خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 3525
شنبه - 11 آبان 1398 - 11:15

«داروهای اعصاب»عامل بیشترین مسمومیت دارویی

داروهای موثر در بیماری‌های اعصاب و روان مانند داروهای آرامبخش، ضد افسردگی و ضد جنون و مسکن‌های غیر مخدر، دلیل ۷۰ درصد از موارد مسمومیت‌های دارویی هستند.

«داروهای اعصاب»عامل بیشترین مسمومیت دارویی

رئیس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: داروهای موثر در بیماری‌های اعصاب و روان مانند داروهای آرامبخش، ضد افسردگی و ضد جنون و مسکن‌های غیر مخدر، دلیل ۷۰ درصد از موارد مسمومیت‌های دارویی هستند.

به گزارش ایرنا، یسنا به منش درباره مسمومیت‌های دارویی افزود: شایعترین علت بروز مسمومیت در جهان، مصرف داروها بیش از مقادیر درمانی است. با توجه به آمار سازمان پزشکی قانونی کشور در مورد مرگ و میر ناشی از مسمومیت با داروها، در ۸ سال اخیر، تعداد موارد مرگ ناشی از مسمومیت‌های دارویی از ۶۰۰ نفر، به حدود ۸۰۰ نفر در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

وی اظهار داشت: مرگ ناشی از مسمومیت دارویی در کشور ما نزدیک به ۲۰ درصد کل موارد مرگ ناشی از مسمومیت را شامل می شود. در سال ۱۳۹۷ اولین علت مراجعه به بخش مسمومیت‌های بیمارستان‌ها، با شیوع حدود ۴۰ درصد به بیش از ۶۰ هزار مراجعه رسیده است.

به منش خاطر نشان کرد: شیوع مسمومیت دارویی در شهرهای ایران متفاوت است و در بیمارستان‌های شهرهای اردبیل، آبادان، یاسوج، شیراز، گیلان، گلستان، زاهدان، اراک و ارومیه مراجعه برای مسمومیت‌های دارویی، درصد بالاتری را نسبت به دیگر مسمومیت‌ها به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: بیشترین تعداد مراجعه مسمومیت‌های دارویی در بیمارستان‌های لقمان حکیم (دانشگاه شهیدبهشتی تهران) با ۶ هزار و ۴۰۰ مراجعه مسمومیت دارویی، سپس گیلان، آذربایجان غربی، مازندران، اردبیل، مشهد، گلستان، کردستان، بندرعباس، به ترتیب از ۵ هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۷۰۰ مراجعه مسمومیت دارویی در سال ۱۳۹۷ بوده است.

رئیس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: ۴۸ درصد از کل مسمومیت‌های مراجعه شده به بیمارستان‌ها علت تعمدی دارد. مسمومیت‌های دارویی در کودکان با شیوع کمتر از ۴ درصد و اغلب به صورت اتفاقی و در اثر کنجکاوی کودک یا اشتباه والدین رخ می‌دهد.