تاپ سلامت » سلامت » گپ و گفت » نبض جامعه
کد خبر : 3264
پنجشنبه - 2 آبان 1398 - 20:10

ماجرای تلخ در بازار داغ عمل‌های زیبایی!

دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در اظهارات خود اشاره جالب به یک ماجرای واقعی اما تلخ درباره عمل جراحی زیبایی و آسیب به صورت و چهره یک خانم پزشک داشته است.

ماجرای تلخ در بازار داغ عمل‌های زیبایی!

آوای جامعه / گروه سلامت/ آوای جامعه

این روزها که بازار عمل‌های جراحی زیبایی در کشور داغ است، افرادی به بهانه زیبایی به سلامت خود آسیب می‌زنند و این در حالی است که براساس آمار و خبرهای منتشر شده، برخی پا را از این هم فراتر گذاشته اند و به عمل‌های عجیب و خطرناک برای سلامت گرایش پیدا کرده‌اند!

افرادی درجامعه هستند که تمایل دارند شبیه بازیگران‌هالیوودی و یا ورزشکاران خارجی شوند و به همین بهانه تمام بدنشان را زیر تیغ جراحی می‌برند و در اصطلاح تکه‌ تکه می‌کنند.

این افراد از فکشان، زاویه صورتشان، مدل گوش‌ها و لب‌ها ، از سایز کمرشان، دور شکمشان و بسیار موارد دیگر راضی نیستند و هر بار با صرف هزینه‌های هنگفت و در برخی موارد نجومی سلامت خود را به تیغ جراحان می‌سپارند!

هر چند در شکل‌گیری این آسیب در جامعه نباید از نقش شبکه‌های ماهواره‌ای و ترویج زیر پوستی این نوع ازعمل‌ها غافل شد، اما به باوربسیاری از کارشناسان شرایط برخی عمل‌هایی که به بهانه زییایی انجام می‌شود، نیازمند واکاوی و بررسی دقیق کارشناسی و پزشکی است.

البته در آن سوی ماجرا و در این بازار داغ برخی افراد غیر متخصص و غیر پزشک سود جو هم به بهانه جراحی‌های زیبایی در پوشش یک جراح متخصص به دنبال کسب درآمد و در اصطلاح سر کیسه کردن مشتریان خود هستند و مشخص نیست که چه بلایی بر سر زیبایی بیمار خود می‌آورند!

درباره وضعیت این روزهای جراحی‌های زیبایی در کشور با «حمید رضا فتحی» دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گپ و گفتی کوتاه داشته ایم .

فتحی دراظهارات خود اشاره جالب به یک ماجرای واقعی اما تلخ درباره عمل جراحی زیبایی و آسیب به صورت و چهره یک خانم پزشک داشته است.به گفته دبیرانجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، مدتی پیش دریکی از بیمارستان‌های پایتخت، همکاران جراح اعصاب یک عمل جراحی داشتند که نیازبود برای پوشش نسج نرم ناحیه جمجه سرحضورداشته باشم.

بنابر اظهارات فتحی، درپایان این عمل جراحی چند ساعته که برای بیمار انجام شد و بافت با جراحی میکروسکوپی پیوند شد، یکی ازهمکاران رزیدنت جراحی مغز واعصاب که از قضا یک پزشک خانم هم بود صورت خودش را به من نشان داد و گفت: «من با این مشکل چه کارکنم؟» من خط بخیه ناجوری را درحاشیه خط رویش موهای ناحیه پیشانی، ناحیه کناره صورت وهمچنین ناحیه گیجگاه وی مشاهده کردم و متوجه شدم که عمل جراحی در اصطلاح لیفت با یک روش قدیمی و پرعارضه برایش انجام شده است.این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در وهله اول احساس کردم که مشکل این خانم دکتر این است که با این خط بخیه چه کند؟

اما پس از چند دقیقه متوجه شدم که مشکل جای دیگری است و با کمال تعجب دیدم ابروهایش را هم نمی‌تواند بالا ببرد! یعنی اینکه در این عمل جراحی که پیشانی وصورتش را به سمت بالا کشیده بودند، عصب‌های حرکتی پیشانی قطع شده بود!وی اظهار داشت : متاسفانه این عمل، جایی انجام شده بود که نباید این کار را می‌کردند و حتی این همکارما هم دراین زمینه اغفال شده بود! (همکاری که به طور طبیعی چند سال پزشکی عمومی خوانده است و پس از آن سه سال هم در رشته جراحی مغز واعصاب تحصیل کرده است!)

فتحی درپایان تاکید کرد که تا سیستم قانونی قوی وپروتکل‌های شفافی نداشته باشیم شاهد اینگونه موارد نه تنها برای عموم جامعه که به آنها حق می‌دهم، حتی برای افراد تحصیلکرده هم ممکن است این موارد وجود داشته باشد.

برخی از افراد غیر متخصص برای منافع خود شرایط رابه گونه ای برای مراجعه کننده‌ها و متقاضیان عمل‌های زیبایی تشریح می‌کنند که به راحتی اغفال می‌شوند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: در برخی اماکن اعمال جراحی زیبایی در شرایط غیر استاندارد انجام می‌شود و ضروری است مراجع ذیربط به هرج و مرج جراحی زیبایی خاتمه دهند. باید این جراحی‌ها نظام مند شود تا بار اجتماعی این موضوع برای مردم به مراتب کمتر شود.