خبر » نبض جامعه
کد خبر : 35605
شنبه - 4 دی 1400 - 10:00

یکسان‌سازی آئین‌نامه‌های موقوفات با همکاری آستان‌های مقدس

تعامل و یکسان‌سازی آئین‌نامه‌های موقوفات همراه با حفظ قوانین فقهی و شرعی و قوانین موضوعی موجود،‌ برنامه اصلی کارگروه موقوفات اجلاسیه آستان‌های مقدس کشور است.

یکسان‌سازی آئین‌نامه‌های موقوفات با همکاری آستان‌های مقدس

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه آئین‌نامه‌های اجرایی که از سوی سازمان اوقاف و یا تولیت‌های گوناگون نوشته شده، در برخی موارد تفاوت‌هایی دارد و گاهی در حوزه مدیریت موقوفات با اختلاف رویه‌‌هایی مواجه هستیم که مردم را دچار ابهام و سردرگمی می‌کند، گفت: تعامل و یکسان‌سازی آئین‌نامه‌های موقوفات همراه با حفظ قوانین فقهی و شرعی و قوانین موضوعی موجود،‌ برنامه اصلی کارگروه موقوفات اجلاسیه آستان‌های مقدس کشور است.

به گزارش ایکنا، در روزهای گذشته، پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی با حضور آیت‌الله محمدی ری‌شهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، حجت‌الاسلام مروی، تولیت آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام کلانتری، تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع)، حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان، تولیت مسجد مقدس جمکران، حجت‌الاسلام سعیدی، تولیت آستان حضرت معصومه(ع)، حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت در محل هتل کرامت ری برگزار شد.

همان‌گونه که از سوی مدیران برگزاری این اجلاسیه مطرح شده، همکاری و هم‌افزایی در جهت احیا و گسترش معارف اسلام ناب با تکیه بر آموزه‌های قرآن و سنت نبوی(ص) و سیره اهل بیت(ع)، همکاری و هم‌افزایی در راستای تقویت و ترویج مبانی و ارزش‌های انقلاب اسلامی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی، تقویت برنامه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، رفاهی، عمرانی، بهداشت و درمان و نیز احیا و توسعه موقوفات، از طریق تبادل تجربیات و اجرای طرح‌های مشترک،‌ هم‌افزایی در ترویج فرهنگ اصیل زیارت، توسل، وقف و نذر و نیز زدودن خرافات و پاسخ به شبهات، بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و جایگاه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه در جهت حل مشکلات جهان اسلام، زمینه‌سازی برای ارتقای کمی و کیفی خدمات در جهت تحقق حقوق زائر، خادم و مجاور و هم‌افزایی در بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی تبلیغی و فرهنگی موجود در آستان‌های مقدس از جمله اهداف مهم این اجلاسیه بود.

یکی از کارگروه‌های ویژه این اجلاسیه، کارگروه موقوفات است که مسئولیت آن بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه است،  یکی از اهداف مهمی که از سوی این کارگروه پیگیری می‌شود، همکاری و هم‌افزایی آستان‌ها و بقاع متبرکه در حوزه اداره موقوفات است.

حجت‌الاسلام  غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در ارتباط با اهداف و برنامه‌های کارگروه موقوفات اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی اظهار داشت: اجلاسیه آستان‌های مقدس با هدف همکاری‌های مشترک، تبادل تجربیات و در حوزه برنامه‌ها و مراسم فرهنگی و مذهبی که در اعتاب برگزار می‌شود و استفاده از ظرفیت اعتاب مقدس در اموری که جزء اولویت‌های اهداف فرهنگی و کارکردهای اجتماعی است، تشکیل شده و با توجه به وجود بسیاری از اعتاب مقدس در خارج از ایران اسلامی، این موضوع نیز که این همکاری بین اعتاب مقدس در سایر کشورها ایجاد شود، مطرح بوده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: این اجلاسیه در دو سطح ایران اسلامی و جهان اسلام برگزار می‌شود که در بخش جهان اسلام، اعتاب مقدس کشور عراق نیز حضور پیدا می‌کنند و بناست که در آینده نیز حرم حضرت زینب(س) و سایر اعتاب مقدس در کشورهای اسلامی نیز به این اجلاسیه افزوده شوند.

حجت‌الاسلام عادل خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌ها در کشور ما نیز هر یک از این اعتاب مقدس موقوفاتی را دارند و با توجه به اینکه شیوه‌های اجرایی که بر مبنای قوانین موضوعه در حوزه موقوفات وجود دارد، متفاوت است، یکی دیگر از اهداف این اجلاسیه هم‌افزایی و ایجاد وحدت رویه در حوزه مدیریت موقوفات برای کمک به روان بودن این موضوع در بین مردمی که به عنوان مستأجر و یا صاحب حق از موقوفات استفاده می‌کنند، است.

وی افزود: در این اجلاسیه کارگروه‌های مختلفی از جمله فرهنگی، حقوقی، فضای مجازی، مالی و موقوفات و خانواده تعریف شده است که مسئولیت هر یک از این کارگروه‌ها نیز با یکی از اعتاب مقدس است اما تمامی اعتاب در این کارگروه‌ها عضو هستند، همچنین، در هر یک از این کارگروه‌ها موضوعات مربوطه مطرح شده و پس از تصویب و تأیید تولیت‌های آستان‌های مقدس، اجرایی می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این اجلاسیه حضور دارد و طرح‌های گوناگون کارگروه‌های اجلاسیه همچون طرح «من قرآن را دوست دارم»  را در سطح امامزادگان و بقاع متبرکه کشور برگزار می‌کند.

حجت‌الاسلام عادل تصریح کرد: مسئولیت کارگروه موقوفات اجلاسیه نیز به عهده سازمان اوقاف است و در آنجا نیز بحث یکسان‌سازی قوانین مربوط به اداره موقوفات، تبادل تجربیات در حوزه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در موقوفات و موضوعات این‌چنینی مطرح است که در این زمینه نیز تفاهم‌نامه‌ای میان اعتاب مقدس منعقد شده و در حال پیگیری و اجرای آن هستیم.

وی در ارتباط با افق آینده اجلاسیه نیز اظهار داشت: در چند سال گذشته اتفاقات خوبی در ارتباط با هم‌گرایی‌هایی که در حوزه‌های گوناگون فرهنگی انجام شده، اتفاق افتاده است، در بحث آموزش روخوانی قرآن کریم برنامه‌های خوب و مثبتی اجرا شده و اعتاب مقدس توانسته‌اند تا با همکاری یکدیگر این قضیه را به خوبی پیش ببرند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در ارتباط با تأثیرات و افق آینده کارگروه مالی و موقوفات اجلاسیه نیز تصریح کرد: در حوزه مدیریت و اداره موقوفات با برخی قوانین فقهی و نیز برخی قوانین مصوب در جمهوری اسلامی مواجه هستیم. آئین‌نامه‌های اجرایی که از سوی سازمان اوقاف و یا تولیت‌های گوناگون نوشته شده، بعضا تفاوت‌هایی دارد و ما گاهی در حوزه مدیریت موقوفات با اختلاف رویه‌‌هایی روبه‌رو هستیم که مردم را دچار ابهام و سردرگمی می‌کند.

حجت‌الاسلام عادل گفت: یکی از اهداف کارگروه این است که بتوانیم با تعامل و یکسان‌سازی آئین‌نامه‌ها با حفظ قوانین فقهی و شرعی و قوانین موضوعی موجود، طوری آئین‌نامه‌ها را تقریب کنیم که مردم از ابهام و سرگردانی در بیایند.