خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 39531
سه شنبه - 17 خرداد 1401 - 06:30

فعالیت هزار و ۵۱۰ پایگاه اوقات فراغت دانش‌آموزی در تابستان

امسال برنامه‌های تابستانی را به صورت حضوری خواهیم داشت‌، ضمن اینکه تابستان امسال به نوعی جبرانی دو سال گذشته هم هست و لذا برنامه‌های گسترده ای خواهیم داشت.

فعالیت هزار و ۵۱۰ پایگاه اوقات فراغت دانش‌آموزی در تابستان

قائم‌ مقام سازمان دانش‌آموزی به تشریح برنامه‌های این سازمان در تابستان پرداخت.

به گزارش گروه آموزش و پروش آوای جامعه ، حسین عبادتی قائم‌مقام سازمان دانش‌ آموزی گفت: با بازگشایی مدارس و کاهش چشمگیر آمار کرونا، امسال برنامه‌های تابستانی را به صورت حضوری خواهیم داشت‌، ضمن اینکه تابستان امسال به نوعی جبرانی دو سال گذشته هم هست و لذا برنامه‌های گسترده ای خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ۱۵۱۰ پایگاه اوقات فراغت دانش‌آموزی پیش‌بینی شده است، گفت: ۷۵۵ پایگاه اوقات فراغت ویژه دانش‌آموزان دختر و ۷۵۵ پایگاه نیز ویژه دانش‌آموزان پسر است که ۱۵۱۰ مدیر و ۶۰۴۰ مربی در این پایگاه‌ها با هدف ارتقای مهارتهای زیست اجتماعی دانش‌آموزان فعالیت می‌کنند.

عبادتی با اشاره به استفاده از ظرفیت فضای مجازی، افزود: ظرفیت مجازی را نمی‌خواهیم از دست بدهیم چرا که هزینه‌های زیادی برای آن شده است و اکنون باید ظرفیت شاد را تبدیل به ظرفیتی برای کار پرورشی و تربیتی کنیم. در این راستا ۲۱ پویش را ویژه تابستان ۱۴۰۱ تعریف کردیم. هرچند این شروع کار است و تبدیل شبکه شاد به یک کلان داده(big data)جهت بهره مندی دانش آموزان و معلمان می تواند در این زمینه کمک کند.

وی عنوان کرد: برنامه دیگر برگزاری اردوهای دانش‌آموزی است و امسال تلاش کردیم تمرکز از تهران برداشته شود که اولین برنامه، اردوی صعود به قله سبلان خواهد بود.

قائم‌ مقام سازمان دانش‌آموزی گفت: هفته آینده اردوی هزار و ۳۰۰ دانش‌آموز عشایر در مشهد انجام می‌شود و ما برای اولین بار آموزش‌های تشکیلاتی و مهارتی مان را برای دانش آموزان عشایر ارائه خواهیم داد.

وی درباره اهمیت دادن به قرآن، تصریح کرد: در نظر داریم مجالس تلاوت قرآن را در مدارس احیا کنیم.

عبادتی با بیان اینکه خیلی با عناوین پرتمطراق که  توخالی هم هستند، ارتباط خوبی ندارم، تأکید کرد: اینکه کارگروه و قرارگاه ایجاد کنیم و اقدامی نشود، فایده‌ای ندارد بلکه باید کار عملیاتی انجام شود، در حال حاضر بخشی از جامعه از فعالیت‌های تربیتی کم‌بهره هستند مثل اردوگاه‌ها که تلاش ما این است که اردوگاه‌های نیمه کاره را تکمیل کرده و تجهیز کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره حفظ سلامت و امنیت دانش آموزان در برنامه های اردویی آموزش و پرورش گفت: رسانه‌ها رصد کنند چند نفر از مدیران و کارکنان دولت مصدوم در مأموریت کاری داشتیم و چقدر دانش‌آموز در اردوهای دانش‌آموزی مصدوم شدند؟ آیا می‌شود مطلق جلوی سانحه را گرفت؟ اما باید اصول ایمنی رعایت شود.

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی در پاسخ به پرسش درباره ورود این سازمان به بوفه مدارس و لباس فرم دانش‌آموزی گفت: رسالت سازمان دانش‌آموزی تغذیه سالم و پوشش دانش‌آموزی نیست بلکه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و ارتقای مهارت‌های زیست اجتماعی است‌.

وی افزود: زمانی که بوفه به سازمان دانش‌آموزی داده شد، سودش به مدرسه می‌رفت اما گفتند سود می‌برند و معلوم نیست چقدر است؟ اما اعلام کردیم که آماده مشارکت هم در تغذیه سالم و لباس فرم دانش‌آموزی هستیم که برخی استان‌ها پذیرفتند. امسال هم در دستورالعمل سازماندهی مدارس، درباره البسه متحدالشکل دانش آموزان اسم سازمان دانش آموزی آمده و طبیعتا ظرفیت انجام موفق آن را داریم.

عبادتی درباره آمار سازمان دانش‌آموزی، اظهار داشت: ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر عضو دانش‌آموزی، ۱۳۰ هزار مربی و ۶۰ هزار خبرنگار دانش‌آموز داریم که البته ۴ هزار خبرنگار دانش‌آموز به صورت فعال و نیمه فعال همکاری می‌کنند، ناگفته نماند هم مربیان و هم دانش‌آموزان به صورت افتخاری فعالیت می‌کنند و یک ریالی نمی‌گیرند.

وی از برگزاری کنگره ملی ۳۱۳ در اسفند امسال در تهران خبر داد و گفت: ‌در ۳۱۳ شهر، شخصیت و مفاخر ملی و فرهنگی توسط دانش‌آموزان برگزیده معرفی می‌شوند.