خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 34054
یکشنبه - 23 آبان 1400 - 08:15

افزایش شیوع دیابت و چاقی در ایران

بر اساس نتایج مطالعات پنج سال گذشته که روی ۳۰ هزار نفر از جمعیت کشور در استان های گوناگون انجام شد، جمعیتی حدود ۱۱ درصد به دیابت مبتلا بودند.

افزایش شیوع دیابت و چاقی در ایران

بر اساس آمار منتشر شده از سوی فدراسیون بین‌المللی دیابت بیش از ۴۱۸ میلیون نفر از بزرگسالان در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند که تا ۲۵ سال آینده، این رقم به بیش از ۶۰۰ میلیون نفر خواهد رسید. در ایران نیز بیش از ۱۲ درصد بزرگسالان به دیابت مبتلا هستند.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، در برنامه کافه خبر رادیو سلامت، با بیان اینکه بر اساس نتایج مطالعات پنج سال گذشته که روی ۳۰ هزار نفر از جمعیت کشور در استان های گوناگون انجام شد، جمعیتی حدود ۱۱ درصد به دیابت مبتلا بودند، گفت: مطالعات سال گذشته( سال ۱۳۹۹) که اکنون در مرحله پردازش است و روی جمعیتی حدود ۳۰ هزار نفر انجام شده، نشان می دهد که شیوع دیابت و چاقی در ایران، در حال افزایش است، البته در بسیاری از نقاط دنیا هم مشکل وجود دارد، ولیکن تا حدود ۱۴ درصد ممکن است شیوع دیابت در ایران افزایش یافته باشد.

باقر لاریجانی عنوان کرد: در ۵ سال گذشته، با وجود تمام آموزش ها و توصیه های انجام شده به مردم روند ابتلا به دیابت رو به افزایش است، البته کرونا هم در این روند صعودی بی تاثیر نبوده، چراکه سبب کاهش فعالیت فیزیکی در جامعه شده است.

وی با اشاره به اینکه دیابت نوع یک بیش از ۵ تا ۱۲ درصد از شیوع دیابت در ایران را شامل نمی شود، گفت: دیابت نوع دو با افزایش سن، چاقی و اضافه وزن و کاهش فعالیت فیزیکی، افزایش چشمگیری دارد. بدین ترتیب که اگر در سن ۳۰ سالگی ، شیوع دیابت نوع دو، ۸ درصد باشد، در سن ۶۰ سالگی احتمال ابتلا به ۱۶ درصد می رسد و افزایش سن یکی از عوامل ایجاد کننده بیماری است.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد مبتلایان به دیابت در سراسر جهان، از بیماری خود بی اطلاع هستند، مگر اینکه آزمایش دهند، چراکه علائم بیماری غیر اختصاصی است، بنابراین تکرر ادرار، وزن بالا، فشار خون و چربی خون نشانه هایی است که به تشخیص دیابت کمک می کند، ولیکن درصد زیادی از بیماران، زمانی توجه بیماری می شوند که عوارضی نظیر خونریزی ته چشم، عوارض کلیوی و یا درگیری اعصاب و عروق ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: افرادی که در معرض ریسک بالای ابتلا به دیابت هستند، از یک سنی به بعد، در آزمایش هایی که انجام می دهند، قند خون شان چک شود. البته مسئله مهم این است که برای پیشگیری از ابتلا و کنترل شیوع بیماری، به تعادل وزن، فعالیت فیزیکی منظم، تغذیه مناسب و مصرف کم شیرینی توجه شود.

لاریجانی با بیان این مطلب که حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه های نظام سلامت، صرف دیابت و عوارض آن می شود، خاطرنشان کرد: بر اساس محاسبات پژوهشگاه، بیش از ۳۰۰ هزار سال از عمر مفید ایرانیان تحت تاثیر دیابت و عوارض ناشی از آن است، بطوری که اگرمبتلایان کنترل مناسبی نداشته باشند، ۴ برابر افراد غیر دیابتی، عوارض بینایی، کلیوی و یا عوارض عروقی بویژه در پا و یا قلب، پیدا می کنند.

وی کنترل و غربالگری از دیابت را مهم خواند و افزود: افراد در سنین بالای ۴۰ سال، دارای چاقی، چربی یا فشار خون بالا بهتر است که حداقل هر ۳ سال یکبار، قند خونشان بررسی شود. افراد مبتلا نیز باید کنترل مناسبی از بیماری داشته باشند و دیابت صرفا با مصرف قرص و تزریق انسولین کنترل نمی شود.

متاسفانه بیش از ۵۰ درصد مبتلایان به دیابت، کنترل مطلوبی ندارند و با وجود مصرف دارو، دچار عوارض می شوند. چراکه در صورت کنترل مطلوب، بیمار به عوارضدچار نخواهد شد.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم تاکید کرد:  افرادی با قند خون خفیف، چربی بالای نسبی خون و فشار خون باید تحت نظر باشند، زیرا آنها پره دیابتی یا در معر ض ابتلا به دیابت هستند که در صورت عدم کنترل و مراقبت، دچار عوارض بیماری می شوند.

گفتنی است، برنامه کافه خبر، کاری از گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت است که روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱ بر روی آنتن شبکه رادیویی سلامت می رود.