خبر » نبض جامعه
کد خبر : 43334
چهارشنبه - 16 آذر 1401 - 05:23

تاکید بر ضرورت توسعه امر خیر در جامعه

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: یکی از وظایف اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه توسعه امر خیر در جامعه و تسهیل‌گری برای موسسات و تشکل‌های خیریه است.

تاکید بر ضرورت توسعه امر خیر در جامعه

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه وقف یکی از شاخص‌های اصلی امر خیر است، گفت: یکی از وظایف اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه توسعه امر خیر در جامعه و تسهیل‌گری برای موسسات و تشکل‌های خیریه است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی آوای جامعه،  حجت‌ الاسلام احمد شرفخانی رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه در این  با تاکید بر اینکه یکی از سرفصل‌های مهم این سازمان، امور خیریه است، اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه توسعه امر خیر در جامعه و تسهیل‌گری برای موسسات و تشکل‌های خیریه و تشکل‌های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه وقف یکی از شاخص‌های اصلی امر خیر است، تصریح کرد: ضرورت دارد تا سازمان اوقاف و امور خیریه در کنار موسسات و تشکل‌های اجتماعی در راستای توسعه امر خیر، موضوع تحقیق را جزو اولویت‌های اصلی قرار دهد، بر همین اساس در سال‌های گذشته با همت مجموعه پژوهشکده آلاء، همایش‌های علمی و پژوهشی برگزار شده است.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه پیشینه امر خیر در کشور ما به انفاق، احسان، باقیات ‌صالحات و وقف برمی‌گردد، تاکید کرد: بخش قابل توجهی از پیشرفت کشور ما مدیون امر وقف است، تعداد قابل توجهی از کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها و‌ حوزه‌های علمیه کشور موقوفه هستند، بنابراین توسعه علمی کشور مدیون وقف است.

حجت‌الاسلام شرفخانی با تاکید بر تاثیرگذاری امر خیر در حوزه سلامت، عنوان کرد : امروز شاهد هستیم یک هزار و ۱۲۷ بیمارستان، مرکز درمانی و مرکز بهداشتی موقوفه از ساختار خیریه هستند و این یعنی بخش قابل توجهی از سلامت جامعه را امر خیر عهده‌دار شده است.

وی با بیان اینکه موقوفات قابل توجهی برای امر سرپرستی و کمک به ایتام، نیازمندان و فقرا وجود دارد، افزود: ما ۵۸ دارالایتام و مرکز نگهداری ایتام داریم و بیش از ۴ هزار موقوفه برای پشتیبانی امور ایتام وجود دارد، حتی برای تحکیم خانواده، رفع اختلاف خانواده‌ها و امر ازدواج موقوفات قابل توجهی در کشور وجود دارد.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه ساختار موقوفات براساس ساختار تشکلی و مردمی است، گفت: اداره موقوفات در گذشته به‌ صورت ساختار جمعی بوده و حتی وقف‌ها بصورت جمعی شکل گرفته است اما امروز علاوه بر ساختار وقف، ضرورت دارد تا موسسات و تشکل‌های اجتماعی از حمایت مجموعه‌های حاکمیتی برخوردار شوند؛ بر همین اساس باید راهبردی را طراحی کنیم و نیاز به یک کار علمی داریم، یکی از روش‌های کار علمی برگزاری همایش‌هاست.

حجت‌الاسلام شرفخانی خاطرنشان کرد: امسال شاهد برگزاری چهارمین همایش ملی خیر ماندگار با موضوع ظرفیت‌ها و کارکردهای نیکوکاری و وقف در پیشرفت ایران هستیم که با حضور اندیشمندان این حوزه برگزار می‌شود.