آوای شهر » خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 34127
شنبه - 22 آبان 1400 - 07:30

ارتباط آلودگی هوا با احتمال انتقال کرونا

ذرات معلق آلودگی هوا می‌تواند، مواد سمی را جذب و به دستگاه تنفس وارد کنند، اما دریاره جذب ویروس کرونا توسط این ذرات و ابتلا به کووید۱۹ امروز نمی‌توان به طور قطعی اظهارنظر کرد.

ارتباط آلودگی هوا با احتمال انتقال کرونا

دکتری ویروس‌شناسی پزشکی گفت: ذرات معلق آلودگی هوا می‌تواند، مواد سمی را جذب و به دستگاه تنفس وارد کنند، اما دریاره جذب ویروس کرونا توسط این ذرات و ابتلا به کووید۱۹ نمی‌توان به طور قطعی اظهارنظر کرد.

به گزارش ایرنا، مهرداد روانشاد درباره تاثیر آلودگی هوا بر بیماری‌های ویروسی اظهار داشت: آلودگی هوا به انواع متعددی تقسیم می‌شود که یکی از انواع اصلی و خطرناک این آلودگی ذرات معلق است.

ذرات معلق از مرگبارترین انواع آلودگی هوا است و ذرات کمتر از ۱۰ میکرومتر قطر که به ریه‌ها نفوذ کرده و گاه وارد جریان خون می‌شوند، می‌توانند به حمله قلبی، کاهش عملکرد ریه، ضربان نامنظم قلب، تشدید آسم و مرگ ناگهانی در بیماران قلبی و تنفسی منجر شوند.

این استاد علوم پزشکی اظهار داشت: ذرات معلق در هوا می‌توانند مواد سمی و خطرناک را جذب کرده و در حقیقت به عنوان یک حامل برای مواد آلوده عمل کنند، این ذرات از طریق نفس کشیدن وارد ریه شده و دستگاه تنفس را با مشکل مواجه می‌کنند.

روانشاد عنوان کرد: اما درباره این موضوع که «آیا این ذرات معلق در انتقال ویروس‌ها همچون کرونا نقش دارند» مطالعات جامع و دقیقی انجام نشده و بنابراین نمی‌توان به طور قطع در این ارتباط اظهار نظر کرد.

وی خاطرنشان کرد: اما به دلیل نقش حمل‌کنندگی ذرات معلق احتمال آلودگی ریه‌ها وجود داشته و قدرت جذب ذرات معلق می‌تواند باعث جذب ویروس کرونا نیز شده و احتمال ابتلا به بیماری را هم افزایش دهد.

براساس نتایج برخی از مطالعات جدید میزان عوارض شدید کووید ۱۹ با آلودگی هوا در ارتباط است و حضور در معرض آلودگی هوا، در صورت ابتلا به کرونا باعث وضعیت شدید بیماری خواهد شد، هر افزایش تماس با ذرات آلاینده ۲.۵ میکرومتری هوا با بیش از سه برابر شدن احتمال استفاده از دستگاه کمک تنفسی و دو برابر شدن احتمال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان همراه خواهد بود.