حقوقی و قضایی » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 35448
یکشنبه - 28 آذر 1400 - 07:30

چگونگی گذشت شاکی از متهم در مرحله مقدماتی

چنانچه شاکی بخواهد در مرحله مقدماتی از متهم بگذرد، اما نگران باشد که متهم به وعده خود عمل نکند می‌تواند به جای گذشت بی قید و شرط از یک مزیت قانونی استفاده کند.

چگونگی گذشت شاکی از متهم در مرحله مقدماتی

چنانچه شاکی بخواهد در مرحله مقدماتی از متهم بگذرد، اما نگران باشد که متهم به وعده خود عمل نکند می‌تواند به جای گذشت بی قید و شرط از یک مزیت قانونی استفاده کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود دهقانیان وکیل پایه یک دادگستری، درباره گذشت شاکی از متهم گفت: در برخی موارد پس از انجام شکایت، متهم تلاش می کند با وعده پرداخت خسارت ظرف مدت معینی تلاش کند رضایت شاکی را بگیرد.

دهقانیان خاطرنشان کرد: در این جا امکان دارد رضایت شاکی تا حدی جلب شود، اما از آن جایی که در مرحله مقدماتی تحقیقات شاکی نمی‌تواند گذشت مشروط انجام دهد برای مثال بگوید (اگر متهم تا ماه دیگر خسارت من را بپردازد از وی می‌گذرم) و گذشت شاکی باید قطعی باشد تا به آن ترتیب اثر داده شود، ممکن است برای شاکی این نگرانی به وجود بیاید که پس از گذشت بی قید و شرط متهم به وعده خود عمل نکند.

این وکیل دادگستری عنوان کرد: اگر شاکی بخواهد در مرحله مقدماتی (دادسرا) از متهم گذشت کند، اما نگران این باشد که متهم به وعده خود عمل نکند می‌تواند در عوض گذشت بی قید و شرط از مزیتی که ماده ۷۹ قانون آیین دادرسی کیفری در اختیار شکات قرار داده استفاده کند.

وی اظهار داشت: مطابق این ماده شاکی می‌تواند تا قبل از صدور کیفر خواست با درخواست صدور قرار ترک تعقیب شکایت را موقت مختومه کند. پس از این اگر متهم به وعده خود عمل کند پرونده مختومه می‌شود، اما در صورتی که وی به تعهد خود پایبند نباشد شاکی می‌تواند دوباره پرونده را به جریان بیندازد.

دهقانیان گفت: با صدور قرار ترک تعقیب، شاکی برای به جریان انداختن دوباره پرونده نیازی به تنظیم مجدد شکواییه ندارد و از زمانی که لایحه خود را به بازپرسی تقدیم کرده به مدت یک سال فرصت دارد تا در صورت تخلف شاکی از وعده و انجام ندادن تعهدات خود، با تقدیم یک لایحه دیگر در همان شعبه بازپرسی یک بار دیگر پرونده را به سیر تحقیقات بازگرداند، زیرا با صدور این قرار پرونده وارد بایگانی راکد نمی‌شود.

این وکیل دادگستری درباره گذشت شاکی در مرحله رسیدگی به عنوان مجرمانه گفت: درباره گذشت شاکی در مرحله رسیدگی به عنوان مجرمانه می‌توان به تبصره ۱ قانون مجازات اسلامی پرداخت، در این تبصره آورده شده با وجود اعلام رضایت مشروط شاکی اجرای مجازات منوط به انجام یا عدم انجام شرط گذاشته شده است و در صورتی مجازات به محکوم بار می‌شود که قاضی طی تحقیات متوجه شود گذشت مشروط محقق نشده است.

قانون در این جا تا حدی به نفع متهم است، اما همانطور که اشاره شد در مرحله تحقیقات مقدماتی رضایت باید بدون قید و شرط باشد و اگر شاکی اعلام رضایت کند نمی‌تواند پرونده را دوباره به سیر تحقیقات بازگرداند مگر این که از قرار منع تعقیب استفاده کرده باشد. توضیحات داده شده مربوط به امور کیفری است، اما در امور حقوقی گذشت، باید منجز باشد.