تلاش برای ثبت جهانی روز قصهگویی به نام ایران
«قصهگویی قدیمیترین شبکه پیامرسانی است که در اختیار تمدن ایران قرار گرفته و با وجودی که رقیبی ندارد، اما باید برای ثبت آن تلاش شود.»
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: قصهگویی قدیمیترین شبکه پیامرسانی است که در اختیار تمدن ایران قرار گرفته و با وجودی که رقیبی ندارد، اما باید برای ثبت آن تلاش شود.
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و پروش آوای جامعه ، حامد علامتی با بیان این مطلب افزود: بیست و چهارمین دوره جشنواره بینالمللی قصهگویی، نتیجه تلاش همه دلسوزان تعلیم و تربیت است که در روزهای آینده در قالب یک کاروان بزرگ فرهنگی به مقصد آخر می رسد و مسافران خود را در جهانشهر تاریخی یزد دور یکدیگر جمع خواهد کرد.
وی عنوان کرد: قصهگویی سرمایه عظیم فرهنگی برای ایران اسلامی است که باید برای پاسداشت و توسعه آن با یک همکاری فرابخشی و فرا سازمانی تلاش کنیم که نه تنها در داخل کشور بلکه در عرصه جهانی از آن بهرهمند شویم. قصهگویی قدیمیترین شبکه پیام رسانی است که در اختیار تمدن ایران قرار گرفته و هنوز هم رقیب ندارد، اما باید برای ثبت آن تلاش شود. این جریان وقتی با ادبیات کهن ایران و میراث فرهنگی شفاف آن آمیخته میشود چنان ابعاد عمیقی دارد که موج مثبت آن، همه فرهنگها را متاثر میکند.
مدیرعامل کانون به اهداف قصهگویی در کانون اشاره کرد و گفت: قصهگویی هنری است که باید از آن برای کاشتن بذر ایمان در دل کودکان و نوجوانان استفاده کنیم. هر حرکت و جریان فرهنگی برای خود اهدافی دارد و ما در جریان قصهگویی در کانون به دنبال نشاندن بذر ایمان در دل کودکان و نوجوانان هستیم و همه دست اندرکاران این حرکت فرهنگی را به این سمت فرا خواندهایم.
چرا که این موضوع به صورت شفاف از سوی رهبر انقلاب تعیین و تعریف شده است، از این رو هدف جریان قصهگویی در کانون چیزی جز کاشتن بذر ایمان و فرهنگ دردل کودکان و نوجوانان نیست. همه دست اندرکاران با این هدف کار خود را آغاز کرده و این مهم را نقشه راه خود قرار دادهاند و به همه آنها تاکید شده که از آن غافل نشوند.
اما هر حرکتی در دورههای تحقق و شکلگیری خود نیاز به بازبینی، بررسی و آسیبشناسی دارد. ما باید سرمایه تجربه بیستوچهار دوره گذشته را نه تنها پاس بداریم، بلکه آسیبشناسی کنیم و برای ارتقا کیفیت آن تلاش کنیم.»
وی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره قصهگویی نباید ما را از توجه جدی به کیفیت بخشی به قصهگویی در محتوا و اجرا غافل کند، هرچند هدف این جریان تقویت قصهگویی و ایمان در دل کودکان است، اما مراقبت از شاخصهها ضریب اطمینان بیشتری برای کیفیت بخشی است.
نکته دیگر آنکه یکی از اهداف قصهگویی ترویج ظرفیت آن در عرصه تعلیم و تربیت و فرهنگسازی است، قصهگویی یک هنر و مهارت ساده، بسیط و فراگیر است و باید از هرنوع زوائدی که مانع فراگیری و گسترش این هنر است جلوگیری شود.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نکاتی دیگر در این زمینه اشاره کرد و افزود: موضوع دیگر ترویج قصهگویی در خانواده بهویژه مادران است، از آنجا که قصهگویی یک هنر اصیل به شمار میرود، به عنوان یک فرایند مطلوب شاخصههایی برای آن تبیین شده است که بر اساس آنها داوری انجام میشود، مورد دیگر کاربست حداکثری قصهگویی برای تربیت فرزندانمان یکی از اولویتها در جریان قصه گویی است و نباید خدشهدار شود، ایجاد مسابقه و رقابت باید زمینهساز یک مشارکت حداکثری شود و تلاش شده مراقبتها دچار آفات نشود.
حامد علامتی از قصهگویی به عنوان صادرات فرهنگی یاد کرد و گفت: توجه به این جریان قصهگویی به عنوان صادرات فرهنگی اصیل مورد توجه ما است و در این زمینه تقویت روز ملی مد نظر است، به طور حتم به فکر ثبت جهانی هستیم، البته فرایندی دارد، باید در آن با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین وزارت آموزش و پرورش تعاملاتی داشته باشیم و البته شروع آن را بعد از جشنواره انجام خواهیم داد.
وی گفت: همین جا ضمن دعوت از هنرمندان و اصحاب رسانه برای رصد این جشنواره از آنها میخواهیم با بیان اشکالات و ایرادات به ما کمک کنند تا در جشنواره بیستوپنجم با کیفیت بهتری عمل کنیم. ما نباید به این جشنواره نگاه تبلیغاتی داشته باشیم و باید در داخل و خارج به عنوان یک سرمایه عظیم از آن بهره ببریم. این هنر از هنرهای اصیلی است که از پدربزرگها و مادر بزرگها به ما رسیده و به صورت شفاف و روشن میگوئیم ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن را یکی از بهترین ابزار برای تحقق جهاد تبیین میدانیم و از همه مسئولان فرهنگی برای استفاده دقیق این واجبِ فوری، دعوت میکنیم.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان از مدیرکل کانون استان یزد و نیز استاندار یزد به عنوان یک استاندار فرهنگی یاد کرد و از زحمات استانداری و دیگر مسئولان شهر یزد و کارکنان کانون استان قدردانی کرد.