خبر » گردشگری » نبض جامعه
کد خبر : 4018
شنبه - 25 آبان 1398 - 10:00

«سازدوتار» و «شب یلدا» در اولویت ثبت جهانی

معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: ساز دوتار و شب یلدا دراولویت ثبت جهانی یونسکو قرار دارد.

«سازدوتار» و «شب یلدا» در اولویت ثبت جهانی

معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: ساز دوتار و شب یلدا دراولویت ثبت جهانی یونسکو قرار دارد.

به گزارش فارس، محمدحسن طالبیان، درباره ثبت جهانی راه‌آ‌هن سراسری شمال به جنوب کشور اظهار داشت: نمایندگان یونسکو برای ثبت جهانی راه‌آهن سراسری به طول ۱۴۰۰ کیلومتر به ایران ‌آمدند و از تمام طول مسیر این راه‌آهن بازدید کردند.

وی افزود: در حال حاضر پرونده راه‌آهن سراسری در یونسکو برای ثبت جهانی باز است و هر کشور سالی یک سهمیه برای ثبت جهانی دارد.

طالبیان بیان داشت: ما دو پرونده دیگر را برای ثبت جهانی در دست بررسی داریم که یکی از آنها جنگل‌های اورامانات است که در کردستان واقع شده است و دیگری پرونده کاروانسراهای ایران است که برای ثبت جهانی در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به یونسکو ارسال می‌شود و امیدواریم که مراحل تکمیل این پرونده‌ها بزودی تمام شود.

وی یادآور شد: با سازمان اوقاف و امور خیریه نیز تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده‌ایم که اقداماتی در حوزه حفظ میراث فرهنگی و بناهای تاریخی انجام دهیم که یکی از بندهای این تفاهم‌نامه درخصوص کاروانسراهاست که بخشی از آن در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه است.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور بیان داشت: در حوزه ثبت میراث ناملموس نیز در سال جاری پرونده دوتار را داریم که در آذر مطرح می‌شود و برای سال بعد ۴ پرونده مشترک با کشورهای همسایه داریم و پرونده یلدا را نیز برای ثبت جهانی در نظر گرفته‌ایم که براساس اولویت‌ها نسبت به تکمیل فرایند ثبت جهانی آن اقدام می‌کنیم.