خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 33594
سه شنبه - 4 آبان 1400 - 07:30

چگونگی آموزش استقلال به کودکان

یک روانشناس گفت: مستقل شدن کودک به این معنی است که بتواند برخی از مسئولیت‌هایش را انجام دهد و کار‌های شخصی‌اش را به عهده بگیرد.

چگونگی آموزش استقلال به کودکان

یک روانشناس گفت: مستقل شدن کودک به این معنی است که بتواند برخی از مسئولیت‌هایش را انجام دهد و کار‌های شخصی‌اش را به عهده بگیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از مهارت‌ها هستند که کودکان قبل از ورود به مدرسه و آموزش‌های آن، باید این مهارت ها را یاد بگیرند، بیشتر این مهارت‌ها می‌تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم و توسط والدین در منزل به کودکان آموزش داده شود.

بیشتر مهارت‌ها را خانواده می‌تواند به کودک پیش دبستانی خود آموزش دهد، اما آموزش از طریق پیش دبستانی موثرتر واقع می‌شود، لازم نیست تا مهدکودک رفتن کودک صبر کنید، بلکه می‌توانید از همین حالا که کودک شما تازه شروع به راه رفتن کرده، با بازی و کار‌های هیجان‌انگیز به او مهارت‌های گوناگون را یاد بدهید.

در پیش دبستانی مهارت‌هایی از جمله توجه به معلم، خواندن و نوشتن قبل از مدرسه، برقراری ارتباط و حل مشکل آموزش داده می‌شود و کودکان با شرکت در دوره پیش دبستانی می‌توانند آمادگی بیشتر و عملکرد بهتری برای ورود به مدرسه داشته باشند.

زهرا امیر آتشانی روانشناس و دکترای تحقیقات آموزش درباره لزوم آموزش کودکان قبل از رفتن به مدرسه گفت: پیش از مدرسه، سال‌های طلایی وجود دارد که کودکان باید در این سال‌ها آموزش ببینند، برخی از والدین آگاهی ندارند که چه مهارت‌ها و آموزش‌هایی به فرزندان خود دهند، بنابراین یکی از بزرگترین اشتباهاتی که والدین درمورد کودکان خود مرتکب می شوند، آشنا کردن فرزندشان با حروف الفباست، امروزه شیوه آموزش با آموزش نسل قدیم متفاوت است.

وی عنوان کرد: باید قبل از رفتن کودک به مدرسه یکسری آموزش‌ها به وی داداما نه اینکه با هر آموزش و شیوه ایی این کار را انجام شود، یک پدر و مادر توانمند باید قبل از آغاز تحصیل فرزندش، وی را با ۱۰ حوزه آشنا کند. اولین نکته، یادگیری برخی از موضوعات علمی است، کتابخوانی و شعر خوانی در این زمینه کمک شایانی به کودک می‌کند.

این روانشناس تصریح کرد: مهارت‌های حرکتی، نکته‌ی دومی است که والدین باید به آن توجه کنند. کودکان قبل از رفتن به مدرسه باید بازی‌هایی مانند لی لی، دوچرخه سواری و کاردستی درست کردن را یاد بگیرند، این بازی ها هماهنگی‌ بین عضلات را ایجاد می‌کنند و در بروز توانمندی ها، تمرکز و یادگیری نقش مهمی دارند. انتظار می‌رود والدین مواردی مانند درست ایستادن و نشستن را قبل از مدرسه به فرزندانشان آموزش دهند.

امیر آتشانی با بیان اینکه باید مهارت و موضوعات عاطفی در محیط خانواده به کودکان آموزش داده شود، خاطرنشان کرد: کودک قبل از مدرسه باید هیجان‌های غم، خشم، ترس، شادی و شرم را بشناسد، بسیاری از اوقات فرزند در سن ۷ سالگی تفاوت بین خستگی، غمیگن و عصبانی بودن را نمی‌ داند، انتظار می‌رود کودکی که به مدرسه می‌رود اضطراب جدایی نداشته باشد مگر این که یک مشکل در دلبستگی خانواده به وجود آید.

این روانشناس عمل چهارم را مهارت‌های ذهنی دانست و گفت: والدین باید خلاقیت را قبل از مدرسه با کودک کار کنند، کودک به همراه پدر و مادر با لوازم‌های مصرفی که در خانه وجود دارد کاردستی‌های متفاوتی درست کند، مهم این است که والدین برای رشد خلاقیت فرزند خود، فرآیندی قبل از دبستان داشته باشند.

وی تصریح کرد: نکته دیگر دقت و تمرکز است، والدین باید دقت دیداری و شنیداری کودکان را بررسی کنند، زمانی که کودک تلویزیون تماشا می‌کند و وی را صدا می‌کنند اما توجهی نمی‌کند، ممکن است دقت شنیداری وی پایین باشد، پیشنهاد ما به والدین این است که به جای ایجاد تنش در زندگی، اسم کودک را صدا کنیم و زمانی که ما را نگاه کرد به کودک یک بازخورد مثبت دهیم.

امیر آتشانی گفت: یکی از مقوله های مهم، موضوعات فرهنگی و ملی است. کودک باید سنت‌ها و آئین های مذهبی را بشناسد، باید با شب یلدا، صنایع دستی، سفره هفت سین و پرچم کشور آشنا باشد، باید توجه داشت که وی موارد مرتبط با کشور و ملت را از بطن خانواده یاد می گیرد.

این روانشناس با اشاره به آموزش عوامل زیست محیطی به فرزند تصریح کرد: امروزه در کشور با کمبود منابع آبی مواجه هستیم بنابراین باید مدیریت مصرف آب و همچنین تفکیک زباله را به کودک یاد داد. همچنین بهداشت فردی و اجتماعی مانند شانه و حوله مجزا داشتن و مسواک زدن هم نیاز به آموزش دارد، به مرور زمان با افزایش سن، کودکان مهارت‌هایی برای زندگی مستقل خود یاد می‌گیرند که در سال قبل توانایی انجام آن را نداشتند، مستقل شدن کودک به این معنی است که بتواند برخی از مسئولیت‌هایش را انجام دهد و کار‌های شخصی‌اش را به عهده بگیرد.

وی عنوان کرد: کمک و حمایت والدین تا زمانی برای کودک مفید است که وی توانایی انجام کاری را نداشته باشد، پدر و مادرها باید به مرور مهارت‌هایی که کودک توان انجام آن‌ها را دارد به وی یاد بدهند. آماده کردن کودک با برخی مهارت‌های عملی، به وی کمک می‌کند تا با شروع مدرسه احساس شادی و اعتماد به‌ نفس بیشتری داشته باشد و این مهم‌تر از عملکرد تحصیلی کودک است.

کودکان به روش‌های گوناگون و در شکل و سطح متفاوتی نسبت به یکدیگر رشد می‌کنند، بنابراین با هم یکسان نیستند، با این حال، مراحلی از رشد وجود دارد که  ویژه سن کودکان بوده و انتظار می‌رود که کودک مختص سنی که در آن قرار دارد رفتار کند.

این روانشناس گفت: با رشد کودکان، مهارت‌های فکری آن‌ها نیز رشد خواهد کرد، یعنی می‌توانند به موضوعات فکر و آن‌ها را برای خود بازگو کنند. کودک باید این توانایی را داشته باشد که چیز‌هایی که به ذهنش می‌رسد را به روش‌های گوناگون برای خود تحلیل و بازگو کند.