خبر » محیط زیست » نبض جامعه
کد خبر : 36930
شنبه - 16 بهمن 1400 - 08:30

اهمیت جهانی تالاب‌ ها

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت جهانی تالاب ها، گفت: تالاب های دنیا برای بیش از یک میلیارد نفر اشتغال آفرینی کرده اند و غذای ۲ میلیارد نفر را تامین می کنند.

اهمیت جهانی تالاب‌ ها

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت جهانی تالاب ها، گفت: تالاب های دنیا برای بیش از یک میلیارد نفر اشتغال آفرینی کرده اند و غذای ۲ میلیارد نفر را تامین می کنند.

به گزارش گروه محیط زیست آوای جامعه،  علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم روز جهانی تالاب ها در استان فارس و در کنار تالاب بختگان برگزار شد، اظهار داشت: اولین کنوانسیون محیط زیستی دنیا در دوم فوریه ۱۹۷۱ در ایران اتفاق افتاد و این نشان می دهد که پیشینه فرهنگی و تمدنی، آموزه های دینی و دانش بومی ما نسبت به محیط زیست و طبیعت فراتر از جهان است. بنابراین بر من و شما فرض است که وضعیت تالاب ها را بهبود بخشیم.

وی افزود: اگر در سال های گذشته ، دنیا کلید واژه هایی چون «توسعه پایدار» را به ما تحویل می دهد، دین مبین ما در ۱۴۰۰ سال قبل مفهوم «وزانت» را در قرآن مطرح کرده است، آنجا که می فرماید: « بین تمام اجزای هستی و حیات یک هم سنگی قرار داده ایم.»

سلاجقه با بیان اینکه متاسفانه امروز این هم سنگی به هم خورده است و کره زمین حال و روز خوشی ندارد، گفت: اگر به بحث امنیت غذایی پرداختیم، از بحث امنیت حیاتی فاصله گرفتیم، امنیت حیاتی به معنای حفظ محیط زیست در جای جای دنیا است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: غالب آن چیزی که موجب تخریب محیط زیست کشور شده به سیاستگذاری ها، تصمیمات و قوانین ما بر می گردد و قوای مجریه، مقننه و قضاییه به نمایندگی از مردم باید به این عرصه ورود کنند.

وی با اشاره تاکید رییس جمهور بر بحث حفاظت محیط زیست، خاطرنشان کرد: دولت در راستای حفاظت و حراست از محیط زیست کشور، گام های اساسی و زیرساختی بر خواهد داشت، همچنین از مجموع ۴۲ نوع تالاب موجود در دنیا، ۴۱ نوع آن در ایران وجود دارد، اگر حوزه آبخیز در معرض تهدید قرار بگیرد، سلامت تالاب به عنوان زهکش اصلی حوزه به خطر خواهد افتاد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اهمیت جهانی تالاب ها، گفت: تالاب های دنیا برای بیش از یک میلیارد نفر اشتغال آفرینی کرده اند و غذای ۲ میلیارد نفر را تامین می کنند.

سلاجقه با تاکید بر جایگاه تنوع زیستی تالاب ها، اظهار کرد: می بایست در هرجا که تالاب می خواهد دست بخورد، قیمت اقتصادی آن را محاسبه کرده و با قیمت اقتصادی که فعالیت آسیب زننده به تالاب دارد، مقایسه کنیم، این به معنای ممانعت از توسعه نیست بلکه باید به دنبال توسعه درخور و کم اثر باشیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد دولت های گوناگون در بحث آزادسازی سواحل، شعارهای زیادی دادند اما در این دولت و با کمک قوه قضاییه، این کار در حال انجام است.

سلاجقه، افزود: امسال برای اولین بار، نقشه آمایش سرزمین مبنای بودجه ریزی کشور قرار گرفت. ما از این به بعد، نقشه توان اکوسیستم کشور را مبنای توسعه قرار خواهیم داد.

وی از همه سازمان ها خواست که تکالیف خود را در حوزه مدیریت آبخیز انجام دهند و به نجات تالاب های کشور کمک کنند.

معاون رییس جمهور به دستاوردهای دولت سیزدهم در فعالیت چندماهه اش پرداخت و گفت: در طول این چندماهی که از عمر دولت می گذرد، صادرات کشور بیش از۴۵ درصد افزایش یافته است و روابط ما با کشورهای همسایه در حال گسترش است.

وی افزود: هم اینک، جمهوری اسلامی ایران در رده ابرقدرت های جهانی قرار گرفته و مشغول نقش آفرینی است و قدرت های جهانی هم دست دوستی به سوی ما دراز کرده اند. اینها همه حکایت از دیپلماسی فعال دولت مردمی و انقلابی دارد.

سلاجقه، تلاش دولت را برای رفع مشکلات کشور و مردم دانست و بر برداشتن گام های عملی در این راستا تاکید کرد.