محروم ماندن بیش از ۱۵ هزار دانش آموز از آموزش
قائم مقام معاونت امور فرهنگی کمیته امداد،گفت:در کمتر از دو سال آموزش مجازی بیش از ۱۵ هزار دانش آموز در این دوران به دلایلی، چون دسترسی نداشتن به ابزارهای مورد نیاز آموزش مجازی مانند تبلت و شبکه اینترنت ترک تحصیل کرده اند.
قائم مقام معاونت امور فرهنگی کمیته امداد، گفت:در کمتر از دو سال آموزش مجازی بیش از ۱۵ هزار دانش آموز به دلایلی مانند دسترسی نداشتن به ابزارهای مورد نیاز آموزش مجازی، چون تبلت و شبکه اینترنت و یا ناشی از شرایط بد معیشت حاصل شده در این ایام ترک تحصیل کرده اند.
به گزارش گروه رفاه و خدمات اجتماعی آوای جامعه ، محمد شکرایی، قائم مقام معاونت امور فرهنگی کمیته امداد درباره رشد چشمگیر دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد از زمان آغازبحران کرونا، گفت: اگرچه که میزان دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد در این دوران افزایش یافته، اما نرخ خروج از مدرس و ترک تحصیل دانش آموزان در این دوران نیز قابل توجه بوده است.
شکرایی گفت:در کمتر از دوسال آموزش مجازی بیش از ۱۵ هزار دانش آموز در این دوران به دلایلی، چون دسترسی نداشتن به ابزارهای مورد نیاز آموزش مجازی، چون تبلت و شبکه اینترنت و یا ناشی از شرایط بد معیشت حاصل شده در این ایام ترک تحصیل کرده اند.
وی با اشاره به این نکته که پیش از بحران کرونا نیز آمار قابل توجهی از دانش آموزان ترک تحصیلی وجود داشته است، خاطرنشان کرد : در حال حاضر به طور کلی خارج از موضوع کرونا ما بالغ بر ۱۷۰ هزار نفر در سن تعلیم داریم که در مدرسه نیستند، ولی اولویت اول ما دانش آموزانی نیست که در سنین دبیرستان ترک تحصیل کرده اند چرا که اینان میتوانند با ادامه تحصیل در مدارس فنی و حرفهای یا آموزشگاهها به فرآیند آموزش برگردنند.
قائم مقام معاونت امور فرهنگی کمیته امداد عنوان کرد : اولویت اول ما دانش آموزان سنین ابتدایی به ویژه ۱۵ هزار واجب التعلیمهایی است که در حال حاضر به دلیل معضلات اقتصادی به عنوان نیروی کار به خدمت گرفته شده اند و یا تعارضات ارزشی و فرهنگی موجب شده است که آنها از فرآیند تحصیل و آموزش بازمانده اند، از این رو هم و غم ما با سواد شدن و بازگشت به تحصیل چنین کودکانی است.
وی گفت:در حال حاضر ۷۳۰ هزار دانش آموز تحت پوشش ما قراردارد که انواع خدمات تحصیلی را از ما دریافت میکنند. این خدمات از کمک هزینههای تحصیل تا تهیه اقلام آموزشی و مشاورههایی جهت پیشگیری از ترک تحصیل تا حمایت در آزمون کنکور و بحث هدایت تحصیلی ارائه میشود.
شکرایی خاطرنشان کرد: با شروع آموزش مجازی با استفاده از دسترسیهایی که فراهم شده و با استناد به آنچه آموزش و پرورش در این خصوص اعلام کرده است که در حدود ۳ و نیم میلیون از دانش آموزان از این شبکه استفاده نمیکنند، کار شناسایی دانش آموزان نیازمند را آغاز کرده ایم.
قائم مقام معاونت امور فرهنگی کمیته امداد اظهار داشت :بر این اساس زمانی که اطمینان حاصل کردیم که دانش آموزی در این شبکه آفلاین است با تماس با این عزیزان و فرستادن مددکار و بررسی شرایط معیشتی آنها با در اختیار قرار دادن تبلت به این عزیزان توانسته ایم تا حدودی در جلوگیری از ترک تحصیل برخی از آنان موفق شویم.
شکرایی عنوان کرد : حضور نداشتن برخی از دانش آموزان در شبکه شاد به ویژه در مناطق روستایی به دلایلی، چون حضوری بودن آموزش در این مناطق بوده است، اما با این حساب در طی این مدت از سوی کمیته امداد در حدود ۴۰ هزار تبلت برای ارسال به دانش آموزان نیازمند با اولویت دانش آموزان کنکوری و خانوادههای دارای سه فرزند ادامه داشته است.
وی درباره حمایت از دانش آموزان نیازمند وسایل هوشمند اموزشی، گفت : اگرچه که در ابتدا به این دلیل که دسترسی به دادهها ضعیف بوده است، این اتفاق به شکلی هدفمند صورت نگرفته است، اما در مراحل بعدی با ثبت کد ملی افراد و احراز این نکته که افراد دارای اولویت در اختیار داشتن این وسایل بوده اند، انجام شده است.