خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 44135
سه شنبه - 20 دی 1401 - 19:00

ثبت نام ۵ هزار و ۴۱۳ قصه‌گو در جشنواره بین المللی قصه‌گویی

«براساس آمار ها ، در بخش ملی ۵ هزار و ۴۱۳ قصه‌گو شرکت کردند که پس از گذر از مرحله استانی ۲۳۳ نفر به مرحله منطقه‌ای و در نهایت ۴۰ قصه‌گو به مرحله نهایی راه یافتند.»

ثبت نام  ۵ هزار و ۴۱۳ قصه‌گو در جشنواره بین المللی قصه‌گویی

«براساس آمار ها ، در بخش ملی ۵ هزار و ۴۱۳ قصه‌گو شرکت کردند که پس از گذر از مرحله استانی ۲۳۳ نفر به مرحله منطقه‌ای و در نهایت ۴۰ قصه‌گو به مرحله نهایی راه یافتند.»

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و پرورش آوای جامعه،  محمود مروج رییس جشنواره و معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان این مطلب گفت: از همه قصه‌گویان، قصه پژوهان و دوستانی که در این مدت در سطح استانی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی طی این مدت کمک کردند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی عنوان کرد: درباره چیستی و چرایی جشنواره قصه‌گویی باید به سه نکته کلیدی اشاره کنم. نخست این که قصه یک سرمایه عظیم است که تمام جوامع از آن برخوردار هستند و ایران ما نیز پر از قصه‌های متنوع است. ما قصه‌گویان بسیار خوبی داریم و قصه‌گویی یک هنر ناب است.

نکته سوم این که ما مخاطب قصه‌گویی را نیز داریم. از کودک و نوجوان تا بزرگسال هرکجا که قصه باشد مخاطب آن نیز حتما هست. این سه نکته ایجاب می‌کنند تا همه به این امر مهم توجه کنیم که جشنواره یکی از این راه‌های ترویج قصه‌گویی است.»

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین درباره تعداد شرکت‌کنندگان در هر بخش اظهار داشت: جشنواره بیست‌ و چهارم در دو بخش ملی و بین‌الملل از ۲۵ تا ۲۹ دی در استان یزد برگزار می‌شود، البته که ما از تابستان این جشنواره را در مراکز فرهنگی هنری کانون و در سطح کشور آغاز کردیم که برگزیدگان آن‌ها به مرحله استانی و کشوری راه پیدا کردند.

در بخش ملی ۵ هزار و ۴۱۳ قصه‌گو شرکت کردند که پس از گذر از مرحله استانی ۲۳۳ نفر به مرحله منطقه‌ای و در نهایت ۴۰ قصه‌گو به مرحله نهایی راه یافتند.

وی افزود: در بخش بین‌الملل برای ۴۲۷ نفر فراخوان جشنواره ارسال شد و از این تعداد قصه‌ی ۶۵ نفر در دبیرخانه جشنواره ثبت شد که در مرحله داوری ۲۵ اثر داوری شد و در نهایت ۱۰ قصه به مرحله پایانی راه‌یافت، جمع قصه‌گوهای راه‌یافته ایرانی و خارجی به بخش بین‌الملل جشنواره ۵۱ قصه بوده است که از این تعداد در مجموع ۲۳ نفر به مرحله نهایی راه‌یافتند که از این تعداد ۱۵ ایرانی و ۸ خارجی از کشورهای ایران، هند، مالزی، لبنان، کلمبیا و ترکیه هستند که در مرحله نهایی به قصه‌گویی خواهند پرداخت.

در بخش آیینی سنتی نیز ۳۳۵ قصه‌گوی استانی و ۱۱۹ قصه‌گو منطقه‌ای حضور یافتند که از این میان ۳۱ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرده است. در این دوره ۸۷ قصه‌گو به زبان اشاره، شرکت کردند که از این میان شش قصه‌گو به مرحله نهایی راه پیدا کرده‌اند، در بخش پادکست قصه‌گویی نیز یک‌هزار و ۴۵۴ قصه در مرحله اول به دست ما رسید که از این میان ۶۴ قصه به مرحله نهایی راه یافته است. در بخش ۹۰ ثانیه نیز ۲هزار و ۹۲۷ اثر در مرحله اول ارسال شد و از این میان ۱۲۲ قصه نهایی شد.»

مروج همچنین به بخش‌های دیگر جشنواره اشاره کرد و گفت: قصه‌گویان برگزیده ما که سال‌های سال در جشنواره موفق بودند و مقام‌های برتری را کسب کردند در استان یزد حضور یافته و از تجربیات آنها استفاده می‌شود، ما از این دوستان در بخش‌های آموزشی نیز بهره خواهیم گرفت. علاوه بر این در بخش علمی جستارنویسی ۶۹ اثر بدست ما رسید که ۱۰ اثر نامزد نهایی هستند، در بخش مقاله ۳۲ اثر ارسال شد که ۱۱ اثر به عنوان نامزد دریافت جایزه انتخاب شدند.

در بخش رساله و پایان‌نامه نیز ۱۲ اثر به دست ما رسید که ۸ اثر به مرحله پایانی راه یافته است. همچنین در بخش کتاب نیز ۶ کتاب در مرحله اول شرکت کردند و ۵ کتاب در مرحله پایانی نامزد دریافت جایزه هستند. همچنین گفتنی است که مجموع ثبت‌نام کنندگان ما در بیست‌وچهارمین دوره جشنواره بین‌المللی ۱۲ هزار و ۳۷۷ نفر بوده است.»

گفتنی است، بیست‌ و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از صبح روز یکشنبه ۲۵ دی افتتاح خواهد شد و تا ظهر روز ۲۸ دی در دو سالن ادامه خواهد یافت. مراسم پایانی نیز صبح روز ۲۹ دی در سالن شهید عباس‌پور یزد برگزار خواهد شد.