خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 32509
سه شنبه - 6 مهر 1400 - 08:45

آنچه باید در مورد آلرژی فصلی بدانیم

گرده افشانی گیاهان در فصل‌های بهار و پائیز بیشتر از سایر فصل ها است و از این رو بیمارانی که زمینه ارثی آلرژی دارند، علائمشان در این فصل‌ها بیشتر ظاهر می‌شود.

آنچه باید در مورد آلرژی فصلی بدانیم

یک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی به بیان توضیحاتی درباره آلرژی فصلی پرداخت.

به گزارش میزان، مصطفی معین، درباره آلرژی‌های فصلی گفت: آلرژی یا افزایش حساسیت، عبارت است از حساسیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن انسان نسبت به مواد و عواملی که در محیط زندگی ما وجود دارند و تماس بسیاری از افراد با آن‌ها خود را با علائمی نظیر خارش، کهیر پوست، بینی گرفتگی، آبریزش از بینی و چشم، عطسه پشت سر هم، سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه و اگر حساسیت غذایی باشد به صورت دل درد، تهوع و استفراغ یا اسهال نشان می‌دهد.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی ضمن اشاره به اینکه آلرژی جنبه ارثی دارد، عنوان کرد : اگر این عارضه در پوست رخ دهد، بیماری با علائمی نظیر کهیر یا اگزما و همراه با خارش خواهد بود و چنانچه در بینی باشد به آن آلرژی بینی یا فصلی گفته می‌شود و اگر در ریه بروز پیدا کند به آن آسم می‌گوییم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه یکی از عوامل ایجاد کننده آلرژی در محیط زندگی، گرده‌های گل و گیاه است که می‌تواند منجر به آلرژی‌های گوناگون در بدن شود، افزود: ذرات هاگ منتشر شده از قارچ‌ها و کپک‌ها هم آلرژی‌زا هستند و تماس با آن‌ها منجر به علائم آلرژی در اندام‌های بدن می‌گردد. گرده افشانی گیاهان در فصل‌های بهار و پائیز بیشتر از سایر فصل ها است و از این رو بیمارانی که زمینه ارثی آلرژی دارند، علائمشان در این فصل‌ها بیشتر ظاهر می‌شود.

نماینده اسبق مجلس با اشاره به اینکه هاگ جدا شده از قارچ‌ها هم در تابستان و پائیز بیشتر از سایر فصل‌ها،در هوا انتشار یافته و در تماس با پوست یا مخاط بینی و راه‌های هوائی باعث بروز علائم آلرژی و یا آسم می‌شود، اظهار داشت: توضیح این پدیده این است که در بیمارانی که آلرژی و یا آسم دارند به علت وجود زمینه ژنتیک که از پدر و یا مادر به ارث برده اند، در برخورد با مواد و عوامل آلرژی زا مواد شیمیایی متعددی در بدن آن‌ها ترشح می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ماده‌ای به نام هیستامین است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی ضمن بیان اینکه هیستامین و سایر مواد ترشح شده باعث التهاب در بافت‌های بدن و بروز علائم آلرژی می‌شود، خاطرنشان کرد: نکته مهمی که باید یادآوری کنم این است که افرادی که دچار آلرژی هستند به دلیل التهاب پوست، مخاط بینی و راه‌های هوایی در ریه اگر با مواد تحریک کننده‌ای نظیر دود سیگار، آتش، بوی تند عطر و مواد شیمیایی، گرد و غبار و همچنین آلودگی هوا در تماس مکرر باشند، علائم آلرژی در آن‌ها ظاهر می‌شود و یا ممکن است بیماری آن‌ها با شدت بیشتری رخ دهد.

این پزشک متخصص  گفت: در فصل پاییز به علت سرد شدن هوا، پدیده وارونگی دما شکل می‌گیرد و آلودگی هوای تنفسی در شهر‌ها به علت دود خودرو و یا کارخانجات بیشتر می‌شود و بنابراین بیمارانی که از آلرژی یا آسم رنج می‌برند باید مراقبت بیشتری داشته باشند که بیماری آن‌ها تشدید نشود و توصیه می‌شود این افراد در روزهایی که بحران آلودگی هوا وجود دارد کمتر از خانه خارج شوند و در و پنجره‌های منزل و خودرو را ببندند و با نظر پزشک معالج مصرف دارو‌ها و درمان ضد حساسیت خود را تنظیم کنند.