خبر » نبض جامعه
کد خبر : 44451
دوشنبه - 3 بهمن 1401 - 13:06

اجرای هزار و ۲۰۰ طرح در دهه فجر با اشتغالزایی بیش از ۴ هزار نفر

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید از افتتاح هزار و ۲۰۰ طرح در ایام دهه فجر با اشتغالزایی مستقیم ۴ هزار و ۵۰۰ نفر خبر داد.

اجرای هزار و ۲۰۰ طرح در دهه فجر با اشتغالزایی بیش از ۴ هزار نفر

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید از افتتاح هزار و ۲۰۰ طرح در ایام دهه فجر با اشتغالزایی مستقیم ۴۵۰۰ نفر خبر داد و گفت: از ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۷۲ هزار طرح توسط صندوق مورد حمایت قرار گرفته و بیش از ۸۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات به کارآفرینان پرداخت شده است.

به گزارش گروه رفاه و خدمات اجتماعی آوای جامعه،  نعمت الله رضایی ضمن ارائه گزارش عملکرد صندوق کارآفرینی امید، از پرداخت بیش از ۹۸ درصد منابع صندوق به طرح‌های اشتغالزا خبر داد.

وی با بیان اینکه صندوق کارآفرینی امید مرجع تشخیص طرح‌ها نیست، خاطرنشان کرد: هر سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات متولی خود را دارند و برای آنکه طرح‌ متناسب با سیاستگذاری های دولت باشد تمام طرح‌هایی که پذیرش می‌کنیم از طریق دستگاه‌های اجرایی و در تفاهم نامه ای است که با دستگاه ها صورت می‌گیرد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه فعالیت ها و ماموریت های صندوق همگام با سیاستهای دولت پیش می‌رود،‌ ادامه داد: فعالیتهای صندوق باید متناسب با سند تحول دولت و برنامه‌های پنج ساله پیش برود، سند تحول دولت را بررسی و کلید واژه‌های متناسب با فعالیت صندوق را استخراج کردیم به نحوی که در حال حاضر برنامه‌های خود را متناسب با آن عملیاتی می‌کنیم و در تمام استانها منابع توزیعی مطابق با شاخص‌هایی است که رعایت عدالت صورت گیرد.

رضایی از شش برابر شدن اختیار استانها در تصویب تسهیلات خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم اختیار استانها برای تصویب تسهیلات نسبت به دولت قبل شش برابر شده و این موضوع سرعت پرداخت تسهیلات را به دنبال داشته و باعث شده در عملکرد تبصره ۱۸ صندوق رتبه اول را به دست آورد.

به گفته وی افراد کارآفرین متقاضی دریافت وام با یک ضامن کارمند می توانند تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان وام بگیرند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در بخش دیگری از اظهارات خود از حمایت بیش از ۷۲ هزار طرح کارآفرینی در طول سال جاری خبر داد و گفت: در قالب این حمایت ۸۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده و در این مدت ۲۱۴ هزار شغل به وجود آمده است که این ‌آمار در سامانه رصد ملی اشتغال کشور به ثبت رسیده و قابل پیگیری است.

وی همچنین از افتتاح طرح های اشتغالزای صندوق در دهه فجر خبر داد و گفت: صندوق کارآفرینی امید در ایام دهه فجر افتتاح ۱۲۰۰ طرح را در برنامه دارد که با اجرای آنها برای ۴۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می شود.

رضایی همچنین از تغییر نام صندوق کارآفرینی امید به صندوق‌ «پیشرفت و عدالت» از سال آینده خبر داد و گفت: از ابتدای دولت سیزدهم، رئیس جمهور در سفرهای استانی بحثی تحت عنوان ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در استانها را مطرح کردند که این صندوق به مرجعی برای پرداخت تسهیلات خرد به کلیه طرح‌ها تبدیل خواهد شد. بر همین اساس در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تغییر عنوان صندوق پیش بینی شده و لذا از سال آینده با نام جدید و عنوان صندوق «عدالت و پیشرفت» فعالیت خود را آغاز خواهیم کرد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در عین حال اشاره‌ای هم به روند احیای واحدهای تعطیل و راکد توسط صندوق داشت و گفت: از ابتدای سال جاری، معاون اول رئیس جمهور بحثی طرح عنوان «نهضت احیا» را مطرح و معاونت توسعه روستایی را به عنوان نماینده خود در این طرح انتخاب کردند، به موجب این طرح مقرر شد تا تعداد طرح‌های نیمه فعال و نیمه تمام، راکد و غیرفعال در سراسر کشور مشخص شود که در سه بخش عمده اقتصادی طرح‌ها مورد شناسایی قرار گرفت و صندوق کارآفرینی امید در این قالب پذیرفت که هزار طرح را حمایت کند و به چرخه تولید برگرداند.

رضایی عنوان کرد: وقتی می‌خواهیم از یک طرح در نظام بانکی حمایت کنیم، ۲۰ تا ۳۰ درصد آورده کارآفرین است و ۷۰ تا ۸۰ درصد را نظام بانکی تسهیلات پرداخت می‌کند ولی نسبت سرمایه تسهیلات ما در جریان نهضت احیا ۲۳ درصد شده است.

به گفته وی، صندوق کارآفرینی امید در جریان اجرای نهضت احیا، ۳۵۷ طرح را احیا و ۶۲۴ میلیارد تومان تسهیلات به آنها پرداخت کرده که باعث ایجاد ۸ هزار شغل و بازگشت ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه به بازار کار شده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید همچنین با اشاره به اختصاص ۳۱ همت تسهیلات برای ایجاد اشتغال در استان ها گفت: از محل تبصره ۱۸ بودجه، مبلغ ۳۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که سهم هر استان هزار میلیارد تومان است.

رضایی با بیان اینکه ۴.۵ درصد تسهیلات نظام بانکی به طرح‌های خرد و کوچک پرداخت می‌شود، گفت: سال گذشته نظام بانکی ۱۳۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح های خرد و کوچک و متوسط پرداخت کرده است.

این در حالی است که در کره جنوبی ۸۱ درصد تسهیلات نظام بانکی به طرح های خرد و کوچک اختصاص می یابد. میزان تسهیلات پرداختی صندوق کارآفرینی امید در سال گذشته نیز ۵ هزار میلیارد تومان بوده است لذا اگر صندوقی داشته باشیم که با نرخ‌های ترجیحی بتواند تسهیلات بدهد و منابع حمایت از اشتغال در این صندوق تجمیع شود به مراتب اثرگذارتر است.