خبر
کد خبر : 4307
دوشنبه - 4 آذر 1398 - 15:19

تشریح برنامه تهران هوشمند

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گفت : برای ۵۰ استارتاپ فضای رایگان در نظر گرفته‌ایم و برنامه‌های متعددی ترتیب دادیم تا سرمایه‌گذارها بتوانند در قالب تورهای بازدید، از آن‌ها دیدن کنند.

تشریح برنامه تهران هوشمند

پنجمین صبحانه بیستونی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور میزبان محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران بود.

به گزارش گروه شهری آوای جامعه، فرجود در این نشست ضمن اعلام آمادگی برای بهره بردن از ظرفیت بخش خصوصی تاکید کرد: بسیاری از تولیدات داخلی در حوزه فناوری می تواند در پروژه های هوشمندسازی به شهرداری کمک کند.

وی درباره ماموریت‌هایی که سازمان فاوا شهرداری از ابتدای شکل گیری داشته، گفت: از انتهای سال ۹۶ راهبری شهر هوشمند در شهرداری تهران به ما واگذار شد. از ابتدای سال ۹۷ برنامه‌ریزی رسیدن به ساختار شهر هوشمند را آغاز کردیم. شهر هوشمند فراتر از حوزه ICT است و به همین دلیل نیز سعی کردیم ساختاری اجرا کنیم که بخش‌های مختلف شهرداری در به ثمر رساندن آن دخیل باشند.

فرجود افزود: در کنار برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم، رویکرد اجرایی هم داشتیم و طرح هایی نیز به مرحله اجرا رسیده‌اند. اما عملا اجرای اصلی برنامه‌ها از ابتدای سال ۹۸ آغاز شده است. در واقع امسال اولین سال تهران هوشمند است که فرایندی سه ساله به حساب می‌آید و تا سال ۱۴۰۰ ادامه دارد و در سال آینده بیشتر به سمت ارائه سرویس‌های مربوط به شهروندان حرکت خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به همایش و نمایشگاه تهران هوشمند اشاره کردکه در روزهای ۱۸ و ۱۹ آذرماه برگزار می شود و گفت: برای ۵۰ استارتاپ فضای رایگان در نظر گرفته‌ایم و برنامه‌های متعددی ترتیب دادیم تا سرمایه‌گذارها بتوانند در قالب تورهای بازدید، از آن‌ها دیدن کنند.

فرجود در ادامه تصریح کرد: بسیاری از مباحث مربوط به شهر هوشمند به حوزه IOT (اینترنت اشیا) برمی‌گردد. IOT به ابزار و شبکه وابسته است، مشکل بزرگی که در این بین داریم و فکر می‌کنیم سازمان نظام صنفی رایانه ای در این حوزه می‌تواند به ما کمک کند، تولید ابزار و شبکه برای پیشبرد اهداف شهر هوشمند است. این چالش نه در شهرداری تهران بلکه در بازار ICT کشور نیز مهم است.

رئیس فاوای شهرداری تاکید کرد: هزینه خریداری ابزارها زیاد است و همین مسئله برخی از پروژه‌ها را از توجیه می‌اندازد و آن را به طور کلی از بین می‌برد. داشتن ابزار و تولید سنسور برای کارهایی مانند آبیاری هوشمند، روشنایی پارک‌ها، اندازه‌گیری آب‌های سطحی، مدیریت جریان‌های سیل و سیستم اعلام حریق ساختمان‌ها؛ از جمله موارد مهمی است که حاضریم با بخش خصوصی برای تولید داخلی آن‌ها همکاری کنیم.

در پایان این جلسه مدیرعامل فاوای شهرداری تهران به پرسش های شرکت کنندگان این جلسه پاسخ گفت ودرعین حال قرار بر این شد که برای پی گیری طرح های شهر هوشمند و مشارکت اعضای نصر در این طرح ها ، به صورت فصلی جلسات مشترک برگزار شود تا مراحل و میزان این مشارکت و اجرایی شدن طرح ها مورد بررسی قرار گیرد .