آوای شهر » پیشخوان » پیشنهاد سردبیر » تاپ آوای شهر » نبض جامعه
کد خبر : 3331
شنبه - 4 آبان 1398 - 11:24

جا ماندن فرهنگ از قطار‌های مترو!

دهه ۶۰ زمانی که مرحوم «هاشمی رفسنجانی» درباره ازسرگیری دوباره طرح توسعه مترو و ضرورت بهره‌برداری از قطار شهری سخن گفت, برخی نمایندگان و مدیران آن زمان نسبت به توسعه مترو نظر مخالف داشتند…

جا ماندن فرهنگ از قطار‌های مترو!

آوای جامعه / گروه شهری / علی تهرانی فرد

این روزها کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که به کارآیی، ایمنی و سرعت مترو به‌ عنوان یک وسیله حمل‌ و نقل پاک باور نداشته باشد. شاید گذشت سال‌ها و تغییر در تفکرات اقشار گوناگون جامعه از مدیران گرفته تا مردم کوچه و بازار بهترین مصداق این موضوع باشد.

دهه ۶۰ زمانی که مرحوم «هاشمی رفسنجانی» در سخنانی در نماز جمعه که به خطبه مترو مشهوراست، درباره ازسرگیری دوباره طرح توسعه مترو و ضرورت بهره‌برداری از قطار شهری با توجه به تجربیات و مشاهده‌های خود درسفرهای خارجی سخن گفت, برخی نمایندگان و مدیران آن زمان نسبت به توسعه مترو نظر مخالف داشتند و آن را از اولویت‌ها نمی‌دانستند!

در آن سال‌ها بعضی‌ها مترو و توسعه آن را یک وسیله تجملاتی با بهره کم توصیف می‌کردند اما این تفکر دوام چندانی نداشت. زمانی که توسعه مترو آغاز و این وسیله خوب حمل‌ و نقل روی ریل حرکت خود قرار گرفت، به‌ تدریج این تفکرات رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و همگان نه ‌تنها بر کارآیی بالای این وسیله اذعان داشتند، بلکه به فکر برنامه‌ ریزی برای احداث مترو در شهر و دیار خود هم افتادند. این روزها هم رقابت سنگین و نفسگیری برای توسعه مترو در شهرهای بزرگ و کلانشهرها در جریان است.

درست است که گسترش مترو در چند کلانشهر مانند تهران و چند شهر دیگر به اتمام رسیده و تمامی خطوط به طور تقریبی فعال شده اند و یا در مراحل آخر تکمیل هستند، اما به باور کارشناسان آنچیزی که هنوز آنطور که باید فعال نشده «فرهنگ صحیح» استفاده از این وسیله حمل و نقل پاک است. در حقیقت فرهنگ این روزها از قطارهای مترو جا مانده است! برای مثال در ادامه به چند مورد اشاره شده است.

دویدن روی پله‌های برقی
برخی مسافران برای رسیدن به قطار روی پله‌های برقی می‌دوند که هم باعث خرابی پله‌ها و هم آزار و اذیت مسافران دیگر می‌شود.

نگه داشتن درب قطار با پا
بسیار مشاهده می‌شود که مسافران با قرار دادن پای خود در بین درب‌ها از بسته شدن آن خودداری می‌کنند که این خود باعث آسیب جدی به بازوهای درب‌ها می‌شود.

رعایت احوال دیگران
مسافران ممکن است در زمان ازدحام جمعیت در واگن‌ها جلوی خروج برخی از مسافران را بگیرند و آنها مجبور باشند در ایستگاه‌های بعد پیاده شده و با قطار دیگری به ایستگاه قبل بازگردند. باید تلاش کنیم تا در جامعه نگاه خودخواهانه برای رسیدن به مقاصد خود نداشته باشیم. چه بسا زمانی که مراعات حال دیگران را می‌کنیم خداوند نیز در جای دیگر برای مراعات حال ما گره گشایی می‌کند.

برخی از مسافران قبل از اینکه مسافران داخل قطار به طور کامل خارج شوند اقدام به سوار شدن می‌کنند تا شاید یک صندلی خالی برای نشستن پیدا کنند اما غافل از آنکه با این کار علاوه بر ایجاد اختلال در روند سوار و پیاده شدن مسافران، ممکن است جلوی خروج برخی از مسافران را بگیرند و آنها مجبور باشند در ایستگاه‌های بعد پیاده شده و با قطار دیگری به ایستگاه قبل باز گردند.

حرکت از سمت راست
نکته دیگر اینکه هنگام تردد در راهروهای مترو باید از سمت راست حرکت کرد تا از برخوردهای نابجا و ایجاد ترافیک انسانی جلوگیری شود. در این حالت راه برای خود و دیگران باز می‌کنیم. با رعایت برخی موضوعات که شاید ساده و پیش پا افتاده باشد اجازه می‌دهیم همه همشهریان و هموطنان در محیطی امن و به دور از فشارهای روانی به مقصد خود برسند.

احترم به سالمندان و افراد کم توان
از دیگر مواردی که هنگام سوار یا پیاده شدن مترو باید رعایت شود رعایت حال سالمندان ، افراد کم توان و معلولان است. این افراد به دلیل کهولت سن و یا شرایط فیزیکی قادر نیستند مانند افراد دیگر به سرعت وارد یا خارج شوند بنابراین درهنگام تردد مراقب این قشر از جامعه باشیم. همچنین وقتی سالمندان یا معلولان داخل قطار هستند با دادن جای خود به آنان علاوه بر جلب رضایت الهی تلاش کنیم حس انسان دوستی را در جامعه تقویت کنیم.

البته موارد مرتبط با فرهنگ استفاده از قطارهای شهری تنها به این چند مورد خلاصه نمی‌شود اما بی شک گسترش فرهنگ استفاده از مترو همت و عزم جدی همه ما به عنوان شهروندان و استفاده کنندگان از این وسیله را می‌طلبد.

هشدار مهم : برداشت و نقل مطالب اختصاصی سایت” آوای جامعه” بدون ذکر منبع مجاز نیست و در صورت مشاهده نه تنها پیگرد قانونی دارد ، بلکه از طریق شبکه های اجتماعی هم به صورت گسترده برای مخاطبان اطلاع رسانی می شود ( از اینکه این موضوع را رعایت می کنید متشکریم)