حقوقی و قضایی » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 40523
پنجشنبه - 30 تیر 1401 - 12:27

برخورد با کوتاهی سازمان ها برای حمایت از دانش بنیان ها

هر سازمانی که در زمینه حمایت از شرکت‌ های دانش بنیان مرتکب کوتاهی و قصور شود، سازمان بازرسی کل کشور موضوع را بررسی و در صورت احراز تخلف برخورد می‌کند.

برخورد با کوتاهی سازمان ها برای حمایت از دانش بنیان ها

معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور گفت: بر اساس گزارش های اعلام شده از سوی بازرسان کل، پس از تشکیل کارگروه حمایت از تولید دانش بنیان و صیانت از نخبگان در سازمان بازرسی و استان‌ها، گام‌های خوبی پیرامون رفع چالش‌های پیشروی شرکت‌های دانش بنیان برداشته شده است.

به گزارش گروه حقوقی و قضائی آوای جامعه ، چهاردهمین نشست کارگروه ملی حمایت از تولید دانش بنیان و صیانت از نخبگان سازمان بازرسی کل کشور به ریاست احمد اسدیان معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی این سازمان و رئیس کارگروه و با حضور محمدرضا اتفاق کهنموئی دبیر کارگروه و سایر اعضا برگزار شد.

در این نشست تخصصی که بازرسان کل استان‌ها نیز به صورت ویدئو کنفرانسی حضور داشتند، علاوه بر اعلام موضوعات و چالش‌ های پیشروی شرکت‌های دانش بنیان، گزارشی از اقدامات انجام شده در استان‌ها تشریح شد.

احمد اسدیان با تاکید بر اینکه تمامی مدیران برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان باید پای کار بیایند، گفت: بر اساس گزارشات اعلام شده از سوی بازرسان کل، پس از تشکیل کارگروه حمایت از تولید دانش بنیان و صیانت از نخبگان در سازمان بازرسی و استان‌ها، گام‌های خوبی پیرامون رفع چالش‌ های پیشروی شرکت‌ های دانش بنیان برداشته شده است.

وی اجرای معافیت حق بیمه قراردادهای شرکت‌‎های دانش‌بنیان با ورود سازمان بازرسی را یکی از اقدامات انجام شده از سوی این سازمان برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان عنوان و بر لزوم پیگیری جدی برای رفع مشکلات شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: برخی از این مشکلات و چالش‌ها برای تمامی شرکت‌ها مشترک است که باید برای رفع آنها اقدام کرد، اما برخی از مشکلات مربوط به تمامی شرکت‌ها نیست که بر این اساس نیز ضرورت دارد با نظارت دقیق این موضوعات پیگیری و مرتفع شود.

معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور خطاب به بازرسان کل استان‌ها از آنها خواست که مطالبات قانونی و موضوعات مربوط به شرکت‌های دانش بنیان را پیگیری کرده و چنانچه سازمانی به وظایف خود در قبال حمایت از آنها عمل نمی‌کند پس از مکاتبه در صورت رفع نشدن مشکلات، موضوع را به صورت ویژه پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه سازمان بازرسی کل کشور در راستای تحقق شعار سال از همان روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۱، عزمش را برای حمایت از تولید و شرکت‌ های دانش بنیان جزم کرده است عنوان کرد: هر سازمانی که در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مرتکب کوتاهی و قصور شود، سازمان بازرسی کل کشور موضوع را بررسی و در صورت احراز تخلف برخورد می‌کند.

اسدیان با اشاره به فعالیت کارگروه «حمایت از تولید دانش بنیان و صیانت از نخبگان» در دفتر حمایت از سرمایه گذاری و تولید ملی سازمان بازرسی افزود: مهمترین دستور کار این کارگروه، احصاء تکالیف سازمان‌ها در راستای حمایت از تولید و شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان و پیگیری لازم برای اجرایی کردن آن تکالیف بوده که از همان ابتدا اقدامات خوبی انجام شده است.

در جریان این نشست بازرسان برخی از استان‌ها از جمله قزوین، فارس، سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمان و البرز موضوعات و چالش‌های پیشروی شرکت‌های دانش بنیان از جمله تامین زمین و پرداخت تسهیلات  را مطرح کردند.

همچنین در این جلسه بازرسان استان‌های مذکور به تشریح برخی از اقدامات خود برای حمایت از شرکت های دانش بنیان از جمله پرداخت مطالبات، دریافت کارت صادراتی، تخصیص زمین و تسریع در صدور مجوزها پرداختند.