پیشنهاد «سن مرز فرسودگی»، معیار فرسودگی خودروها
سازمان محیط زیست برای تدقیق اجرای آیین نامه ماده (۸) قانون هوای پاک موضوع تعیین سن فرسودگی برای انواع وسایل نقلیه موتوری و افزایش تعداد دفعات معاینه فنی سالانه خودرو پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی، پیشنهاد اصلاح آیین نامه را ارایه کرده است.
سازمان حفاظت محیط زیست برای تدقیق اجرای آیین نامه ماده (۸) قانون هوای پاک موضوع تعیین سن فرسودگی برای انواع وسایل نقلیه موتوری و افزایش تعداد دفعات معاینه فنی سالانه خودرو پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی، پیشنهاد اصلاح آیین نامه مذکور را برای سیر مراحل بررسی و تصویب، به دولت ارایه کرده است.
به گزارش گروه محیط زیست آوای جامعه، براساس آیین نامه اجرایی ماده (۸) قانون هوای پاک که با رویکرد حفظ حق مالکیت افراد درباره وسیله نقلیه و افزایش نظارت بر انجام معاینه فنی به جای تعیین مطلق سن به عنوان معیار فرسودگی خودرو، در خرداد ماه سال جاری به تصویب هیئت وزیران رسید، با توجه به کاهش ایمنی و آلایندگی انواع وسایل نقلیه با گذشت زمان در اثر استهلاک و پوسیدگی اجزا و بدنه، شاخص سن مرز فرسودگی بجای سن فرسودگی تعیین شده و خودروهای مشمول ملزم به افزایش دفعات سالانه معاینه فنی و افزایش هزینه های تردد هستند.
این موضوع به نحوی است که مالک وسیله نقلیه برای اطمینان از صحت عملکرد آن، بایستی در بازه های زمانی کوتاه تری اقدام به معاینه فنی و بازرسی خودرو داشته باشد. این خودروها به دلیل کارکرد بیشتر و طول عمرشان، بیشتر دچار پوسیدگی بدنه و ساختار می شوند و ریسک بروز تصادفات در سطح جاده ها و شهرها را به شدت افزایش می دهند.
سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه درحال حاضر تعداد دفعات معاینه فنی سالانه وسایل نقلیه موتوری پیش از رسیدن به سن مرز فرسودگی، به صورت واضح در متن آیین نامه یاد شده ذکر نشده است، برای تدقیق موضوع و جلوگیری از ایجاد هرگونه ابهام در اجرای مصوبه، پیشنهاد اصلاح آیین نامه را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به دولت ارایه کرده است.
گفتنی است، پیشنهاد فوق هم اکنون در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست مراحل تصمیم گیری را سپری می کند.