خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 35122
یکشنبه - 21 آذر 1400 - 06:00

ارسال ۲۷ هزار اثر به جشنواره قصه گویی

نشست خبری بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری با حضور مدیرعامل کانون و اهالی رسانه برگزار شد. به گزارش گروه آموزش و پروش آوای جامعه ، در این نشست، مهدی علی‌اکبرزاده، مدیرعامل کانون، فعالیت‌های کانون پررورش فکری را مورد پسند خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان عنوان کرد که منجر به شیرینی و زیبایی اخبار […]

ارسال ۲۷ هزار اثر به جشنواره قصه گویی

نشست خبری بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری با حضور مدیرعامل کانون و اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش گروه آموزش و پروش آوای جامعه ، در این نشست، مهدی علی‌اکبرزاده، مدیرعامل کانون، فعالیت‌های کانون پررورش فکری را مورد پسند خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان عنوان کرد که منجر به شیرینی و زیبایی اخبار می‌شود.

علی‌اکبرزاده با تأکید بر اهمیت قصه و قصه‌گویی اظهار داشت: قصه با فرهنگ و روح ما گره خورده و از کوچک تا بزرگ قصه را دوست داریم، درواقع خیلی از موضوعاتی را با قصه مطرح و با کمک آن مطالب خود را راحت‌تر و شیرین‌تر به دیگران منتقل می‌کنیم، قصه انتقال پیام را تسهیل می‌کند و باعث تقویت خلاقیت می‌شود، بنابراین در جان مخاطب خواهد نشست.

وی افزود: وقتی قصه‌ای گفته می‌شود مخاطب در ذهن خود برای آن محتوا، تصویرسازی و متناسب با علایقی که دارد شخصیت‌های قصه را تجسم می‌کند. به همین دلیل قصه موضوع شیرینی است و چه بسا با شنیدن قصه‌ها، هنرمندان، اندیشمندان و نویسنده‌های جدید متولد شوند.

مدیرعامل کانون با اشاره به برگزاری مجازی جشنواره بیست‌وسوم قصه‌گویی گفت: حدود ۲۷هزار اثر به جشنواره رسید و در این فرآیند مرحله اول به‌صورت مجازی و از طریق ارسال فیلم انجام شد. سپس مرحله منطقه‌ای را به‌صورت مجازی و زنده داشتیم، به شکلی که قصه‌گویان در محل خود به شکل مجازی قصه‌گویی داشتند و داوران به‌صورت حضوری و متمرکز در تهران آثار را داوری کردند، تعامل خوب میان داوران و قصه‌گوها از اتفاقات خوب این برگزاری مجازی بود.

وی عنوان کرد: داوری آثار ابتدا در مرحله استانی، سپس منطقه‌ای و بعد بین‌الملل انجام شد و بخش نهایی جشنواره ۲۵ تا ۳۰ آذر به صورت حضوری و کاملا محدود در تهران برگزار و از طریق فضای مجازی برگزار و پخش خواهد شد.

علی‌ اکبرزاده یکی از نکات مثبت برگزاری مجازی جشنواره را ایجاد فضای رسانه‌ای اثرگذار دانست و گفت: بسیاری از علاقه‌مندان توانستند از طریق فضای مجازی جشنواره را دنبال کنند، همچنین ارتباط مجازی امکان بهره‌مندی از داوران خارج از تهران را نیز فراهم کرد و عده‌ای بدون حضور فیزیکی برای داوری آثار حضور داشتند.

مدیرعامل کانون با بیان اینکه قصه‌گویی یکی از ویژه‌ برنامه‌های خاص کانون پرورش فکری است، گفت: در ایران جشنواره‌ای موازی جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری نداریم و امیدواریم جشنواره قصه‌گویی همچنان ادامه و توسعه داشته باشد، جشنواره قصه‌گویی در سطح بین‌الملل نیز جایگاه خود را پیدا کرده است و در این دوره از پنج قاره شرکت‌کننده داشتیم که تقاضای حضور فیزیکی داشتند و این نشان دهنده استقبال از جشنواره است، بیست‌ویک قصه‌گوی خارجی به مرحله نهایی راه پیدا کردند و آثار خود را به‌صورت مجازی ارائه دادند.

علی‌اکبرزاده درباره تغییرات این دوره از جشنواره قصه‌گویی تصریح کرد: سنجه‌های داوری مورد بازبینی قرار گرفت و با تغییراتی که داشت آثار با کمترین اشکال مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین از اتفاقات قابل توجه بیست‌وسومین دوره جشنواره قصه‌گویی اضافه شدن چند بخش جدید به جشنواره بود؛ «قصه‌گویی به زبان اشاره»، «جستارنویسی» و «پادکست» بخش جستارنویسی سبب شد بحث پژوهش مطرح شود و بر همین اساس مجموع جستارهای رسیده به جشنواره در قالب کتابی با عنوان «قصه‌جو» منتشر خواهد شد.

مدیرعامل کانون از رونمایی پوستر بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مراسم اختتامیه جشنواره خبر داد و از رسانه‌ها برای پوشش هرچه بهتر این دوره از جشنواره دعوت به‌عمل آورد.