آوای شهر » پیشنهاد سردبیر » خبر » صوت و فیلم » نبض جامعه
کد خبر : 33115
سه شنبه - 12 دی 1402 - 07:00

هوای همدیگر را داشته باشیم

فروشنده جوان، برنج درجه چندم را با آرم و عنوان برنج درجه یک هاشمی با قیمت برنج ایرانی به مشتری ارائه می کند و با کمال خونسردی و با خنده کارش را توجیه هم می کند و می گوید: ( مگه پژو آردی واقعا پژوآردی است، موتور پیکان دارد!)

هوای همدیگر را داشته باشیم

آوای جامعه/ یادداشت/ علی البرزی

در این فیلم، فروشنده جوان، برنج درجه چندم را با آرم و عنوان برنج درجه یک هاشمی با قیمت برنج ایرانی به مشتری ارائه می کند و در پاسخ به گزارشگر صدا و سیما با کمال خونسردی و با خنده کارش را توجیه هم می کند و می گوید: ( مگه پژو آردی واقعا پژوآردی است، موتور پیکان دارد!)

درست است که وضعیت بازار مناسب نیست ، کاسبی‌ها خراب و تعطیل است، فشار اقتصادی و برخی بی تدبیری ها وجود دارد, اما قرار نیست در کاسبی روزمره و برخورد با مشتری، همسایه، هموطن و مردم به همدیگر ظلم کنیم و مصداق بارز همان مثل قدیمی باشیم که گفته اند: (طرف گنجشک را رنگ می کند به جای قناری می‌فروشد! )

خدا کاسب های قدیمی را رحمت کند, اعتقاد داشتند اگر در کسب و کار پیمانه را کم بگذاری قحطی می‌شود، به همین خاطر همیشه سنگ ترازوی مغازه را بیشتر می‌گذاشتند و موقع گرفتن حق خود کمتر بر می‌داشتند.

کاسب های قدیم اعتقاد داشتند که باید حق پیمانه را ادا کرد, قدیمی‌ها یک باوری داشتند که به واقع درست بود, آنها معتقد بودند که در زندگی بعضی چیزها را دل پاک می‌کند نه چرتکه و ماشین حساب!

نکته مهم این است که اگر در شرایط نامناسب اقتصادی توانستیم به برخی معیارها و ارزش ها پایبند باشیم و هوای همنوع، همشهری و مردم را داشته باشیم، کاری بس ارزشمند کرده‌ایم.

(مشکل این‌جاست که این روزها بعضی از ما هوای همدیگر را هم نداریم !)

 

برای مشاهده این فیلم به کانال «آوای جامعه» در آپارات در لینک زیر مراجعه کنید

 

لینک فیلم

 

***********

 

*هشدار  : برداشت و نقل مطالب اختصاصی سایت « آوای جامعه» بدون ذکر منبع مجاز نیست و در صورت مشاهده نه تنها پیگرد قانونی دارد ، بلکه از طریق شبکه های اجتماعی هم به مخاطبان اطلاع رسانی می شود.

ما وظیفه خود می دانیم که در صورت برداشت خبر، گزارش و یادداشت از سایت های دیگر منبع مطالب را درج کنیم و این انتظار می رود که شما مخاطبان عزیز هم به این موضوع دقت عمل لازم را داشته باشند.

( از اینکه این موضوع را رعایت می کنید متشکریم)