آوای شهر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 34292
چهارشنبه - 26 آبان 1400 - 07:15

منطقه ۱۲، پرچالش‌ترین منطقه شهری تهران

عضو هیات رئیسه شورای ششم شهر تهران با اشاره به اینکه منطقه  تهران۱۲ به عنوان کانون و هسته تاریخی شهر تهران، یکی از پر چالش ترین مناطق شهر است، گفت: تهیه طرح تفصیلی ویژه ضرورت دارد.

منطقه ۱۲، پرچالش‌ترین منطقه شهری تهران

عضو هیات رئیسه شورای ششم شهر تهران با اشاره به اینکه منطقه  تهران ۱۲ به عنوان کانون و هسته تاریخی شهر تهران، یکی از پر چالش ترین مناطق شهر است، گفت: تهیه طرح تفصیلی ویژه ضرورت دارد.

به گزارش فارس، جعفر شربیانی عضو هیات رئیسه شورای ششم شهر تهران در صحن شورای شهر درباره ضرورت تهیه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ اظهار داشت: منطقه ۱۲ به عنوان کانون و هسته تاریخی شهر تهران، یکی از پر چالش ترین مناطق شهر است.

وی عنوان کرد : معضلات این منطقه از بافت فرسوده گرفته تا آسیب های اجتماعی، سیما و منظر شهری، موضوعات مربوط به ایمنی و ناپایداری بناهای قدیمی در بازار تهران، تغییر کاربرد گسترده، تعیین و تکلیف نشدن زیر پهنه های فاقد ضابطه و تدقیق نداشتن پهنه بندی برخی پهنه ها مثل پهنه R251 و غیره به حساب می آید.

عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: کمیته شهرسازی و معماری شورای ششم با رویکرد کاهش مشکلات شهروندان و افزایش رضایتمندی و همچنین با نگاه صیانت از بافت های ارزشمند، با رویکرد مشارکتی مردمی بر لزوم تغییر نگرش به بافت تاریخی و تهیه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ تاکید دارد.

شربیانی با اشاره به احصاء چالش های حوزه شهرسازی و معماری در نشست هم اندیشی با کارشناسان و مدیران شهرسازی و معماری منطقه تاکید کرد: برای رفع این بخش از مشکلات منطقه ۱۲ دو راهکار پیشنهاد شد که بخش نخست مربوط به موضوعات اجرایی نواحی است، در این ارتباط تدوین دستورالعمل و سازوکار اجرایی و ایجاد سامانه برخط (بین دادسرا، کلانتری، مرکز حقوقی و شهرداری نواحی) با هدف تعیین شرح خدمات چگونگی اجراء آرای کمیسیون های ماده صد در این منطقه ضرورت دارد.

وی گفت: تدوین دستورالعمل و سازوکار اجرایی برای اجرای رفع خطر املاک خطرناک و تعیمرات غیراساسی در سطح منطقه بویژه محدوده های ناکارآمد همچون محلات هرندی و مولوی به دلیل ریزش املاک یا فرو نشست ناشی از فعالیت مترو لازم است.

شربیانی با اشاره به راهکار دوم افزود: در بخش ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری مسائلی همچون تهیه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ است. با توجه به اینکه پتانسیل ها و ظرفیت های منطقه ۱۲ خاص خودش است، در نتیجه نمی توان پهنه بندی آن را همانند سایر مناطق لحاظ کرد و رویکرد و نگاه در تهیه طرح های توسعه شهری در این منطقه باید در راستای صیانت از بافت تاریخی و بازآفرینی بافت های آسیب پذیر انجام شود.

به گفته وی، تهیه طرح ویژه نحوه تامین پارکینگ در منطقه ۱۲ ضروری است چرا که موضوع تامین پارکینگ در این منطقه از موضوعات مهم و ضروری است چرا که هم در بحث صدور پروانه و کاهش زمان صدور پروانه و هم در بحث ترافیک و آلودگی هوا تاثیر دارد، اگر نگاه به این منطقه تاریخی ویژه باشد به طور قطع چالش پارکینگ می بایست لحاظ شود.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: تدوین کتابچه ملاک عمل ساخت و ساز شهری، با هدف ایجاد وحدت رویه بین مناطق، جلوگیری از صدور بخشنامه های متعدد و استعلامات موردی، افزایش آگاهی شهروندان و کاهش زمان صدور پروانه لازم است.

وی گفت: امیدواریم با برنامه ریزی درست و اقدام به موقع حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، شاهد ارائه طرح ویژه منطقه ۱۲ با رویکرد حفاظت از بناهای با ارزش و ارتقاء کیفیت زندگی و بازآفرینی بافت محلات ناکارامد این منطقه مهم باشیم.