خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 36365
دوشنبه - 27 دی 1400 - 11:00

خطر مصرف بی‌ رویه مکمل‌ ها در دوران کرونا

نماینده انجمن داروسازان بالینی در کمیته علمی کشوری گفت: اگر افراد بنا بر جواب آزمایششان ویتامین D بالای ۵۰ داشته باشند، نیازی به استفاده از مکمل ویتامین D به صورت روتین ندارند.

خطر مصرف بی‌ رویه مکمل‌ ها در دوران کرونا

نماینده انجمن داروسازان بالینی در کمیته علمی کشوری گفت: اگر افراد بنا بر جواب آزمایششان ویتامین D بالای ۵۰ داشته باشند، نیازی به استفاده از مکمل ویتامین D به صورت روتین ندارند و اگر اشخاص با مقدار ویتامین D بالای ۷۰ به مصرف این مکمل اقدام کنند این دارو در بدن آن‌ها حالت سمی پیدا می‌کند.

به گزارش میزان، فرزانه داستان درباره مصرف بی رویه مکمل‌ها به ویژه مکمل ویتامین D در دوران کرونا گفت: اگر افراد بنا بر جواب آزمایششان ویتامین D بالای ۵۰ داشته باشند، نیازی به استفاده از مکمل ویتامین D به صورت روتین را ندارند و اگر اشخاص با مقدار ویتامین D بالای ۷۰ به مصرف این مکمل اقدام کنند این دارو در بدن آن‌ها حالت سمی پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد:  اگر جواب آزمایش فردی کمبود ویتامین‌D را در بدن نشان دهد بسته به اینکه سطح کمبود چه مقدار باشد و برای مثال زیر ۳۰ و یا زیر ۲۰ باشد به مصرف هفتگی این مکمل توصیه می‌شود و معمولا مصرف این مکمل به مدت ۶ تا ۸ هفته و پس از آن دوره به صورت ماهانه تجویز می‌ شود.

نماینده انجمن داروسازان بالینی در کمیته علمی کشوری متذکر شد: اینکه گفته می‌شود از آنجایی ایرانی‌ها به صورت ژنتکی مقدار ویتامین D پایینی دارند و باید به مصرف این مکمل اقدام کنند، باید در اشخاص مختلف مورد بررسی گیرد و چنانچه فردی واقعا دچار کمبود این ویتامین باشد باید این مکمل را مصرف نمایند و نباید بدون آزمایش و به صورت خودسرانه اقدام به مصرف مکمل ویتامین D کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن اشاره به اینکه فردی که دچار کمبود این ویتامین است و به صورت هفتگی و برای درمان از این مکمل استفاده می‌کند باید قرص ۵۰ واحدی این مکمل را مصرف کند، افزود: استفاد از مکمل به صورت روتین برای فردی که کمبود این ویتامین ندارد، هزار واحد به صورت روزانه توصیه می‌شود.

وی درارتباط با تاثیر مصرف مکمل ویتامین D بر بیماری کووید گفت: این اقدام برای افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند با تقویت سیستم ایمنی بر کاهش شدت این بیماری موثر است، اما مصرف این مکمل برای اشخاصی که کبمود ویتامین D ندارند، تاثیر چندانی بر کرونا ندارد.