خبر » زنان و جوانان » نبض جامعه
کد خبر : 40437
یکشنبه - 26 تیر 1401 - 08:50

پرداخت بیمه بازنشستگی زنان سرپرست خانوار دارای شغل

امسال زنان سرپرست خانوار که شغلی را داشته‌اند اولین بیمه بازنشستگی را دریافت کردند، همچنین بیمه مادران و بانوانی که از افراد دارای معلولیت حمایت و نگهداری می‌کنند، پیگیری می‌شود.

پرداخت بیمه بازنشستگی زنان سرپرست خانوار دارای شغل

رئیس سازمان بهزیستی کشور در طلیعه چهل و دومین سالگرد تاسیس بهزیستی از دهک‌بندی دوباره مددجویان در بهزیستی خبر داد و گفت: اگر این دهک‌بندی داخلی در سامانه رفاه وزارت متبوع پیوند خورد دیگر مددجوی تحت پوشش در دهک ۱۰ نخواهیم داشت.

به گزارش گروه رفاه و خدمات اجتماعی آوای جامعه ،علی‌محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی کشور در طلیعه چهل و دومین سالگرد تاسیس بهزیستی، گفت: براساس توسعه پایدار کشور، رشد و ارتقاء شاخص‌های رفاه و سلامت اجتماعی و تلاش برای بهزیستی آحاد جامعه یک وظیفه ملی و همگانی است که بتواند نیاز محرومان و تاب آوری و عدالت محوری و مسئولیت اجتماعب را به خوبی محقق کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، تصریح کرد: خداوند را سپاسگزاریم که در این فرصت کوتاه دغدغه همکارانمان را در ارتقا سطح دانش سازمان و ارتقا بهره‌وری و ایجاد فرصت‌های جدید برای خدمت بهتر و بهنگام ایجاد کرده و فصل جدیدی از تحولات اساسی سازمان را در راستای تدوین طرح‌ها و تدوین برنامه‌های نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی گردآوری کرده است.

وی اظهار داشت: بازمهندسی فرآیندهای ساختاری سازمان در دستور کار ماست و کیفی‌سازی روند ارائه خدمات شروع شده است. این سازمان، امدادی، تخصصی و حمایتی است و بر این باوریم که در این مدت بتوانیم از افرادی که به عنوان خدمت‌گیرنده در جامعه بزرگ سازمان بهزیستی مطرح هستند، گره‌گشایی کنیم.

قادری افزود: استیفای حقوق افراد دارای معلولیت و تحقق مفاد قانون حمایت از حقوق معلولان مدت بسیاری است که در دستور کار است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در بهزیستی حدود ۱۹ هزار پرسنل دربخش‌های گوناگون مشغول فعالیت هستند، گفت: معتقدیم با چابکی پرسنل این مهم را محقق کنیم، در حال حاضر ۷ میلیون نفر مخاطب سازمان بهزیستی هستند که امیدواریم بتوانیم به صورت برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت تا پایان سال ۱۴۰۱ اهداف خود را اجرایی کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات سازمان در حوزه کودکان کار و خیابان، عنوان کرد: بهزیستی به عنوان سازمانی که موضوع تمشیت امور کودکان را دارد، جزو مهمترین سازمان‌های درگیر با این موضوع است اما بخش زیادی از کودکان کار و خیابان جزو اتباع خارجی هستند.

به دلیل جنگ در یکی از کشورهای همسایه، عده‌ای وارد کشور شده‌اند که بخشی از این خانواده‌ها کودکانی دارند که در شهرهای متعدد کشورمان حضور دارند به طوریکه حدود ۸۷ تا ۹۰ درصد از کودکان کار و خیابان ما اتباع هستند؛ لذا برنامه خاصی را قبل از اینکه یک نظام جامع رهگیری برای شناسنامه‌دار کردن، با هویت حداقلی را برای کودکان نداشته باشیم، نمی‌توانیم شروع کنیم.

قادری، اظهار داشت: اگر درباره کودکان کار و خیابان ایرانی بخواهیم صحبت کنیم بهزیستی هم تکلیف و هم برنامه دارد و تا چند ماه آینده فاز اولیه این برنامه مشخص و در یکی از کلان شهرها که درگیر کودک کار و خیابان است، شروع خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره شمولیت نداشتن برخی از مددجویان بهزیستی در طرح توزیع عادلانه یارانه، گفت: نظام پرداخت مستمری سازمان بهزیستی کشور مربوط به دهک یک تا ۷ است. آنچه که مردم در این چند دهک قرار دارند از امتیازات مستمری براساس بعد خانوار بهره‌مند می‌شوند، اما باتوجه به شرایط جدیدی که سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است دهک ۱۰ حذف شده و برخی از افرادی که خدمت‌گیرنده بهزیستی هستند ممکن است خیلی محدود در دهک ۱۰ بوده باشند و براین اساس یارانه دولت ممکن است برایشان قطع شده باشد که با این اعتراضاتی که در سامانه‌ای که مربوط به وزارت رفاه و تامین اجتماعی است، می‌توانند اعتراضات خود را اعلام کنند.

*دهک‌بندی دوباره مددجویان

وی از دهک‌بندی دوباره مددجویان در سازمان بهزیستی کشور خبر داد و گفت: اگر این دهک‌بندی داخلی در سامانه رفاه وزارت متبوع پیوند خورد دیگر مددجوی تحت پوشش در دهک ۱۰ نخواهیم داشت.

قادری درباره سالمندی جمعیت کشور و برنامه‌های پیشرو بهزیستی، گفت: شورای ملی سالمندان کشور در وزارت رفاه شکل گرفته و بهزیستی نیز مسئولیت دبیرخانه این شورای ملی را برعهده دارد ،در ایام ابتدای حضورم شورای ملی سالمندان را با حضور وزیر برگزار کردیم که چند ابلاغیه و مصوبه داشته و باید توسط وزارت پیگیری شود.

مهمترین موضوع آن درباره سند جامع ملی سالمندان کشور است که باید مطابق سیاست‌های آمایش سرزمینی و جمعیتی و سازمان‌های درگیر موضوع، این موضوع را رصد کنند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت مراکز سالمندان تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور، عنوان کرد: در ۲۴ سال آینده وضعیت بسیار وخیمی را در حوزه سالمندی و بسته شدن پنجره جمعیتی کشور خواهیم داشت. البته سالمندی موضوعی که در دنیا شایع و مرسوم است. لازم به یادآوری که سالمندی موضوعی مرتبط با مناسب‌سازی شهری است، سازمان هایی که وظیفه مناسب‌سازی شهری را دارند باید امکانات مناسب برای سالمندان، نابینایان و همچنین زنان باردار را فراهم کنند.

قادری با بیان اینکه ما موضوع سالمندان را جدی گرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: از ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان نظام وظیفه کشور می‌خواهیم، سربازان دارای تحصیلات مرتبط با موضوعات بهزیستی، دوره خدمت خود را در فضاهای مرتبط بگذرانند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در جامعه آماری ما حدود ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار خانوار زندگی می‌کنند، گفت: بخش زیادی از برنامه‌ها به عنوان تبصره ۱۴ به سازمان حمایتی بهزیستی ابلاغ می‌شود اما منابع بسیار اقلی برای سیاست‌های توانمندسازی وجود دارد که فرد را از چرخه مستمری‌بگیر خارج کنیم و او را توانمند کنیم. این موضوع همواره در سازمان بهزیستی در حال گفت وگو است اما به برنامه تحولی تزریق حال خوب فکر می‌کنیم.

وی، خاطرنشان کرد: حدود ۳ سال بود که پشت نوبتی‌ های سازمان منتظر بودند، همه پشت نوبتی‌ها که منتظر دریافت مستمری بودند تعدادشان صفر شده است.

قادری همچنین درباره موضوع مسکن، گفت: موضوع مسکن به عنوان موضوعی مهم است، مسکن در بهزیستی رشد بسیار فزاینده‌ای داشته است و در طلیعه چهل و دومین سالگرد بهزیستی ۲۸۰۰ واحد مسکونی افتتاح خواهد شد، همچنبن در برنامه ملی که به عنوان طرح نهضت ملی مسکن بیان شده، قرار است احداث عملیات ۴۰ هزار واحد مسکونی با مشارکت قرارگاه امام حسن (ع) آغاز شود، همچنین تلاش می‌کنیم تا پایان سال ۱۴۰۱ پشت‌نوبتی‌های جهیزیه هم صفر شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به موضوع مناسب‌سازی اشاره کرد و افزود: درباره مناسب‌سازی، سازمان برای اولین‌ بار ۲۰۰ میلیاردتومان بودجه تسهیل‌گری کرده و درباره تجهیزات توانبخشی هم این رقم به دوبرابر در سازمان بهزیستی رسیده است. همچنین برای اولین بار اولین هتل تراز افراد دارای معلولیت توسط خیرین یزدی در مشهد تا دو ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به ارز ترجیحی، گفت: دولت در این زمینه بسته‌های حمایتی را پیش‌بینی کرده است. در این چند ماه گفت و گوهایی درخصوص تاب‌آوری حقوق و دستمزد و ارکان حرفه‌ای را با سازمان برنامه و بودجه داشته‌ایم؛ همچنین برای اولین بار توانستیم ردیف بودجه برای اورژانس اجتماعی بگیریم.

قادری درباره تامین اقلام توانبخشی همچون ویلچر، اظهار کرد: حوزه توانبخشی کارهایی را انجام داده‌اند و از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان پیگیری می‌کنند تا این موضوع به صورت حرفه‌ای بومی‌سازی شود، هیچ شخصی در هیچ اقلیمی نباید به دلیل نداشتن ویلچر نتواند در جامعه تردد کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره شهریه دانشجویان تحت پوشش، گفت: درگاه اطلاعاتی دانشجویی بهزیستی کشور با دانشگاه آزاد وصل خواهد شد و دیگر معوقه‌ای در پرداخت شهریه نخواهیم داشت البته ممکن است مواردی باشد، اما دانشجو به دلیل معوقات از تحصیل باز نخواهد ماند،  همچنین جاماندگان ثبت‌نام مسکن مهر اکنون می‌توانند فرآیند ثبت‌نام خود را تکمیل کنند.

وی درباره ۳ درصد سهم استخدام معلولان در ۱۴۰۱، گفت: یکهزار و ۸۰۵ مورد سهمیه ۳ درصد افراد دارای معلولیت مبذول شده است که دستگاه‌ها از طریق آزمون استخدامی بتوانند جذب کنند اما مهمتر استخدام دستگاه‌های غیردولتی و عمومی و خصولتی استکه تمکین نمی‌کنند لذا اصحاب رسانه از حیث مطالبه‌گری بخواهید افراد دارای معلولیت را جذب کنند.

*سرانجام تشکیل فراکسیون معلولان

قادری درباره تشکیل فراکسیون افراد دارای معلولیت، گفت: در چند ماه گذشته این اتفاق افتاده است و جلسات آن نیز برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، خاطرنشان کرد: امسال زنان سرپرست خانوار که شغلی را داشته‌اند اولین بیمه بازنشستگی را دریافت کردند. همچنین بیمه مادران و بانوانی که از افراد دارای معلولیت حمایت و نگهداری می‌کنند، پیگیری می‌شود.

گفتنی است،  ایجاد کانون استعدادیابی تا پایان سال ۱۴۰۱، راه‌اندازی خانه خلاق، برگزاری تورهای مهرورزی ادارات‌کل بهزیستی، بازدید از مناطق محروم، صعب‌العبور و حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی از دیگر موضوعات مطروحه رئیس سازمان بهزیستی کشور در طلیعه چهل و دومین بود.