خبر » زنان و جوانان » نبض جامعه
کد خبر : 36709
جمعه - 8 بهمن 1400 - 11:49

اهمیت «صمیمیت» در روابط زوج ها

اگرچه افراد می‌توانند پس از ازدواج حریم شخصی خود را حفظ کرده و به فعالیت‌های شخصی خود بپردازند اما در عین حال نباید از ضرورت صمیمیت بین زن و شوهر غافل شوند چرا که دوری از صمیمیت بر کیفیت روابط زوج ها اثر خواهد گذاشت.

اهمیت «صمیمیت» در روابط زوج ها

یک مشاور با تاکید بر اهمیت «صمیمیت» در روابط زوج ها برای پایداری زندگی مشترک، گفت: اگرچه افراد می‌توانند پس از ازدواج حریم شخصی خود را حفظ کرده و به فعالیت‌های شخصی خود بپردازند اما در عین حال نباید از ضرورت صمیمیت بین زن و شوهر غافل شوند چرا که دوری از صمیمیت بر کیفیت روابط زوج ها اثر خواهد گذاشت.

به گزارش ایسنا، مریم فولادی، «صمیمیت» را از جمله ابعاد مهم برای نزدیکی زوج ها به یکدیگر عنوان و اظهار داشت: دوری از این صمیمت می‌تواند بر کیفیت روابط زوج ها اثر زیادی داشته باشد، دراین میان اگرچه ممکن است خانواده‌ها به اشتباه به فرزندان خود توصیه کنند نیازی به بیان تمام موضوعات با همسر و صمیمیت بیش از حد با وی نیست اما در حقیقت نبود صمیمت منجر به ایجاد فاصله میان زوج ها می‌شود.

وی با بیان اینکه روابط زوج ها مستلزم صمیمت، تعهد، عشق و دلدادگی است، با بر شمردن صمیمت عاطفی، روانشناختی، عقلانی، جسمی، جنسی، معنوی، زیبا شناختی، اجتماعی و تفریحی و زمانی به عنوان اقسام صمیمیت درباره آنها تصریح کرد: صمیمت عاطفی به معنای نیاز به در میان گذاشتن احساسات مثبت و منفی زوجین با یکدیگر، صمیمیت روانشناختی به معنای بیان امیدها و آرزوها و اطلاعات شخصی و خیال پردازی‌ها با همسر، صمیمیت عقلانی به معنای در میان گذاشتن افکار و عقاید در حالی که با همسر مخالف هستیم و همسر نیز اصرار به تغییر عقیده ما ندارد.

صمیمیت جسمی برای رفتارهایی نظیر بغل کردن و دلجویی از همسر، صمیمیت جنسی به معنای روابط زناشویی، صمیمیت معنوی به معنای نیاز به در میان گذاشتن افکار و باورها و عقاید درباره معنای زندگی، صمیمیت زیبا شناختی به معنای تمایل به در میان گذاشتن احساسات و تجربه‌ها درباره موضوعات شگفت انگیز نظیر هنر و ادبیات، صمیمت اجتماعی و تفریحی به معنای تمایل به انجام فعالیت‌های فرح بخش و لذت بخش در زندگی مشترک و صمیمت زمانی به معنای رضایت زوجین از کنار هم بودن است که لازمه یک رابطه درست به حساب می آید.

این مشاور با اشاره به اهمیت حفظ حریم شخصی در زندگی مشترک نیز افزود: حریم شخصی در ازدواج نیز باید رعایت شود به این معنا که افراد نیاز دارند ساعاتی را بدون حضور همسر برای رشد شخصی خود اختصاص دهند و این رفتارها و فعالیت‌ها به معنای پنهان کاری از همسر نیست.

فولادی گفت: والدین به فرزندان خود به ویژه در ابتدای زندگی مشترک به غلط توصیه می‌کنند که نیازی نیست تمام موضوعات خود را با همسر مطرح کنند، حال آنکه باید قبول کنیم برخی از این توصیه‌ها کارآمد نیست و ممکن است روابط زوج ها را با چالش هایی مواجه کند.

صمیمیت در روابط زوج ها حائز اهمیت و در واقع مهارتی است که امکان آموختن آن برای زوج ها وجود دارد، البته برای آموزش این مهارت باورها و ارزش‌های درون خانواده که افراد با همان‌ها رشد کرده‌اند نیز اثر گذار است.