ادامه واکنش ها به مصوبه مجلس درباره تنوع مدارس
نوآوری با بخشنامه، بدون اجرای آزمایشی و پذیرش جامعه مورد مطالعه و ذینفعان آن، به مرحله اجرا نمیرسد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به مصوبه مجلس درباره کاهش تنوع مدارس، گفت: نوآوری با بخشنامه، بدون اجرای آزمایشی و پذیرش جامعه مورد مطالعه و ذینفعان آن، به مرحله اجرا نمیرسد.
به گزارش فارس،حیدر تورانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره مصوبه مجلس درباره کاهش تنوع مدارس اظهار کرد: آن چیزی که مجلس مطرح کرده است، چیز جدیدی نیست؛ در حال حاضر مدارس یا دولتی و یا غیردولتی هستند ولی آنچیزی که جدید است، پوسته دوم آن است؛ به این معنا که دیگر، مدارس شاهد، نمونه دولتی، هیأت امنایی و تیزهوشان نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه معتقدم در کارهای علمی مثل آموزش و پرورش، این کارها به مثابه نوآوری است، گفت: نوآوری با بخشنامه و دستور و بدون اجرای آزمایشی و پذیرش زیر دستان و جامعه ذینفع به مرحله کامل اجرایی نمیرسد.
تورانی تصریح کرد: هر نوع نوآوری که بخواهد در سطح بزرگ اجرایی شود با بخشنامه و از بالا به پایین به جایی نمیرسد باید فرهنگسازی و تبیین شود و بعد زمینه های اجرا فراهم شود یعنی باید شرایط اجرا فراهم شود تا تغییر ایجاد شود؛ به عبارت دیگر اگر در موقعیت تغییر قرار نگیریم، تغییر اتفاق نمیافتد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اضافه کرد: اگر آموزش و پرورش در شرایط تغییر و پذیرش نوآوری قرار نگیرد، صرف بخشنامه، این تغییر ایجاد نخواهد شد.
وی ادامه داد: درست است که مجلس این مصوبه را تصویب کرده است اما وزیر آموزش و پرورش باید قوی عمل کند نه منفعلانه، نباید زیر بار بی چون و چرای این نوع مصوبات برود. بلکه شرایط را در نظر بگیرد، شاید بتواند اجرا کند اما این دیگر تغییر نیست؛ تزریق و تعمیر است.
تورانی تصریح کرد: نکته مهم دیگر اینکه هر نوآوری و تغییر باید اول اجرای آزمایشی شود. چرخه برنامهریزی، اجرا، ارزشیابی و اقدام از چرخه های مهم بهبود کیفیت و تغییر است که نباید مورد غفلت واقع شود.