ایثار اجتماعی » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 41383
یکشنبه - 30 مرداد 1401 - 17:08

راه اندازی خانه‌های ایثار برای ارائه خدمات توانبخشی به ایثارگران

برخی از ایثارگران نیاز به خدمات فیزیوتراپی و آی سی یو در منزل دارند که ارائه این خدمات باید در شأن ایثارگران باشد که در خدمات بیمه‌ای ایثارگران پیش‌بینی شده است.

راه اندازی خانه‌های ایثار برای ارائه خدمات توانبخشی به ایثارگران

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: با توجه به وضعیت سالمندی ایثارگران باید خدمات سالمندی نیز ارتقا پیدا کند، برخی از ایثارگران نیاز به خدمات فیزیوتراپی و آی سی یو در منزل دارند که ارائه این خدمات باید در شأن ایثارگران باشد که در خدمات بیمه‌ای ایثارگران پیش‌بینی شده است.

عبدالرضا عباسپور در پاسخ به پرسش خبرنگار گروه ایثار و شهادت «آوای جامعه» درباره وضعیت خانه‌های ایثار در کشور گفت: با توجه به اینکه در ۳ الی ۴ سال آینده ۵۰ درصد ایثارگران در سن سالمندی هستند، راه‌اندازی خانه های ایثار را در دستور کار قرار داده ایم.

به گفته وی ، به استان‌ها اعلام شده است به دلیل زمان‌ بر بودن ساخت خانه‌های ایثار مدنظر حداقل بر اساس نیاز استان باید تا پایان سال مرکزی برای ارائه خدمات به والدین معظم شهدا پیش‌بینی شود و به عنوان نمونه هم‌اکنون والدین شهدا از این خدمات در استان‌های چهارمحال و بختیاری و خراسان رضوی بهره‌مند شده‌اند.

براساس ماده ۲۲ و ۲۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باید هزینه‌های پرستاری ایثارگران پرداخت شود و به جز پوشش بیمه‌ای حدود ۵۵ تا ۶۰ هزار والدین شهدا و ۱۱۰ هزار ایثارگر مشمول پرداخت هزینه برای حق پرستاری هستند.

عباسپور با تأکید بر ضرورت تأمین اعتبار هزینه‌های درمانی ایثارگران گفت: باید تأمین اعتبار صورت بگیرد زیرا خدمات درمانی اصلی‌ترین نیاز ایثارگران است. برای بیمه ایثارگران مناقصه‌ای انجام شد که نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و سازمان بازرسی کشور در این جلسات حضور داشتند، سرانه درمان هر ایثارگر ۳۵۰ هزار تومان به صورت ماهانه است و حدود ۱ میلیون و ۶۲۰ هزار ایثارگر تحت پوشش بیمه هستند که اعتبار مورد نیاز این پوشش درمانی باید تأمین و پرداخت شود.

*اولویت تأمین اعتبار هزینه‌های درمانی ایثارگران

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد: بنیاد حدود ۲ هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهکار است که تا اول شهریور ماه ۵۷۰ میلیارد تومان به این بدهی‌ها افزوده خواهد شد و همانگونه که یکی از مدیران بنیاد اشاره فرموده‌اند در این زمینه نمی‌توان معجزه کرد، چرا که داروخانه‌ها طرف قرارداد با بیمه‌ها هستند و باید بدهی‌های آنها پرداخت شود و به عنوان نمونه بیمه تکمیلی ایثارگران بیش از ۶ ماه است که به داروخانه‌ها بدهکار است.

هزینه درمانی ایثارگران ضروری است و براساس ماده ۱۲ و ۱۳ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باید ۱۰۰ درصد هزینه‌های درمانی ایثارگران پرداخته شود و این تکلیف قانونی است و امیدواریم سازمان برنامه و بودجه تأمین اعتبار درمان ایثارگران را در اولویت قرار دهد و تا این اعتبار در نظر گرفته نشود خدمات شایسته‌ و در شأن ایثارگران قابل ارائه نخواهد بود.

عباسپور گفت: مهم‌ترین نیاز اصلی‌ ایثارگران تأمین اعتبار به‌موقع برای درمان آنها است و در صورتی که این تأمین اعتبار به صورت نقدی انجام شود بهتر است تا اینکه پرداخت به صورت سهام باشد. در سال‌های گذشته بیمارستان‌ها برای تهیه داروی بیماران اگر ۶ ماه بعد هزینه را پرداخت می‌کردند مشکلی نبود اما در وضعیت کنونی باید اول هزینه دارو پرداخت شود و عدم تأمین اعتبار باعث بروز مشکل ارائه خدمات درمانی به ایثارگران می‌شود. با افزایش سن نیازهای درمانی جامعه ایثارگری هم افزایش پیدا می‌کند که لازم است تأمین اعتبار برای درمان آنها توسط دولت در نظر گرفته شود.

*ارائه خدمات دندانپزشکی به ایثارگران

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره ارائه خدمات دندان پزشکی به ایثارگران خاطرنشان کرد: اگر جانبازان عزیز به طور مستقیم و نه به صورت غیر مستقیم در جبهه با ترکش دچار آسیب در ناحیه فک و دندان شده باشند هزینه درمان آنها پرداخت می‌شود. در مورد جانبازان اعصاب و روان نیز که توانایی نگهداری دندان‌هایشان را ندارند بنیاد بودجه‌ای برای خدمات دندان‌پزشکی در نظر گرفته است.

وی درباره ارائه خدمات به ایثارگرانی که زیر ۶ ماه سابقه حضور در جبهه‌ها را دارند گفت: رزمندگان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار ندارند و تحت پوشش نیروهای مسلح هستند اما بر اساس تبصره بند الف ماده ۸۷ بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که صورت سانحه بالینی همزمان مجروحیت را ندارند اما مجروحیت آنها توسط کمیسیون پزشکی نهاد اعزام کننده (نیروهای مسلح) احراز می‌ شود را به عنوان جانباز تلقی نماید و حداقل پنج درصد جانبازی به آنها تعلق می‌گیرد که تاکنون حدود ۳۰ هزار نفر مشمول این قانون شده و تحت پوشش درمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفته‌اند.