خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 44935
سه شنبه - 2 اسفند 1401 - 03:56

تسهیلات ویژه برای تولیدکنندگان صنعت اسباب‌ بازی

مدیرکل صنایع خلاق و ورزشی وزارت صنعت، معدن و تجارت از فراهم کردن تسهیلات ویژه برای تولیدکنندگان صنعت اسباب‌بازی خبر داد.

تسهیلات ویژه برای تولیدکنندگان صنعت اسباب‌ بازی

مدیرکل صنایع خلاق و ورزشی وزارت صنعت، معدن و تجارت از فراهم کردن تسهیلات ویژه برای تولیدکنندگان صنعت اسباب‌بازی خبر داد و گفت موانع و مشکلات فعالان این حوزه بررسی شده و در کتاب سال ۱۴۰۲ مرتفع شده است.

به گزارش گروه آموزش و پرورش آوای جامعه،  محمدرضا زارع مدیرکل صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت درباره مهم‌ترین اقدام‌های این وزارت‌خانه برای رسیدن به مفهوم واقعی صنعت اسباب‌بازی در کشور گفت: صنعت اسباب‌بازی در کشور ما تاکنون متولی واحدی در وزارت صنعت، معدن و تجارت نداشته است و هر قسمتی از این صنعت دست یکی از دفاتر تخصصی بوده است، مانند دفاتر پلیمری و شیمیایی، فلزی و غیرفلزی که براساس جنس کالا مشخص می‌شده است. با تدبیر وزیر و تغییر چارت وزارت صمت، از ابتدای سال دفتری به نام صنایع خلاق و و ورزشی شکل گرفته است که متولی صنعت اسباب‌بازی در کشور است و این باعث شده تا یکسری اقدام‌ها در این زمینه انجام شود.

به گفته وی، برگزاری گردهمایی و هم‌اندیشی فعالان این عرصه چه در زمینه تولید و چه در زمینه واردات و صادرات و راه‌اندازی اتحادیه اسباب‌بازی، سرگرمی و بازی و خدمات زیرمجموعه آن از جمله اقدام‌هایی است که در این مدت انجام شده است.

وی عنوان کرد:  آمار سال ۹۸ می‌گوید؛ ۵۵۰میلیون دلار کالای قاچاق اسباب‌بازی در کشور ما وارد شده است، این رقم بزرگی است که در کشور رخ داده و این نشان از فاصله زیاد ما با مفهومی که در دنیا دراین باره مطرح است، دارد.

ضمن این که در دنیا صنعت اسباب‌بازی از طریق شخصیت‌ پردازی به یک صنعت فرهنگی و صنعتی تبدیل شده که حجم بالایی گردش مالی دارد. ژاپن و کره جنوبی در این حوزه بسیار قوی عمل کرده‌اند و ما تا رسیدن به این اهداف فاصله زیادی داریم، از این جهت که زیرساخت لازم را نداشتیم و به تازگی بسترسازی‌ها در حال شکل‌گیری است.

در واقع دستگاه حاکمیتی در این حوزه زیرساخت لازم را نداشته و در حوزه بخش خصوصی نیز اتحادیه‌ای نداشتیم که این مساله در حال انجام است تا زمینه ارتباط صنعتگران با تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان فراهم شود.

مدیرکل صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت که یکی از اعضای شورای نظارت بر اسباب‌ بازی است، درباره جایگاه این شورا خاطرنشان کرد: ب صورت طبیعی یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده ما به این سمت برویم که از حوزه قاچاق کاسته و به حوزه تولید و صادرات اضافه کنیم، این است که نقش شورای نظارت بر اسباب‌بازی پررنگ‌تر شده است و با نظارت این شورا، خیال ما از جهت ابعاد اجتماعی و فرهنگی این اقلام راحت‌تر است.

به همین دلیل نقش شورای نظارت و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در این حوزه حیاتی و مهم می‌دانم، چرا که هر آسیبی که می‌بینیم از دست اسباب‌بازی‌هایی است که از مجاری صادرات و تولید دولتی و همچنین نگاه شورای نظارت رد نشده است و به همین دلیل به صورت قاچاق در دسترس مخاطب قرار گرفته و در این حالت نظارت عملا از بین رفته است.

زارع در ادامه به حضور بخش خصوصی و شکوفایی این صنعت از نظر فرهنگی و آنچه که رویکردهای ایرانی- اسلامی خوانده می‌شود،اشاره کرد و افزود: هرچه‌قدر که به بخش خصوصی می‌پردازیم در راستای توجه و تقویت آن است چرا که باید این بخش را توانمند کنیم. اگربخش خصوصی به لحاظ تجهیزات قوی نباشد و مواد اولیه خوب در اختیارش قرار نگیرد، نمی‌تواند اثرگذاری لازم را نیز داشته باشد. علاوه بر این در حوزه فرهنگ و عناصر ایرانی و اسلامی نیز باید صحبت‌هایی انجام شود که خوشبختانه بخش خصوصی نیز در این زمینه با ما همراه بوده است و هرآنچه که ما خواستیم انجام دادند.

آن‌ها تنها نگرانی‌هایی در باب صنعت و حجم بی‌رویه واردات و کمک به تولید را مدنظر دارند که باید به عنوان بخش دولتی در راستای مرتفع کردن این موانع اقدام‌های لازم را انجام دهیم. جدا از این، در باقی موارد، بخش خصوصی پای کار است و نمونه‌های قوی آن را هم در ارایه بازی‌های کارتی، عروسک و بازی های دیگر می‌بینیم که می‌توان به آن‌ها افتخار کرد.

این مدیر وزارت صمت درباره مهم‌ترین وظیفه این دستگاه در باب شکوفایی صنعت اسباب‌بازی نیز گفت: بسترسازی برای تولید، صادرات و واردات مهم‌ترین وظیفه ماست. جا دارد همین جا اعلام کنم که در بحث تولید در شهرک‌های خلاق زمین‌هایی را در نظر گرفتیم تا به کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی واگذار کنیم.

همچنین تسهیلاتی را قرار است به این دوستان بدهیم و برای فراهم کردن مواد اولیه نیز اقداماتی را انجام خواهیم داد. از سوی دیگر هر نمایشگاه خارجی که نیاز باشد تا تولیدکنندگان در آن حضور یابند و ‌آموزش‌های لازم را ببینند، شرایطش را فراهم خواهیم کرد و در حوزه واردات مواد اولیه و خدمات دیگر نیز کمک‌رسان بخش خصوصی خواهیم بود و بستر لازم برای صادرات به کشورهای دیگر را نیز فراهم خواهیم کرد.

وی اظهار داشت : صادرات به شدت در رونق تولید اثربخش است و تا زمانی که تولیدکننده نتواند صادرات داشته باشد و تنها در بازار داخلی فعالیت کند، به طور قطع به شکوفایی لازم نخواهد رسید. این شکوفایی تنها از جهت حجم تولید نیست، چرا که در این زمینه ممکن است بازار داخلی کافی باشد، اما برای شناخته شدن نشان تولیدی و قابلیت رشد و تغییر، باید بستر فراهم باشد.

در حال حاضر اصلی‌ترین مانع برای واردات، غیرفعال بودن یکسری تعرفه‌ها است چرا که تا پیش از این اسباب‌بازی به عنوان کالای لوکس شناخته می‌شد و جلوی آن گرفته شد که دفتر ما در حال بررسی آن است و در کتاب سال ۱۴۰۲ این موانع اصلاح خواهد شد.

وی درباره تلاش برای رفع اثرات تحریم‌های وضع‌شده علیه کشور در این حوزه نیز گفت: ما به دنبال فراهم کردن راهکارهایی برای رفع این مشکل نیز هستیم. کشورهایی که بلوک تحریم هستند مانند روسیه و بلاروس بازارهای صادراتی خوبی برای ما هستند، از سوی دیگر کشورهایی چون عراق و سوریه نیز برای این امربازارهای مناسبی را در اختیار ما قرار می‌دهند.

زارع همچنین درباره نقش سازمان‌های مرتبط همانند سازمان استاندارد و سازمان حمایت از مصرف نیز اظهار داشت: همواره در تولید و صادرات، سازمان ملی استاندارد نقش مهمی داشته و در قانون نیز تدوین شده است و حوزه اسباب‌بازی نیز مستثنی نیست. سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان نیز روی کالاهای اساسی دست گذاشته است تا کنترل بازار در این زمینه به درستی انجام شود.

در صنعت اسباب‌ بازی نیز ما به تازگی این موضوع را پیگیری کردیم تا قیمت‌های تمام شده اجناس در سامانه جامع تجارت ثبت شود و بر روی آن نظارت لازم صورت گیرد، همچنین پیگیر هستیم تا به آنهایی که مواد اولیه داده می‌شود، قیمت تمام شده برایشان را پایین‌تر محاسبه کنند. نقش این سازمان‌ها به شدت نظارتی و مهم است به‌ویژه در حوزه اسباب‌بازی که هجمه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز دارد و باید روی آن کار شود.

وی به برگزاری دوازدهمین نمایشگاه «مادر، نوزاد و کودک» اشاره کرد و گفت: یکی از راه‌های شکوفایی هر صنعتی برگزاری نمایشگاه است. فارغ از این که مخاطب از تولیدات و محصولات ایرانی خبردار می‌شود بازدیدکنندگانی که از استان‌های دیگر ورود پیدا می‌کنند نیز می‌توانند از تولیدات داخلی مطلع شوند، عمده مشکل تولیدکنندگان داخلی نبود اطلاع‌رسانی و تبلیغ درباره محصولات‌شان است، به‌عنوان مثال در حوزه عروسک ما نمی‌دانیم در کشور چند مدل عروسک تولید می‌شود و برگزاری نمایشگاه به این شناخت کمک می‌کند و توانمندی تولیدکنندگان داخلی به مصرف‌کننده و خریدار معرفی می‌شود.

از سوی دیگر مردم نیز مطلع می‌شوند که چنین صنعتی در کشور شکل گرفته و در حال رشد است. به‌صورت عمده، مصرف‌کننده این حس را دارد که محصولات بازار، چینی و بی کیفیت هستند. از سویی با برگزاری نمایشگاه، مسئولان کشور نیز از توانمندی‌های داخلی مطلع می‌شوند که موضوع مهمی است.

گفتنی است، دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی «مادر، نوزاد و کودک» ((MBC از سوی شرکت «میلاد نور» به‌عنوان کارگزار سازمان توسعه تجارت، و با نظارت شورای نظارت بر اسباب‌بازی روزهای ۲ تا ۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۸ تا ۱۶ به صورت حضوری در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.