خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 35221
چهارشنبه - 24 آذر 1400 - 09:00

نکات مهم درباره «سرماخوردگی روانی»

یک مشاور خانواده گفت: وقتی افراد نمی‌دانند که چرا حالشان خوب نیست، دچار سرماخوردگی روانی شده‌اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سعید عزیزی، مشاور خانواده درباره خمودی و افسردگی و تفاوت آن با افسردگی مزمن گفت: یک بیماری افسردگی وجود دارد که به آن بیماری حاد گفته می‌شود و علت آن می‌تواند مرگ یک عزیز، […]

نکات مهم درباره «سرماخوردگی روانی»

یک مشاور خانواده گفت: وقتی افراد نمی‌دانند که چرا حالشان خوب نیست، دچار سرماخوردگی روانی شده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سعید عزیزی، مشاور خانواده درباره خمودی و افسردگی و تفاوت آن با افسردگی مزمن گفت: یک بیماری افسردگی وجود دارد که به آن بیماری حاد گفته می‌شود و علت آن می‌تواند مرگ یک عزیز، افسردگی بعد از زایمان در خانم‌ها و … باشد.

وی گفت: بحث ما افسردگی روانی یا افسردگی مزمن است که بدون اینکه دلیل مشخصی داشته باشد، اتفاق می‌افتد و ۵ نشانه دارد که می‌تواند در افراد گواه این افسردگی باشد.

*نشانه‌های افسردگی روانی

۱- اختلال در خواب: کسانی که دچار افسردگی مزمن هستند، یا از بی خوابی رنج می‌برند یا زیاد می‌خوابند. معمولا این افراد از خواب لذت نمی‌برند.

۲- خستگی جسمی: این افراد احساس کسلی و خستگی می‌کنند و دوست ندارند از رخت‌خوابشان بلند شوند. بدن این افراد کوفته است و خواب هم نمی‌تواند این خستگی را برطرف کند.

۳- بی انگیزگی: این افراد مدام کلمات ناامید کننده به کار می‌برند که «کار کنیم که چه بشود.»

۴- نبود نشاط: افرادی که دچار افسردگی روانی هستند، هیچ چیزی حالشان را خوب نمی‌کند و نسبت به همه چیز بی تفاوت هستند.

۵- افکارمنفی: فکر منفی هم از نشانه‌های افسردگی مزمن است، افکاری مانند حسرت گذشته، بهم ریختگی روانی فکر این افراد ملتهب می‌کند.

*معجزه فعالیت جسمانی

این مشاورخانواده درباره افسردگی حاد این را هم گفت: تمامی این نشانه‌ها می‌تواند مقدمه افسردگی حاد باشد که به دارو و درمان‌های خاص نیاز است، اما هدف ما رفتاردرمانی است که به نسبت دارو درمانی در اولویت است، با تغییر سبک و روش زندگی از جمله فعالیت جسمانی می‌توان حال خوب را در افراد ایجاد کرد.

*فرمول یک به سه برای آرامش ذهنی

سعید عزیزی درباره شیوه‌هایی که در اسکاندیناوی برای ترویج مهارت ارتباطات اجتماعی به کار برده می‌شود، عنوان کرد: تحقیقی که در اروپای شمالی انجام شده، فرمول یک به سه است؛ به این معنا که هر یک ساعت فعالیت جسمانی سنگین، سه ساعت آرامش ذهنی و تمرکز به فرد می‌دهد. افرادی که از بهم ریختگی سیستم عصبی رنج می‌برند، پرش افکار دارند باید با انجام فعالیت جسمانی، ذهنشان را آرام کنند.

*فعالیت جسمانی تنها رفتن به باشگاه نیست

این مشاور خانواده در پاسخ به این پرسش که فعالیت جسمانی چه نوع فعالیت‌هایی را دربر می‌گیرد، افزود : هر نوع فعالیتی که به فرد تحرک دهد و فرقی نمی‌کند که چه تحرکی باشد، برای مثال برای زنان خانه‌دار ظرف شستن و تمامی کار‌هایی که به خانه مربوط باشد، فعالیت جسمانی محسوب می‌شود؛ بنابراین فعالیت جسمانی تنها رفتن به باشگاه نیست.

سعید عزیزی خاطرنشان کرد : استراحت فعالیت ذهنی، فعالیت جسمی است و استراحت فعالیت جسمی، خواب است، به این معنا که وقتی شما فعالیت ذهنی انجام می‌دهید و بهم ریختگی روانی دارید، نباید بخوابید، چراکه کابوس شبانه می‌بینید، از طرفی ذهن خسته به فرد اجازه خواب را نمی‌دهد و اینجاست که باید با فعالیت جسمانی، جسم را خسته کرد.

این مشاور خانواده در پاسخ به این پرسش که چه معادله‌ای برای افراد تعریف شده که چند ساعت فعالیت جسمانی و ذهنی انجام دهند، گفت: هیچ آدمی مانند هم نیست و ما نمی‌توانیم بین آدم‌ها خطکش بگذاریم، چراکه انسان‌ها متفاوت هستند و نمی‌توان حکم کلی برای آن‌ها تعریف کرد.