خبر » محیط زیست » نبض جامعه
کد خبر : 33500
یکشنبه - 2 آبان 1400 - 09:30

چرایی تلف شدن فوک‌ های خزری

مدیر اداره کل حفاظت از محیط زیست استان مازندران درباره چرایی تلف شدن فوک‌های خزری گفت: تا علت‌یابی دقیقی صورت نگیرد، هرنوع پیش داوری در این باره مردود است.

چرایی تلف شدن فوک‌ های خزری

مدیر اداره کل حفاظت از محیط زیست استان مازندران درباره چرایی تلف شدن فوک‌های خزری گفت: تا علت‌یابی دقیقی صورت نگیرد، هرنوع پیش داوری در این باره مردود است.

به گزارش ایلنا، «حسینعلی ابراهیمی» مدیر اداره کل حفاظت از محیط‌ زیست استان مازندران درباره آخرین بررسی‌ها در ارتباط با تلفات اخیر فوک‌های خزری در مازندران  گفت: قرار بر این شد که امروز در سطح دریا جستجو شود تا ببینند می‌توانند لاشه متلاشی نشده‌ای پیدا کنند یا خیر ، هنوز نتوانسته‌ایم لاشه سالمی برای بررسی پیدا کنیم، اما یکسری نمونه‌هایی از بافت این لاشه‌های متلاشی شده را به مراکز مربوطه علمی برای بررسی ارسال کرده‌ایم که هنوز نتیجه را به ما اعلام نکرده‌اند.

یکسری از بررسی‌ها هم باید در سایر استان‌ها و کشورهای همجوار صورت بگیرد که ببینیم وضعیت آن‌ها چگونه است، آیا تلفات دارند و کیفیت آن به چه صورت است و در مجموع نیاز به بررسی در سطح علمی وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه احتمالاتی در ارتباط با این موضوع مطرح است، گفت: باید بررسی صورت بگیرد تا بتوان گفت، موضوع ناشی از چیست، ممکن است ویروس، باکتری، سم، انفجارات یا فعل و انفعالات طبیعی در این موضوع تاثیر گذاشته باشد؛ تا علت‌یابی دقیقی صورت نگیرد، هرنوع پیش داوری در این مورد مردود است.

ابراهیمی در ارتباط با دلایلی که پیش از این منجر به تلف شدن فک‌ها شده است، گفت: سال‌های قبل هر سال دو تا چهار مورد تلفات فوک اتفاق می‌افتاد که عمدتا هم به دلیل گیر افتادن در تور صیادان بود، اما امسال مشاهده ظاهری لاشه‌ها چندان نشان نمی‌دهد که این موضوع باعث تلفات شده باشد، یک عامل ثانوی وجود دارد که باید ببینیم چه چیزی بوده است.

وی افزود: در سال ۲۰۰۷ هم که ۱۴ سال از آن گذشته است، ما با تلفات قابل توجهی مواجه بودیم، اما در چندسال گذشته هرسال با دو یا سه مورد تلفات مواجه بوده‌ایم که عمدتا هم به همان دلیل گرفتار شدن در تورهای صیادی بود، اما امسال از نظر ما قدری این موضوع غیرعادی است به این دلیل که تا به حال صرفا در استان مازندران حدود ۱۴ فوک تلف شده است که نیاز به بررسی جدی و همه جانبه دارد.

ابراهیمی در ارتباط با اقدامات این سازمان در آموزش ماهیگیران در جلوگیری از به تور انداختن فوک‌های خزری گفت: هم به ماهیگیران توصیه شده است و هم در سازمان این موضوع درحال بررسی است که آیا روش‌های جایگزینی برای جلوگیری از تلف شدن فوک‌های خزری وجود دارد یا خیر، اما واقعیت این است که روش‌ها و مقدار نامناسب صید یکی از عوامل اصلی کاهش ذخایر آبزیان خزر هستند، یعنی فقط بحث فوک نیست و سایر زیست‌مندان و به خصوص ماهیان نیز تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرند، روش‌های صید و صیدهای بی‌رویه فعلی در وضعیت زیست‌مندان دریای خزر تاثیر منفی دارد و در کنار آن نیز مساله آلودگی نقش خودش را ایفا می‌کند.

مدیرکل اداره حفاظت از محیط زیست مازندران عنوان کرد: بیشتر وظیفه ما این است که مراقبت و نظارت کنیم و صیادها به کرات آموزش داده شده‌اند که اگر فوکی در تور گرفتار شدند آن‌ را رها کنند، این حیوان بی‌آزار است و هیچ مشکلی ندارد، حداقل آن را رهاسازی کنند، این گونه اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته است اما اینکه به نتیجه مطلوب برسد، فاصله داریم، این آموزش‌ها تاثیر زیادی داشته است به طوری که اگر خود صیادان فوک ببیند به سرعت به ما اطلاع می‌دهند که اقدامی انجام بدهیم. این آموزش‌ها بی‌تاثیر نبوده و باید ادامه داشته باشد.

وی درباره میزان آلودگی میکروبی دریای خزر و تاثیر آن بر آبزیان این دریاچه از جمله فوک‌های خزری گفت: قطعا هر آلودگی از میکروبی تا سموم، زندگی زیست‌مندان این دریا را تحت تاثیر قرار خواهد داد، متاسفانه آلودگی به دریای خزر وارد می‌شود، برخی از کشورهای حوزه همجوار از چاه‌های نفت برداشت می‌کنند و برخی حتی در دریای خزر مانور نظامی برگزار می‌کنند.

در کشور ما نیز بیشتری بحث ورود فاضلاب خانگی و بعضا شیرابه‌های پسماندها به دریاست، اما اینکه اینها باعث تلفات فوک‌ها در دریای خزر شده باشد، باید بررسی شود.

ابراهیمی در ارتباط با احتمال تلف شدن فوک‌های خزری به دلیل انجام مانورهای نظامی از سوی کشورهای منطقه خاطرنشان کرد : این موضوع نه قابل رد و تایید است. اینها احتمالات است و هر احتمالی وجود دارد.

وی درباره موضوع آتش سوزی در تالاب میانکاله و آخرین بررسی‌ها درباره دلایل این حادثه نیز گفت: این آتش سوزی با همکاری سازمان محیط زیست و سایر دستگاه‌ها مهار شد. این حادثه به احتمال زیاد علت انسانی دارد.