خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 37101
پنجشنبه - 21 بهمن 1400 - 11:00

اقدامات ضروری برای کنترل قند خون

متخصصان تاکید دارند دیابت و سرطان هر کدام جزو بیماری‌هایی هستند که می‌تواند به طور جدی سلامت انسان را به مخاطره بیاندازد.

اقدامات ضروری برای کنترل قند خون

ترکیب بیماری دیابت و سرطان می‌تواند باعث به خطر افتادن سلامت فرد شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، افرادی که به دیابت مبتلا هستند باید به طور دائمی اقدام به سنجش و کنترل سطح قند خون خود کنند. با این حال، ترکیب دیابت با سایر بیماری‌ها مانند سرطان می‌تواند به پیچیدگی این موضوع و ناتوانی در سطح کنترل قند خون منجر شود.

دلیل این موضوع شیمی درمانی است، در حقیقت شیمی درمانی در افراد سرطانی باعث کنترل دشوار سطح قند خون در بیماران دیابتی می‌شود و این بیماران همواره با چالش بزرگی دست به گریبان هستند، در این موارد بیماران بیشتر تمرکز خود را بر درمان سرطان قرار می‌دهند، غافل از آنکه افزایش سطح قند خون می‌تواند باعث آسیب‌های به مراتب جدی‌تر به بدن شود.

شیمی درمانی باعث افزایش سطح قند خون شده و این موضوع باعث کم آبی و ایجاد تنش برای اندام‌ها و سیستم ایمنی می‌شود، سطح قند خون کنترل نشده می‌تواند تاثیرات مخربی بر سایر اندام‌ها بگذارد. در این موارد بیماران سرطانی باید از رژیم غذایی خاصی پیروی کرده و دارو‌های دیابت را به طور منظم مصرف کنند.

رژیم غذایی این افراد باید سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حامل فیبر باشد. کاهش مصرف گوشت قرمز و غذا‌های فراوری شده در این افراد ضروری است.

از دیگر اقدامات ضروری برای این افراد می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- به طور مرتب ورزش کرده و تناسب اندام خود را حفظ کنید.
۲- مصرف نوشیدنی‌های الکلی را متوقف کنید.
۳- از مصرف شکر و مواد غذایی پرکالری اجتناب کنید.
۴- به طور مرتب سطح قند خونتان را در طول روز مورد سنجش قرار دهید.
۵- اضطراب و استرس خود را کنترل کنید. بی تردید درمان سرطان بسیار استرس زاست و هورمون‌های مرتبط با استرس باعث افزایش سطح قند خونتان می‌شود. این موضوع به تضعیف سیستم ایمنی بدن منجر می‌شود.
۶- سبک زندگی سالمی داشته باشید. از داشتن رژیم غذایی سالم تا تحرک کافی و عدم استعمال دخانیات و مشروبات الکلی همگی بر سلامت بدن شما تاثیر گذار است.

متخصصان تاکید دارند دیابت و سرطان هر کدام جزو بیماری‌هایی هستند که می‌تواند به طور جدی سلامت انسان را به مخاطره بیاندازد، حال ترکیب این دو بیماری به مراتب برای سلامت بدن خطرناک‌تر است و بی توجهی به نکات بهداشتی می‌تواند به قیمت جان بیمار تمام شود.