خبر » محیط زیست » نبض جامعه
کد خبر : 36041
پنجشنبه - 16 دی 1400 - 07:15

جذب ۱۵۰هزار همیار طبیعت

حدود ۱۵۰هزار نفر از علاقه‌مندان به منابع طبیعی به عنوان همیاران طبیعت در حال گذراندن آموزش‌های مربوطه برای پیشگیری و کنترل و حریق هستند.

جذب ۱۵۰هزار همیار طبیعت

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت مردمی‌ سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید به این که پیشگیری از اهمیت بالایی برخوردار است اظهار داشت : حدود ۱۵۰هزار نفر از علاقه‌مندان به منابع طبیعی به عنوان همیاران طبیعت در حال گذراندن آموزش‌های مربوطه برای پیشگیری و کنترل و حریق هستند.

به گزارش ایسنا، آتش‌سوزی در جنگل‌ها پدیده ای است که در پی تغییرات اقلیمی در جهان از جمله ایران افزایش یافته است، در ماه های گذشته شاهد آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی کردکوی و پارک ملی گلستان بوده‌ایم، بر اساس اعلام سازمان جنگل‌ها بیش از ۹۰ درصد حریق جنگل‌ها مربوط به عوامل انسانی است، در این شرایط فرهنگ سازی و آموزش اهمیت زیادی دارد.

به گفته مدیر کل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت مردمی‌ سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در هشت ماه گذشته هزار و ۳۷۱ دوره آموزشی در کشور برگزار شده است.

حسین میرزایی با بیان اینکه اجتماعی‌سازی منابع طبیعی با حضور اثرگذار مردم و عرصه‌نشینان منابع طبیعی به‌ ویژه جوامع محلی حاصل می‌شود، به سازماندهی همیاران طبیعت در قالب گروه‌های اطفای حریق برای رصد و پایش عرصه‌های منابع طبیعی و همکاری در مدیریت حریق تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه عمده‌ حریق‌هایی که در عرصه‌های منابع طبیعی اتفاق می‌افتند، منشا انسانی دارند و دلایل وقوع و زمان آن در نواحی رویشگاهی کشور متفاوت است لذا آموزش‌ها به‌صورت منطقه‌ای، استانی و خاصّ مناطق رویشگاهی کشور ارائه می‌شوند.

وی عنوان کرد:  برنامه‌های آموزشی منسجمی در طول سال به‌ویژه در «فصل حریق» برای مردم برای کنترل آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع برگزار می‌شود به‌طوری‌ که در هشت ماه گذشته ۱۳۷۱ دوره آموزشی در کشور برگزار شده است و حدود ۳۰ هزار نفر شرکت کننده در قالب ۵۴ هزار نفر روز آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند، بیشتر این دوره‌ها به‌صورت حضوری و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و در قالب فضای مجازی اجرا شده است.

میرزایی خاطرنشان کرد : تاکنون حدود۱۵۰هزار نفر از علاقه‌مندان به منابع طبیعی به عنوان همیاران طبیعت جذب وساماندهی شده‌اند و درحال گذراندن آموزش‌های مربوطه هستند.

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت مردمی‌ سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشوربا اشاره به وظایف مدیران منابع طبیعی افزود: «نهادسازی» در منابع طبیعی با تشکیل و ساماندهی تعاونی‌ها و تشکل‌های تخصصی برای مشارکت در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری را می‌توان سیاستی اصولی برای مشارکت جوامع محلی و ذی‌نفعان در مدیریت منابع طبیعی و نیل به حفاظت از انفعال دانست ، این موضوع به‌ صورت جدی در دستور کار سازمان و ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ها قرارگرفته است.

میرزایی ، از آحاد جامعه به‌ویژه گروه‌های مردمی و جهادی برای یاری رساندن به حفاظت و توسعه منابع طبیعی در کشور دعوت به عمل آورد تا در سامانه همیار طبیعت ثبت نام کنند تا امکان سازماندهی آنان بهتر فراهم شود.