پاسخگو نبودن سیستم آموزش عمومی به نیاز تیزهوشان
با توجه به اساس نامهای که برای مدارس سمپاد وجود دارد و ابلاغ شده، این مدارس رسمیت دارند.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانشپژوهان جوان گفت: با توجه به اساس نامهای که برای مدارس سمپاد وجود دارد و ابلاغ شده، این مدارس رسمیت دارند و با توجه به سیاستهای کلان کشور که مبتنی بر تقویت نخبگان است، رسمیت دادن به مدارس سمپاد معنادار است.
به گزارش ایلنا، «فاطمه مهاجرانی» رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانشپژوهان جوان ، درباره کاهش تنوع مدارس و شائبههای به وجود آمده درباره حذف مدارس سمپاد گفت: هر آنچه که قانون در این زمینه حکم کند و دستور دهد، ما به آن عمل کرده و در مقابل آن گردن میدهیم.
وی ادامه داد: امروز با توجه به اساس نامهای که برای مدارس سمپاد وجود دارد و ابلاغ شده، این مدارس رسمیت دارند و با توجه به سیاستهای کلان کشور که مبتنی بر تقویت نخبگان است، رسمیت دادن به مدارس سمپاد کاملا معنادار است و به همین خاطر ما هیچگونه نگرانی در این حوزه نداریم.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانشپژوهان جوان گفت: ابلاغ اساسنامه و وجود ردپای مدارسی از این دست در قانون خیال ما را راحت میکند که مدارس سمپاد وجود قانونی دارند.
مهاجرانی در پاسخ به این سوال که آیا از نظر شما لازم است که دانشآموزان تیزهوش و عادی از هم تفکیک شوند؟ گفت: اگر این ظرفیت وجود داشته باشد که دانشآموزان تیزهوش بتوانند در مدارس عادی تحصیل کنند، خیلی خوب است، اما متاسفانه این ظرفیت در مدارس عادی وجود ندارد. به تعبیر دیگر سیستم آموزشی عمومی ما پاسخگوی نیازهای دانشآموزان تیزهوش نیست.
وی تصریح کرد: یکی از واژگانی که در سند تحول بنیادین به رسمیت شناخته شده، توجه به نیازهای ویژه دانشآموزان است. همانطوری که دانشآموز دیرآموز نیاز به سیستم آموزشی خاص دارد، دانشآموز تیز هوش نیز به چنین سیستمی نیاز دارد.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانشپژوهان جوان در پاسخ به این سوال که آیا طرح مجلس میتواند عدالت آموزشی را برقرار کند یا خیر؟ گفت: همین الان نیز مدارس به دو نوع دولتی و غیردولتی تقسیمبندی میشوند و غیر از این هم نیست. مدارس استعداد درخشان که معمولا دخترانههاشان به عنوان فرزانگان شناخته میشود، بر اساس فلسفه نیازهای ویژه دانشآموزان تاسیس شده و طبیعتا اگر بنا باشد، تنوع مدارس کاهش پیدا کند، باید وضعیت مدارس متناسب با شرایط و تعداد دانشآموزان تیزهوشی باشد که در کشور وجود دارد.