آوای شهر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 42499
سه شنبه - 10 آبان 1401 - 05:15

بازنگری اساسی طرح طبقه‌ بندی مشاغل شهرداری تهران

بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل برای حفظ پویایی سیستم و بکارگیری ظرفیت انسانی و تخصصی کافی و مناسب در راستای اجرای مدیریت نوین شهری است.

بازنگری اساسی طرح طبقه‌ بندی مشاغل شهرداری تهران

رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران با بیان اینکه بازنگری و اصلاح طرح طبقه‌بندی مشاغل شهرداری تهران پس از ۶۰ سال در دستور کار قرار گرفت، گفت: بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل برای حفظ پویایی سیستم و بکارگیری ظرفیت انسانی و تخصصی کافی و مناسب در راستای اجرای مدیریت نوین شهری است.

به گزارش گروه شهری آوای جامعه،  محمدعلی الفت پور با بیان اینکه طرح طبقه بندی فعلی و ملاک عمل شهرداری تهران از سال ۱۳۴۷ تا کنون مورد بازنگری قرار نگرفته بود، اظهار داشت: توسعه و تغییر برخی ماموریت‌ها و وظایف شهرداری تهران در سنوات گذشته، عدم بازنگری شرح شغل‌ها و شرایط احراز مشاغل، ناکارآمدی طرح طبقه‌بندی مشاغل فعلی را به همراه داشت.

وی با اشاره به ضرورت روش ارزیابی و طبقه‌بندی مشاغل شهرداری به تناسب شرایط کاری و ماهیت فعالیت‌های جدید سازمانی، گفت: در سال ۱۳۴۷ بنا به پیشنهاد شهرداری تهران و مطابق نیازهای آن زمان شهرداری تهران طرح طبقه بندی مشاغل توسط سازمان امور اداری و استخدامی وقت کشور را تصویب و به اجرا گذاشت.

الفت پور با بیان اینکه در سال ۱۳۵۹ بنا به ضرورت بازنگری مجدد و نیاز به اصلاحات جدید، دوباره پیشنهادات اصلاحات طرح مذکور به سازمان امور اداری و استخدامی وقت ارائه و توسط آن سازمان تغییراتی در طرح ایجاد شد، گفت: طرح جدید به واسطه عدم تطابق تغییرات ایجادی با وضعیت شهرداری تهران قابلیت اجرایی شدن نداشت.

رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران عنوان کرد: بر همین اساس و به درخواست شهرداری تهران سازمان امور اداری و استخدامی در سال ۱۳۶۰ مصوبه سال ۱۳۵۹ را ملغی و طرح مصوب سال ۱۳۴۷ با اندکی تغییرات به عنوان ملاک عمل شهرداری به قوت خود باقی ماند.

وی با بیان اینکه در طرح طبقه‌بندی مشاغل فعلی شهرداری تهران، ۱۰ رسته شغلی وجود دارد که بیشترین گروه شغلی مربوط به رسته اداری مالی با ۶ گروه و سپس رسته‌های خدمات شهری، پزشکی و فنی با ۴ گروه شغلی است، افزود: بین رسته‌های شغلی شهرداری تهران، رسته‌های خدمات کامپیوتری و کشاورزی دارای کمترین گروه شغلی است.

الفت پور با اشاره به اینکه از بین مشاغل موجود شهرداری تهران، ۶۲ درصد مشاغل در رتبه‌های شغلی ۹ تا ۱۴ است که توزیع بیشتر آن ها در رسته مدیریت و ستاد و در مشاغل کارشناسی و مدیریتی است، گفت: از مجموع پست‌های شهرداری تهران، حدود ۱۱ هزار پست کارشناسی و حدود ۵ هزار پست دیگر مدیریتی است.

وی با بیان اینکه نمودار توزیع رتبه‌ها بیانگر این است که در رتبه‌های ۱۳ و بالاتر تراکم بسیاری وجود دارد، عنوان کرد: گستردگی و تغییرات وظایف در شهرداری تهران، در سال‌های گذشته و تغییر نداشتن شرح شغل‌ها و شرایط احراز مشاغل، حاکی از ناکارآمدی طرح طبقه‌بندی مشاغل است.

الفت پور با اشاره به اینکه روش ارزیابی و طبقه‌بندی مشاغل شهرداری باید متناسب با شرایط کاری و ماهیت جدید فعالیت‌های سازمان یا شکل گیری فعالیت‌های جدید، به روزرسانی شود، گفت: بر همین مبنا، بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل شهرداری تهران، جهت حفظ پویایی سیستم و بکارگیری ظرفیت انسانی و تخصصی کافی و مناسب در راستای اجرای مدیریت نوین شهری و همسو با اهداف استراتژیک کلانشهر تهران، با محوریت اداره کل تشکیلات و بهبود روش‌ها و اداره کل منابع انسانی انجام می شود.

رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران با اشاره به تکمیل و تدوین ارزشیابی مشاغل مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲ به عنوان منطقه منتخب، برگزاری جلسات کارشناسی با نمایندگان اداره کل سرمایه انسانی، به عنوان اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است، عنوان کرد: سند شناسنامه مشاغل مناطق ۲۲ گانه و ستاد و موسسات تابعه شهرداری تهران و برگزاری جلسات خبرگانی نهایی سازی ارزشیابی مشاغل مناطق ۲۲ گانه با محوریت ادارات کل برنامه ریزی و توسعه شهری، هماهنگی جهت برگزاری کارگاه آموزشی به منظور ارزشیابی مشاغل و هماهنگی برای اخذ مجوزه های لازم از مبادی ذیربط از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.

وی با اشاره به اینکه روش ارزیابی و طبقه‌بندی مشاغل شهرداری باید متناسب با شرایط کاری و ماهیت جدید فعالیت‌های سازمان یا شکل گیری فعالیت‌های جدید، به روزرسانی شود، گفت: بر همین مبنا بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل شهرداری تهران، برای حفظ پویایی سیستم و بکارگیری ظرفیت انسانی و تخصصی کافی و مناسب در راستای اجرای مدیریت نوین شهری و همسو با اهداف استراتژیک کلانشهر تهران، با محوریت مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران و اداره کل سرمایه انسانی انجام می شود.