آوای شهر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 34203
چهارشنبه - 26 آبان 1400 - 08:00

زباله‌گردی سازمان یافته و باندی کودکان

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: اینکه یک عده‌ای از سر محرومیت و نداری به سمت زباله‌گردی می‌روند را نفی نمی‌کنیم اما بیشتر آن‌ها از سر نیاز نیست و بخش زیادی به شکل سازمان یافته و باندی اتفاق می افتد.

زباله‌گردی سازمان یافته و باندی کودکان

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: اینکه یک عده‌ای از سر محرومیت و نداری به سمت زباله‌گردی می‌روند را نفی نمی‌کنیم اما بیشتر آن‌ها از سر نیاز نیست و بخش زیادی به شکل سازمان یافته و باندی اتفاق می افتد.

به گزارش گروه شهری آوای جامعه، امین توکلی‌زاده اظهار داشت: به آمارهای فعلی که درباره کودکان زباله گرد و همچنین کودکان کار اعلام می‌شود نمی توان تکیه کرد اما در مجموع آمارهای رسمی و غیر رسمی با یکدیگر فاصله خیلی تندی ندارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه هم در شهر تهران و هم در برخی شهرها و استانهای دیگر با چالش کودکان کار و کودکان زباله گرد مواجه هستیم و در راستای کاهش این کودکان بعضی جاها برنامه‌های خوبی دارند.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در بیشتر جلسات از شهر تبریز به عنوان «شهر بدون گدا» یاد می‌شود و این به همت مردم اتفاق افتاده است و مردم خودشان از طریق خیریه‌ها و صندوق های محلی که دارند با کمک نهادها و دستگاه‌های اجرایی، توانسته‌اند موضوع را فرهنگسازی کنند.

*بحث کودکان متکدی از کودکان کار جداست

توکلی زاده تاکید کرد: بحث کودکان کار از کودکان متکدی جدا است اما پیوستگی و پیچیدگی‌های زیادی هم دارند، اینکه یک عده‌ای از سر محرومیت و نداری به سمت زباله‌گردی می‌روند را نفی نمی‌کنیم اما بدانیم که اغلب آن‌ها از سر نیاز و محرومیت نیست و بخش عمده آن به شکل سازمان یافته و باندی رخ می‌دهد.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تصریح کرد: برای ما همان تعداد کمی هم که از سر نیاز و محرومیت به دنبال زباله‌گردی می‌روند و به این کار روی می‌آورند برای ما زجرآور و آزار دهنده است و حتما باید برای آن تدبیری بیندیشیم.

*بیشتر کارگاههای بازیافت در مناطق پرآسیب پایتخت

توکلی زاده خاطرنشان کرد: موضوع زباله گردی باندی یک پیوستگی با بازیافتهای اطراف شهر و کارخانجاتی که مواد اولیه خود را از ضایعات تامین می‌کنند دارد.

وی تاکید کرد: برخی از ضایعاتی ها هستند که انبارهایی را در اطراف شهر تهران ایجاد کرده و معمولا این قبیل گاراژها در نقاط پر آسیب مثل خلازیر واقع شده‌اند.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران  گفت: در جایی مثل خلازیر گفته می‌شود که نزدیک به ۴ هزار گاراژ برای خرید ضایعات وجود دارد.

توکلی زاده گفت: جمع آوری ضایعات توسط زباله‌گردها سود کلانی برای عده‌ای خاص در بر دارد و این افراد با هم تفاهم کرده‌اند که کار را با یکدیگر جلو ببرند و حتما یکی از ابزار آن‌ها کودکان زباله‌گرد هستند،  افرادی که به طور سازمان یافته در بازیافت ضایعات فعالیت دارند، برای پیشبرد کار خود از حضور مجموعه‌ای از گروه های گوناگون نیازمند مانند کودکان استفاده می‌کنند.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: باید با کمک معاونت خدمات شهری و همچنین مدیران حوزه پسماند و افرادی که در بخش جمع‌آوری زباله شهر تهران کار می‌کنند، یک نظام بهم پیوسته را تعریف کنیم که در نهایت آسیبی به نام زباله‌گردی را کاهش دهیم.