آژیر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 41341
شنبه - 29 مرداد 1401 - 20:00

افزایش ۴۸ درصدی ظرفیت نگهداری و درمان معتادان متجاهر

۶ مرکز با ظرفیت حدود ۶ هزار نفر مربوط به تهران است که در مجموع حدود ۴۸ درصد افزایش ظرفیت مراکز نگهداری و درمان معتادان متجاهر در یک سال گذشته را شاهد بودیم.

افزایش ۴۸ درصدی ظرفیت نگهداری و درمان معتادان متجاهر

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در یک سال گذشته ۱۳ مرکز و اردوگاه نگهداری، درمان و مهارت آموزی معتادان با ظرفیت ۹  هزار نفری در کشور راه اندازی شد، گفت: از این تعداد، ۶ مرکز با ظرفیت حدود ۶ هزار نفر مربوط به تهران است که در مجموع حدود ۴۸ درصد افزایش ظرفیت مراکز نگهداری و درمان معتادان متجاهر در یک سال گذشته را شاهد بودیم.

به گزارش گروه حوادث و انتظامی آوای جامعه،  اسکندر مومنی  گفت: امنیت و آرامش یک جامعه مقدمه توسعه و پیشرفت در همه ابعاد کشور بوده و ایجاد امنیت عینی به همت دستگاه‌های مسئول، مستلزم تأمین امنیت ذهنی و روانی و در حقیقت آرامش به عنوان یک محصول اجتماعی نیز خواهد بود.

وی افزود: «مردمی سازی و مشارکت مردمی و استفاده از ظرفیت خیرین در امور مربوط به حوزه مواد مخدر»، «استفاده از شرکتهای دانش بنیان و علمی کردن اقدامات و فرآیندها» و «تقدم اصل پیشگیری با اولویت آموزش و پرورش»، سه رویکردی هستند که ما در ستاد دنبال می کنیم و تمام اقدامات و برنامه‌ها حول این سه رویکرد است.

دبیرکل ستاد تصریح کرد: هیچ دولتی به تنهایی نمی‌تواند موضوع آسیب‌های اجتماعی از جمله مواد مخدر را سامان دهد و ما هیچ گریزی نداریم جز اینکه از همه ظرفیت‌های مردمی و نهادهای فرهنگ ساز بهره بگیریم؛ شاید بخش کمی از آسیب‌های اجتماعی برخوردهای قضایی و انتظامی باشد، اما بخش عمده آن، فرهنگ سازی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای مردمی سازی و اجتماعی کردن امر مبارزه می باشد.

مومنی با اشاره به استفاده از شرکتهای دانش بنیان گفت: اقدامات خوبی در راستای این رویکرد، طی یک سال گذشته با هماهنگی شرکتهای دانش بنیان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است، برخی داروهای پیشرفته تولید و اکنون در چرخه درمان کشور قرار دارد، در حوزه مبارزه با مواد مخدر ، گریزی نداریم جز اینکه پیشگیری را در اولویت قرار دهیم.

دبیرکل ستاد با اشاره به افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان عنوان کرد: در کنار کشوری زندگی می‌کنیم که بالاترین تولید مواد مخدر را در دنیا و منطقه دارد و در ۲۰ سال گذشته و در دوران اشغال ناتو و آمریکایی‌ها، تولید مواد مخدر در آن کشور از حدود ۲۰۰ تن به بیش از ۹۵۰۰ تن رسید.

مومنی با اشاره به افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر صنعتی در افغانستان گفت: یکی از اتفاقات مهم دیگری که در دهه اخیر رخ داد، آن بود که با حمایت اشغال گران ، تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان افزایش یافت و به تعداد لابراتوارها در آن کشور افزوده شد. در حالی که مواد مخدر صنعتی نیاز به مواد اولیه، فناوری و دانش لازم دارد و در افغانستان وجود نداشت و توسط این کشورها در در اختیار ، مافیای قاچاق در افغانستان قرار گرفته است.

وی درباره سن اعتیاد در ایران اظهار داشت: ممکن است موردی مصرف مواد مخدر حتی پایین‌تر از ۱۰ سال نیز در کشور باشد اما میانگین سن شروع اعتیاد ، ۲۴ سال است و در چند سال گذشته با اجرای طرح یاریگران زندگی و اقدامات پیشگیرانه، آهنگ کاهش سن مصرف مواد مخدر متوقف شد و این در حالی است که میانگین سن مصرف مواد مخدر در دنیا ۱۹ سال است.

وی اظهار داشت : ۹۰ درصد کشفیات تریاک جهان، ۴۸ درصد کشفیات مرفین جهان و ۲۶ درصد کشفیات هرویین جهان توسط ایران انجام می شود و این آمار ، از سوی سازمان ملل اعلام شده و نشان می‌دهد ایران چه اقدامات گسترده ای را انجام می دهد.

مومنی خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته ۱۳ مرکز و اردوگاه نگهداری، درمان و مهارت آموزی معتادان با ظرفیت ۹ هزار نفری در کشور راه اندازی شد که از این میزان ۶ مرکز و با ظرفیت حدود ۶ هزار نفر مربوط به تهران است. در مجموع حدود ۴۸ درصد افزایش ظرفیت نگهداری و درمان معتادان طی یک سال گذشته را شاهد بودیم.

وی با اشاره به موضوع ضربه به بنیانهای مالی قاچاقچیان اظهار داشت: در سال گذشته ۱۹ هزار میلیارد تومان خسارت به بنیان‌های مالی قاچاقچیان وارد شده است که افزایش حدود ۴۰ درصدی نسبت به سال ماقبل دارد، همچنین معتقدیم ضربه به بنیاد های مالی قاچاقچیان برای آنها مهلک و ریشه باند را خشک می نماید.

دبیرکل ستاد  یکی از دستاوردهای مهم ستاد در یک سال گذشته را بهره گیری از ظرفیت خیرین اعلام کرد و گفت: بهره گیری از خیرین در راستای مقابله با مواد مخدر انجام شده و بسیار موثر بوده اند. در تهران ، مشهد و فارس خیرانی داشته ایم که در کنار دولت ، در این بخش سرمایه گذاری داشتند و شتاب بخشی به بحث ساماندهی معتادان متجاهر را رقم زدند و برای نمونه، در مشهد مقدس ، یک خیرگرانقدر ، ظرف ٢ ماه برای ٣٠٠ نفر از بیماران اعتیاد خدمات لازم اعم از سرپناه، سوله‌های استراحت، حرفه آموزی و اشتغال را فراهم کرد.

مومنی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی ما افزایش کارگاه‌های تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان است، گفت: مواد اولیه این نوع از مواد، پیش سازها هستند،  پیش سازها مواد شیمیایی هستند که به خودی خود ممنوعیت ندارند و در بسیاری از صنایع شیمیایی و پتروشیمی کاربرد دارد، اما افغانستان ، صنعتی نیست که به این حجم از پیش سازها در صنعت احتیاج داشته باشد و در دهه اخیر شاهد هستیم که پیش سازها از دیگر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی به افغانستان صادر و در آنجا تبدیل به شیشه می‌شود و برای کنترل تولید این حجم از مواد صنعتی در افغانستان ، جلساتی با سازمان ملل و کشورهای اتحادیه اروپا داشتیم و تفاهم نامه‌ای را با رییسUNODC در وین تبادل کردیم که پیش سازها به صورت رسمی مورد کنترل قرار گیرند و دیگر کشورها نیز با اقدامات همه جانبه، از صادرات پیش سازها به افغانستان جلوگیری نمایند.

وی با اشاره به اینکه ، باید آگاهی بخشی را در اولویت قرار دهیم، در بخش دیگری از این نشست خاطرنشان کرد: یکی از چالش های دیگر قانون بود که لایحه آن آماده شده و در هیات دولت در حال بررسی است.

قانون باید تسهیل کننده برای مبارزه کنندگان و بازدارنده برای تولید کنندگان ، مجرمان و قاچاقچیان باشد و این قانون ، نیاز به روزآمدی دارد و با تلاش ها و اهتمام دولت در دستور کار قرار دارد تا نهایی و سپس به مجلس ارسال شود.

دبیرکل ستاد در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره آشپزخانه‌های تولید مواد مخدر صنعتی در کشور تصریح کرد: خوشبختانه با اتخاذ تدابیر و اقدامات نیروی انتظامی، دستگاه اطلاعاتی و حمایت دستگاه قضایی ، همان تعداد محدود آشپزخانه تولید شیشه در کشور ضربه خورد
مومنی در پاسخ به پرسشی درباره واحدهای ارائه خدمات کاهش آسیب اعتیاد ، افزود: یکی از کمک‌های اساسی ما مراکز درمان اقامتی و سرپایی مانند مراکز کاهش آسیب و مراکز سرپیناه شبانه هستند که ( DICها و MMTها ) هستند که از زحمات کادر درمانی در این بخش هم تشکر می کنیم و نه در سیاستهای ستاد ، جمع آوری مراکز کاهش آسیب در دستور کار نیست و این بخش از درمان در کنار سایر بخش ها از جمله ، ماده ۱۶ فعالیت خود را با قوت انجام خواهد داد.

وی درباره بیمه معتادان گفت: این موضوع در چند سال گذشته با پیگیری های انجام شده در بودجه سال قرار گرفته است. همیشه سقف پیشنهادی بودجه توسط دستگاه‌ها با محقق شدن آن فاصله دارد، اما این آمادگی وجود دارد که میزان آن برای سالهای بعد افزایش یابد.