 1401 - 17:17

سبک زندگی سالم راه پیشگیری از ۷۰ درصد مرگ و میرها / پزشکی مبتنی بر سبک زندگی یک ضرورت است

کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی در روزهای ۱۰ و ۱۱ اسفند با هدف افزایش آگاهی جامعه و کادر درمان درباره بیماری های غیرواگیر برگزار می شود.

سبک زندگی سالم راه پیشگیری از ۷۰ درصد مرگ و میرها / پزشکی مبتنی بر سبک زندگی یک ضرورت است

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزاری با اعلام خبر آغاز به کار کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی در روزهای ۱۰ و ۱۱ اسفند، هدف این رویداد را افزایش آگاهی جامعه و کادر درمان درباره بیماری های غیرواگیر توصیف کرد.

به گزارش گروه سلامت آوای جامعه، مسعود حبیبی در نشست خبری اولین کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی با بیان اینکه بیماری های غیرواگیر عامل ۷۰ درصد از مرگ و میرها هستند گفت: بیماری های غیرواگیر برخلاف اپیدمی های بزرگی مثل کرونا سر و صدای زیادی ندارند. سبک زندگی ما از قبیل فعالیت های فیزیکی،تغدیه سالم، نداشتن استرس و روابط اجتماعی تاثیر مستقیمی درعدم ابتلا به این بیماری ها دارند.

وی عنوان کرد: برای نمونه بیماری های قلبی که عامل ۱۹ در صد ازمرگ و میرها میباشد، با یک رژیم درست غذایی، کاهش استرس و فعالیت ورزشی مناسب قابل پیشگیری هستند.

حبیبی با بیان اینکه زخم های مزمن نیز از عوارض بیماری های غیرواگیر هستند گفت: مرگ و میر زخم های مزمن نیز به تنهایی معادل سرطان های پستان، لنفوم و پروستات است و بار مالی بیشتری از این سرطان ها دارد، بر این اساس گروه پزشکی مبتنی بر سبک زندگی در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران یکی از فعالیت های خود را تمرکز بر آگاهی بخشی بیشتر به جامعه و کادر درمان قرار داده است؛ در همین راستا اولین کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی در روزهای دهم و یازدهم اسفندماه برگزار با هدایت دکتر شاهین آخوندزاده به عنوان دبیر علمی این رویداد برگزار می‌شود.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران ابراز امیدواری کرد که نتایج ارزشمند تبادل نظرهای علمی و یافته های پژوهشی که در این کنگره مورد بحث قرار می گیرد توسط رسانه ها مورد توجه لازم قرار گیرد که خود فرصتی برای افزایش آگاهی در جامعه میباشد و تداوم آن باعث رفتارهای درست در سبک زندگی شود.

*باید در پزشکی خود موارد اجتماعی بیشتر مد نظر قرار دهیم

همچنین شاهین آخوندزاده رئیس بیمارستان روزبه و دبیر علمی اولین کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی با تاکید بر آنکه جامعه پزشکی علاوه بر جنبه های بیولوژیک و روانشناختی باید جنبه های معنوی و فرهنگی را نیز مد نظر قرار دهند گفت: اگر یک پزشک در طبابت خود جنبه های فرهنگی را مد نظر قرار ندهد، موفق نخواهد بود، برای نمونه در تهران روانپزشکی وجود داشت که برای بیماران خود بر حسب وضعیت اقتصادی و اجتماعی بیماران نسخه تجویز می‌کرد.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در سبک زندگی غربی به تدریج موارد علمی از قبیل میزان لازم استراحت، تغذیه و تفریح وارد زندگی فرد شده اند. در حالی که ما در کشورهای در حال توسعه نه بر اساس سبک زندگی غربی زندگی می کنیم و نه سبک زندگی خود را حفظ کرده ایم.

وی با بیان اینکه ناگزیریم برای خود مدلی طراحی کنیم گفت: کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی می تواند جرقه ای ایجاد کند تا ما در پزشکی خود موارد اجتماعی، فرهنگی و معنوی را بیشتر مد نظر قرار دهیم تا خروجی فعالیت های درمانی که در ایران انجام می دهیم به سمت بهتری هدایت شود.

*پزشکی مبتنی بر سبک زندگی یک ضرورت است

علاوه بر این مریم صداقت دبیر اجرایی کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی نیز با اشاره به اینکه این کنگره برای نخسین بار در ایران طراحی و اجرا می شود گفت: گروه پزشکی مبتنی بر سبک زندگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران بر اساس ضرورتی که در نظام سلامت برای کم کردن بار بیماری ها قائل است برای خود ماموریت تعریف کرده است.

وی افزود: اگر پزشکی مبتنی بر سبک زندگی در کشورهای توسعه یافته حوزه جدید برای آموزش و پژوهش است در کشور ما یک ضرورت به شمار می‌رود.

دبیر اجرایی کنگره با بیان اینکه پزشکی مبتنی بر سبک زندگی دارای شش محور «تغذیه سالم»، «فعالیت جسمانی»، «خواب مناسب»، «عدم استفاده از دخانیات و الکل»، «مدیریت استرس» و «روابط اجتماعی سالم» است گفت: همانطور که حوزه از پزشکی چندرشته ای است، تلاش کردیم در برگزاری کنگره از تنوع مجامع علمی، دانشگاهی، انجمن های علمی و NGOهای سلامت بهره‌مند شویم و بستری برای هم اندیشی دلسوزان فراهم کنیم.

صداقت خاطرنشان کرد: دبیرخانه کنگره بیش از ۱۵۰ مقاله دریافت کرده است که حدود نیمی از آنها مناسب تشخیص داده شدند و از بین آنها تعدادی به عنوان سخنرانی و تعدادی نیز به عنوان پوستر ارائه خواهند شد.

در این مسیر از همراهی مرکز تحقیقات پزشکی ورزشی، مرکز تحقیقات پزشکی روان تنی و بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی تهران، شبکه ملی بیماری های غیرواگیر، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و انجمن های فیزیوتراپی، کاردرمانی و دیابت بهره مند بوده ایم.

وی افزود: رئیس و معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت، مدیران کل دفاتر مدیریت بیماری های غیرواگیر و آموزش و ارتقای سلامت و نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران حضور در افتتاحیه این کنگره خواهند داشت.

*فرهنگ سازی در زمینه سبک زندگی را ماموریت خود می دانیم

 محسن فاتح معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران هم یکی از ماموریت های جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران را فرهنگ سازی در زمینه هایی مثل بهداشت و سبک زندگی عنوان کرد.

فاتح گفت: پژوهشکده زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران علاوه بر پرداختن به مطالعات بالینی و درمان، درباره موضوعات مربوط به پیشگیری از اختلالات و آسیب های جسمانی نیز فعالیت دارد، در برگزاری کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی به دنبال فرهنگ سازی در موضوعاتی هستیم که می تواند از طریق تغییر در سبک زندگی به ارتقای سطح سلامت افراد جامعه بینجامد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه برای اصلاح سبک زندگی باید رفتارهای افراد تغییر کند، گفت: این اتفاق مگر با آموزش میسر نخواهد شد. البته آموزش نیز به تنهایی کافی نیست، تغییر رفتار زمانی اتفاق می افتد که دانش ما تبدیل به یک باور تبدیل شود. به این ترتیب برگزاری همایش هایی مثل کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی همچنان یک ضرورت به حساب می آید و امید داریم در سالهای آینده نیز با دعوت از اساتید و صاحب نظران فرصتی ایجاد کنیم که فرهنگ سازی لازم برای تغییر در سبک زندگی فراهم شود.