مهمترین چالشهای نظام تربیت معلم
چرا روح حاکم بر آیین نامهها و دستورالعملها و بخشنامههای مربوط به جذب و گزینش و استخدام معلمان، معلم را به مثابه کارگر و یا کارمند میبیند، اما جایگاه معلم فراتر از نگاه کارمندی است؟
مسئول سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ضمن اشاره به اینکه معلم پایهگذار هویت است گفت: تجربه مراکز تربیت معلم در انقلاب اسلامی گویای این موضوع است که معلمان نه تنها نقش کلیدی در تربیت و هویت دانش آموزان داشتند بلکه پشتوانه تامین نیروی انسانی برای ساختار مدیریتی نیز بودند.
به گزارش گروه آموزش و پروش آوای جامعه ، نشستهای حکمرانی تربیتی با موضوع بررسی دانشگاه فرهنگیان، با حضور حجتالاسلام سیدامین اله دادگر مسئول سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
وی در این نشست اظهار داشت: حکمرانی خوب در عرصه دینی و تربیت سابقهای طولانی دارد و اساسا دین بر پایه حکمرانی تربیتی شکل گرفته است. امروزه حکمرانی تربیتی یک نسبت پیوسته و گسستهای با آموزش و پرورش پیدا کرده است چرا که آموزش و پرورش محور تمدنسازی و تنگه احد انقلاب اسلامی است، از طرف دیگر بر پایه مبانی دینی وظیفه حکومت اسلامی تربیت و هدایت است و البته هر کشوری مطابق با چشم انداز و ارزشهای خود برنامه تربیتی خاص خود را دارد.
در ایران اسلامی نیز در کنار اسناد بالادستیای همچون قانون اساسی و اسناد توسعه، سیاستهای کلی ابلاغی ایجاد تحول و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد و بر همین اساس نقطه کانونی حکمرانی تربیتی نیز آموزش و پرورش است و موضوع حاکمیتی است از این رو لازم است فرآیند حرکت آن مطابق با خودسازی، جامعهسازی، دولتسازی اسلامی و در نهایت رسیدن به تمدن نوین اسلامی باشد.
وی عنوان کرد: سند تحول از جمله اسناد راهبر به این هدف میتواند قرار گیرد و علیرغم تاکید رهبر انقلاب بر اجرای این سند، گزارشها حاکی از اجرای ده درصد آن است چرا که برخی در اساس با اصل چنین سندی مشکل دارند، برخی اشکالات جزئی دارند و گروهی در روش اجرا انتقادات جدی دارند و بعضی این سند را آرمانی میدانند.
البته اقدامات حداقلی از جمله آشناسازی و گفتمانسازی صورت گرفته که کافی نیست، لازمه اجرای این سند اعتقاد راسخ دولت و مجلس و همه وزرا را میطلبد، برای رسیدن به نقطه مطلوب در نظام آموزش وپرورش و احیای جایگاه آن لازم است نهاد تعلیم و تربیت کشور پیوست همه وزارتخانهها و سازمان ها قرار گیرد.
پژوهشگر تعلیم و تربیت اسلامی عنوان کرد: وقتی نظام آموزش و پرورش را بررسی میکنیم رکن اصلی و پایه و اساس آن معلم است چرا که معلم میداندار اصلی است و زمانی میتوان از مدرسه صالح و آموزش و پرورش مطلوب سخن گفت که معلم تراز برای آن تربیت کرد، چون معلم پایهگذار هویت است. تجربه مراکز تربیت معلم در انقلاب اسلامی گویای این موضوع است که معلمان نه تنها نقش کلیدی در تربیت و هویت دانشآموزان داشتند بلکه پشتوانه تامین نیروی انسانی برای ساختار مدیریتی نیز بودند.
تعبیر رهبر انقلاب از معلمان به این عنوان افسران سپاه پیشرفت، تعبیر راهبردی و مسئولیت آفرین است و لازم است وزارت آموزش وپرورش و دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی لوازم تحقق آن فراهم نمایند.
وی گفت: نظام تربیت معلم امروزه با چالشهایی مواجه است از جمله نبود آمار دقیق از میزان نیاز آموزش وپرورش به معلم بر اساس رشته، کد محل، جنسیت به گونهای که در برخی آمارها نیروی مازاد هم گفته شده است، از سوی دیگر مقاومتهایی در برابر طراحی نظام تربیتی و انقلابی دانشگاه فرهنگیان و نیز نظام تربیت معلم وجود دارد، نکته دیگری که باید به آن پرداخته شود این است که چرا روح حاکم بر آیین نامهها و دستورالعملها و بخشنامههای مربوط به جذب و گزینش و استخدام معلمان، معلم را به مثابه کارگر و یا کارمند میبیند، اما جایگاه معلم فراتر از نگاه کارمندی است.
برای رسیدن به آموزش و پرورش مطلوب باید بر پایه بیانیه گام دوم و ظرفیتی که ایجاد کرده است مطالبه گری کرد و به دنبال تحقق آن از رهگذر گفتمانسازی، ایجاد مدارس الگو و ایجاد مراکز تربیت معلم تراز متناسب با سند تحول تلاش وافر کرد.