پیشنهاد سردبیر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 40010
جمعه - 10 تیر 1401 - 03:49

برنامه‌های مناسبتی رسانه را در بوته «نقد مردم» بگذاریم

یک کارشناس حوزه رسانه در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، شکل‌گیریِ نظرسنجی‌های مردمی درباره برنامه‌های مناسبتی صداوسیما را ضروری دانست.

برنامه‌های مناسبتی رسانه را در بوته «نقد مردم» بگذاریم

یک فعال حوزه رسانه در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، شکل‌گیریِ نظرسنجی‌های مردمی درباره برنامه‌های مناسبتی صداوسیما را ضروری دانست.

به گزارش گروه رسانه آوای جامعه، علی البرزی با حضور در استودیوی پخش زنده برنامه انعکاس در ارتباط با کارکردهای رسانه در حوزه های مذهبی اظهار داشت: رسانه در تمام مناسبت های ملی و مذهبی نقشی مهم بر عهده دارد و همه این مناسبت های تقویمی، فرصت مناسبی است تا بتوان از طریق رسانه به جامعه انرژی مثبت تزریق کرد.

وی معتقد است مردم به واسطه این مناسبت ها می توانند ارتباط مناسبی با رسانه برقرار کنند، لذا رسانه نیازمند یک تحول و دگرگونی است، برای مثال چند سالی است که در ماه رمضان، برنامه های صداوسیما بر موضوعات گفتگو محور تمرکز کرده است و لذا شاهد ابتکار عمل های لازم در برنامه ها نیستیم.

البرزی خاطرنشان کرد: در برنامه های ما کارشناسان مذهبی حضور یافته و مطالبی را بیان می کنند، با وجود اینکه محورهای مورد بحث خوب و مناسب است، اما با توجه به رسانه های امروز نیازمند تحول اساسی در این زمینه هستم.

وی با تاکید بر ضرورت ساختار شکنی در برنامه های مناسبتی، عنوان کرد: یکی از ظرفیت های خوب سریال هاست، حال آنکه در ماه رمضان که گذشت تولیدات سال های گذشته تکرار می شود و بدین معناست که سهم تولیدات کاهش یافته است.

این کارشناس حوزه رسانه با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی بلند مدت برای برنامه هایی با مضامین شاد یا غمگین در رسانه اظهار داشت: مدیران صداوسیما و حتی روزنامه و خبرگزاری ها می توانند حتی یک سال قبل از یک مناسبت ملی و مذهبی دست به کار شده و برنامه ریزی کلان داشته باشند و نیازسنجی از ذائقه و سلیقه مخاطب داشته باشند.

وی به اشاره به مثال هایی در این باره گفت: در سال های گذشته و پس از پایان هر فصل، صداوسیما برنامه ای را در شبکه یک تدارک می بیند و درباره محتوا و موضوع سریال ها از مردم نظرخواهی می کند و می پرسد کدام بهتر بود و مردم کدام ها را بیشتر می پسندند؟ آیا در حوزه برنامه های مذهبی تا امروز چنین اقدامی را انجام داده ایم؟ به شخصه چنین موضوعی را شاهد نبودم.

این فعال رسانه ای خاطرنشان کرد: شیوه نظر سنجی و رای گیری مردمی بهتر از بررسی های مرکز تحقیقات صداوسیماست، چراکه رویه ای تعاملی تر را شاهد هستیم.

لذا شایسته است پس از مناسبت های مذهبی مانند محرم، اربعین یا ماه رمضان از مردم نظر خواهی شود که کدام برنامه را بیشتر پسندیده اند و در این میان نقشه راهی برای تولید برنامه های مناسبتی در تراز رسانه ملی و همچنین با توجه به سلیقه مخاطب پیش روی تولید کنندگان ترسیم خواهد شد.