خبر » نبض جامعه
کد خبر : 35599
شنبه - 4 دی 1400 - 08:30

سه هزار نیروگاه خورشیدی در ۱۸ استان برای مددجویان

کمیته امداد امام خمینی (ره) اعلام کرد:‌ تاکنون سه هزار نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس با هدف تامین درآمد پایدار برای خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد راه‌اندازی شده است. به گزارش ایرنا، در ۱۸ استان کشور، حدود سه هزار نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس با توان پنج مگاوات برای مددجویان کمیته امداد راه‌اندازی شده است تا علاوه بر […]

کمیته امداد امام خمینی (ره) اعلام کرد:‌ تاکنون سه هزار نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس با هدف تامین درآمد پایدار برای خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد راه‌اندازی شده است.

به گزارش ایرنا، در ۱۸ استان کشور، حدود سه هزار نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس با توان پنج مگاوات برای مددجویان کمیته امداد راه‌اندازی شده است تا علاوه بر تامین درآمد باثبات برای خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد، به پایداری شبکه توزیع برق کشور نیز کمک کند.

طرحی که از سال ۹۴ با عنوان «برکت آفتاب» و راه‌اندازی ۱۵ نیروگاه خورشیدی، در خراسان رضوی پایه‌گذاری شد و پس از آن یک به یک استان‌های دیگر به آن پیوستند.

حالا تعداد این نیروگاه‌های خورشیدی در استان‌های مختلف به عدد سه هزار نزدیک شده است و با توجه به مزایای اجرای آن، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد از برنامه‌ریزی برای افزایش آن به ۱۰۰ هزار نیروگاه کوچک‌مقیاس برای مددجویان خبر می‌دهد.

موضوعی که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز بر آن تاکید شده و آمده است که ۱۰ درصد مبلغ برق مصرفی شهروندان برای توسعه و تولید برق تجدیدپذیر و پاک و توسعه فناوری‌های تجدیدپذیر با اولویت روستایی، عشایری، خانوارهای کم درآمد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هزینه شود.

منصور آرامی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به درآمدزایی از طریق نصب پنل‌های خورشیدی و فروش برق توسط مددجویان کمیته امداد در اقلیم‌های مختلف کشور می‌گوید: این نوع از تولید انرژی یک فرصت برای کشور ماست چرا که آفتاب زیادی به بخش‌های وسیعی از سرزمین ما می‌تابد. خوشبختانه دانش و علم مورد نیاز برای استفاده از فناوری‌های انرژی خورشیدی را داریم و چندان کار سختی نیست که از این تکنولوژی استفاده کنیم.

نماینده مردم بندرعباس می‌افزاید: استفاده از انرژی خورشیدی نیازمند اراده مسئولان است تا از فرصت اقلیمی موجود در کشورمان برای تولید انرژی و همزمان ایجاد اشتغال و درآمدزایی استفاده کنیم. استفاده از پنل‌های خورشیدی، خودکفایی در تولید برق را هم به دنبال دارد و البته استفاده از این ابزار و تجهیزات برای محرومان و اقشار کم‌درآمد و همچنین روستاییان کشور فرصتی است که موجب خودکفایی آنها می‌شود و این کار بزرگی است که کمیته امداد انجام می‌دهد.

اگرچه بازدهی نیروگاه‌های خورشیدی در مناطق جنوب شرق و شرق کشور به دلیل آفتابگیر بودن در بیشتر روزهای سال، بالاتر از دیگر مناطق است، اما چنین نیروگاه‌هایی حتی در قلب زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان زلزله‌زده سی‌سخت نیز قابل مشاهده است. زنی سالمند که هیچ منبع درآمدی ندارد و حالا با راه‌اندازی پنل خورشیدی روی پشت بام منزل مسکونی، به درآمد حداقلی اما پایدار رسیده است. درآمدی که به گفته معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، بر اساس فرمول‌های وزارت نیرو و محاسبه هزینه انتقال و نرخ تعدیل و … سال به سال به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد و این نهاد به دنبال آن است تا با همکاری نمایندگان مجلس شورای سالامی، نرخ خرید تضمینی برق تولیدی مددجویان را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش دهد.

مرتضی فیروزآبادی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در همین باره معتقد : مددجویان کمیته امداد و مجریان طرح‌های نیروگاه خورشیدی در مناطق مختلف کشور سالانه ۷۲۰۰ تا ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلووات برق تولید می‌کنند که درآمد دستکم ۱۰ میلیون تومانی را در طول سال برای آنان رقم می‌زند.