حقوقی و قضایی » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 34288
چهارشنبه - 26 آبان 1400 - 08:45

ثبت ۵۳۳ هزار و ۸۸ ولادت در شش ماه نخست سال

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری ۵۳۳ هزار و ۸۸ ولادت در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور ثبت شده است.

ثبت ۵۳۳ هزار و ۸۸ ولادت در شش ماه نخست سال

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری ۵۳۳ هزار و ۸۸ ولادت در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور ثبت شده است.

به گزارش گروه حقوقی و قضائی آوای جامعه،  سیف‌الله ابو ترابی افزود: از بین نوزادانی که در ۶ ماه نخست سال جاری ولادت آنها در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور ثبت شده ۲۸۸ هزار و ۳۰ نوزاد پسر و ۲۶۹ هزار و ۵۰۲ نوزاد دختر بودند.

وی گفت: اکنون بیش از ۹۹ درصد از ولادت ها در کشور در مهلت قانونی (۱۵ روز) ثبت می شوند و هموطنان باید دقت داشته باشند که ولادت را در مهلت قانونی ثبت کنند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۱۲ قانون ثبت احوال کشور درمورد ثبت ولادت، ولادت هر طفل در ایران اعم از اینکه پدر و مادر طفل ایرانی یا خارجی باشند، باید به نماینده یا مأمور ثبت احوال اعلام شود و ولادت اطفال ایرانیان مقیم خارج از کشور هم به مأمور کنسولی ایران در محل اقامت، در غیر این صورت به نزدیکترین مامور کنسولی و یا سازمان ثبت احوال کشور اعلام شود.

وی درباره اینکه چه افرادی می توانند برای ثبت ولادت نوزاد و اخذ شناسنامه اقدام کنند، تصریح کرد: پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه، مادر در صورتی که ازدواج او قانونی به ثبت رسیده باشد، وصی یا قیم یا امین با ارائه مدارک ذیربط، متصدی یا نماینده موسسه ای که طفل به آنجا سپرده شده و صاحب واقعه (ولادت) که سن او ۱۸ سال تمام به بالا باشد، می توانند برای ثبت ولادت و گرفتن شناسنامه اقدام کنند.

*میانگین سن مادران ۲۹ سال و ۳ ماه است

ابوترابی گفت:‌ بررسی سن مادران و پدرانی که در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ صاحب فرزند شده‌اند، نه لزوما فرزند اول، نشان می‌دهد که میانگین سن مادران در ولادت‌های ثبت شده ۲۹ سال و ۳ ماه و میانگین سن پدران در ولادت‌های ثبت شده، ۳۳ سال و ۸ ماه است.

وی عنوان کرد :‌ بیشترین فراوانی ولادت‌ها متعلق به مادران ۳۰ ساله (با فراوانی ۳۳ هزار و ۲۰ نوزاد زنده متولد شده) و بیشترین فراوانی ولادت‌ها مربوط به پدران ۳۲ساله (با فراوانی ۳۷ هزار و ۴۹نوزاد زنده متولد شده) است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال خاطرنشان کرد: بر اساس تعداد متولدان ثبت شده در ۶ ماه نخست امسال، میانه سن مادران و پدران در زمان تولد فرزند به ترتیب ۲۹ و ۳۳ سال است، همچنین سهم پدران و مادران جوان ۱۸ تا ۳۵ ساله از کل ولادت‌های جاری ثبت شده، بدون توجه به مرتبه تولد فرزند(فرند اول، دوم و سوم )، به ترتیب ۶۴.۲ و ۸۱.۱درصد است.

ابوترابی گفت: بیشترین سهم ولادت‌های رخ‌داده در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰، با ۲۶.۷ درصد مربوط به مادران ۳۰ تا ۳۴ ساله و پس از آن با ۲۵.۵ درصد مربوط به مادران ۲۵ تا ۲۹ ساله است و همچنین ۷۵.۶ درصد از ولادت‌های جاری ثبت شده مربوط به مادرانی است که کمتر از ۳۵ سال سن داشتند.