ایثار اجتماعی » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 42637
دوشنبه - 16 آبان 1401 - 01:49

مصوبات چهارمین نشست شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت

مصوبات چهارمین نشست شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت که ۱۰ مهر ماه سال جاری به ریاست رئیس جمهور برگزار شد توسط دبیرخانه این شورا منتشر شد.

مصوبات چهارمین نشست شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت

مصوبات چهارمین نشست شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت که ۱۰ مهر ماه سال جاری به ریاست رئیس جمهور برگزار شد توسط دبیرخانه این شورا منتشر شد.

به گزارش گروه ایثار و شهادت آوای جامعه ، آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در این نشست توجه به فرهنگ ایثار و شهادت و تفکر بسیجی را نیاز ضروری جامعه برشمرد و گفت: اگر در گسترش فرهنگ ایثار و شهادت کوتاهی شود، تفکر و باورهای دیگر جایگزین آن می‌شود. یکی از راهکارهای مهم صیانت از جوانان کشورمان توجه به این فرهنگ است.

رئیس شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت با تأکید بر اجرای دقیق و کامل قوانین مرتبط با خانواده شهدا و ایثارگران در تمامی دستگاه‌های اجرایی، اظهار داشت: مشکلات احتمالی در اجرای قانون نباید مانع از اجرای آن باشد بلکه باید با رفع موانع موجود، قانون اجرا و از هدر رفت زحمات جلوگیری شود.

قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و دبیر شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت بر پیگیری و اجرای مصوبات این نشست تأکید کرد.

دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت مصوبات این نشست را به شرح زیر منتشر کرد:

*دستورالعمل اجرائی بند (ک) تبصره ۹ قانون بودجه ۱۴۰۱ به تصویب رسید. (برای دریافت دستورالعمل لطفاً کلیک کنید)
*نظارت و ارزیابی مقایسه‌ای میزان تحقق سیاست‌های کلان فرهنگی نظام در حوزه ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین ماده ۸۶ قانون برنامه ششم توسعه برابر شاخص‌های مصوب شورای هماهنگی و نظارت توسط دبیرخانه انجام و به‌صورت شش ماهه به دستگاه‌ها و شورای عالی گزارش گردد.

* دبیرخانه با همکاری و مشارکت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، نخبگان و نهادهای ذیربط، طرح تبیین موضوعات بنیادین، مؤلفه‌ها و باورهای اساسی فرهنگ ایثار و شهادت، سبک زندگی جهادی و ایثارگرانه، احصاء، ترویج و آموزش الگوهای معرفتی و مدیریتی مبتنی بر تحلیل خاطرات شهدا و ایثارگران و ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت را در قالب طرح پیشنهادی (RFP) تهیه و ظرف سه ماه پس از تصویب شورای هماهنگی و نظارت شورای عالی، توسط مراکز تحقیقاتی معتبر اجرا نماید. هزینه مورد نیاز از محل اعتبارات موضوع بند (ک) توسط دستگاه‌های ذیربط تامین خواهد شد.

*وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، ظرف مدت سه ماه سنجه‌های مربوط به فرهنگ جهاد و مقاومت، ایثار و شهادت را در فرایند پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌ها و نیز رصد فرهنگی تعیین و برای تصویب در شورای هماهنگی و نظارت به دبیرخانه شورای عالی ارائه نماید.

*مرکز رسیدگی به امور مساجد، برنامه مسجد محور مردمی‌سازی فرهنگ جهاد و مقاومت، ایثار و شهادت را با همکاری سازمان بسیج، کانون‌های فرهنگی مساجد و دبیرخانه شورا تدوین و عملیاتی نماید. اعتبار اجرای این اقدام در چارچوب دستور العمل اجرایی بند (ک) قابل تأمین می‌باشد.

*وزارت کشور با همکاری وزارت راه و شهرسازی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، برنامه هوشمند ترمیم و نگهداری تابلوها و دیوار نگاره‌های منقوش به تصاویر شهدا و اجرای نمادهای شهری با مضامین ایثار، جهاد و شهادت را ظرف مدت سه ماه تدوین و جهت تصویب در شورای هماهنگی و نظارت به دبیرخانه شورای عالی ارائه نمایند.

*وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بنیاد شهید و امور ایثارگران، ظرف مدت سه ماه سند پیوست فرهنگی جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت را تهیه و برای تصویب به شورای عالی ارائه نماید.

*جلسات شورای استانی با مدیریت و حضور شخص استاندار به‌عنوان رئیس شورای استانی تشکیل و گزارش عملکرد و ارزیابی سالانه اقدامات توسط دبیرخانه به شورای عالی گزارش گردد.

*وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مکلف است با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بنیاد شهید و امور ایثارگران، طرح عملیاتی آماده سازی و معرفی اماکن، نمادها و موزه‌های دفاع مقدس و مقاومت مرتبط به ایثار و شهادت و مزار مطهر شهیدان و یادمان‌های شهدای گمنام و مناطق عملیاتی را بعنوان مناطق زیارتی و گردشگری برای جذب گردشگر، ظرف مدت سه ماه برای تصویب در شورای هماهنگی و نظارت ارائه نماید.

*دبیرخانه شورای عالی به عنوان سازماندهی، نظریه‌ پردازی،‌ نقد، داوری و اعلام موضع تخصصی پیرامون رویدادها و برنامه‌های فرهنگی،‌ اصلاح رویکرد سازمان ها در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و نظارت بر نحوه توزیع اعتبارات (با رعایت قوانین) و عملکرد هزینه‌های این حوزه را عهده‌دار و در این راستا کلیه دستگاه‌های عضو مکلف به همکاری، پشتیبانی و پاسخگویی می‌باشند.

*وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه، بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، موظفند حداکثر ظرف مدت سه ماه نسبت به تعیین و ارائه استانداردهای محتوایی و شکلی دفاع مقدس و مقاومت، ایثار و شهادت و مکتب شهید سلیمانی در متون آموزشی، متناسب با مقاطع تحصیلی (در چارچوب مراحل قانونی) اقدام نمایند.

*سازمان صدا و سیما در راستای ایفای مسئولیت مطالبه‌گری و اطلاع‌ رسانی از روند و نتیجه تحقق مصوبات شورای عالی با هماهنگی دبیرخانه در فضای رسانه برنامه‌ریزی و اقدام نماید.

*وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری دبیرخانه و سازمان های ذیربط با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود کشور نسبت به مستندسازی جلوه‌های ایثار و فداکاری مردم شریف ایران، کادر درمان و گروه‌های جهادی در دوران دفاع مقدس و نیز دوره شیوع ویروس کرونا مبادرت نماید.

*بر تشکیل منظم شورا در فواصل زمانی شش ماهه تأکید و مقرر شد در صورت تحصیل نصاب مصوبات قابل طرح، جلسات فوق‌العاده به درخواست دبیر، در فاصله زمانی کمتر برگزار گردد.

*بر اجرای قوانین، مقررات و مصوبات مرتبط با ایثار، شهادت و ایثارگران تأکید و مقرر گردید نسبت به رفع ابهامات یا موانع احتمالی، اقدام جدی صورت پذیرد.

* مصوبات جلسه سوم شورای عالی مورخ: ۱۴۰۰/۴/۱۹ مورد تأکید قرار گرفت و مقرر گردید با امضای ریاست محترم شورای عالی ابلاغ شود.