خبر » زنان و جوانان » نبض جامعه
کد خبر : 32082
سه شنبه - 23 شهریور 1400 - 09:15

آفت مدرک گرایی در اشتغال جوانان

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: بسیاری از جوانان مدرک دانشگاهی دارند، اما مهارت‌های کافی ندارند و امکان ورود به بازار اشتغال را ندارند.

آفت مدرک گرایی در اشتغال جوانان

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، گفت: بسیاری از جوانان مدرک دانشگاهی دارند، اما مهارت‌های کافی ندارند و امکان ورود به بازار اشتغال را ندارند.

به گزارش گروه زنان و جوانان آوای جامعه ، محمد مهدی تندگویان، در نشست مشترک وزارت ورزش و جوانان و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت: از قدیم بحث مهارت آموزی سربازان در نیروی مسلح را در دستور کار داشتیم، جلساتی را در راستای بهره برداری از ظرفیت علمی و نخبگان در حوزه‌های گوناگون برای اهداف و نیازمندی‌های نظام، توافقات ضمنی را انجام داده ایم.

وی عنوان کرد: درباره اختراعات و اکتشافات و بحث‌های امنیتی کشور از توانایی‌های جوانان استفاده می‌کنیم و به سمت پیشرفت و توسعه کشور پیش می‌رویم که از دستاورد‌ها در حوزه‌های دفاعی در بخش خودروسازی و کمک به ساختار انرژی اتمی کمک کرده است، ساخت واکسن فخرا که بنیان گذار آن، شهید فخری زاده بودند در مجموعه وزارت دفاع انجام شده است و مردم امروزه از ثمرات این تلاش‌ها استفاده می‌کنند، ما از تمام استعداد‌های جوانان استفاده می‌کنیم.

تندگویان خاطرنشان کرد: دوسالی است که مراکز منش برای رشد و شکوفایی استعداد جوانان در کشور ایجاد شده است و در ایجاد مشاغل تاثیر زیادی دارد، مدرک گرایی در کشور یک آفت است، بسیاری از جوانان مدرک دانشگاهی دارند، اما مهارت‌های کافی ندارند و امکان ورود به بازار اشتغال را ندارند، کشور نیاز به مهارت‌های حرفه ایی و مشخصی دارد.

وی اظهار داشت:  ما در کنار مدرک گرایی، مراکز‌ی را به وجود آورده ایم که به مهارت‌های نوجوانان و جوانان بپردازد، تلاش کردیم در یک مدل توسعه ای با آموزش‌های کوتاه مدت، مشاغل پر بازده و کسب و کار‌های روستایی و مدل‌هایی که مورد نیاز کشور است را بتوانیم ترویج دهیم.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، خاطرنشان کرد : در این مراکز از حضور خود جوانان استفاده می‌کنیم, در این پایگاه‌ها به روی تمام جوانان باز است تنها کافی است که آنان طرح و ایده ایی داشته باشند و مدعی این موضوع باشند که منجر به اشتغال می‌شود، ما با همکاری جهاد دانشگاهی آموزش های لازم را ارائه می‌دهیم که این طرح‌ها را تبدیل به طرح‌های اقتصادی و اشتغالزا با خروجی مربوطه شود. زمانی که به سودآوری و تثبیت رسیدند می‌توانند از مجموعه ما خارج شوند.

وی گفت:  ممکن است جوانان در عرصه‌ی معدنی و صنایع گوناگون و سدسازی طرح و ایده داشته باشند و جوانان در این مراکز مراجعه می‌کنند و ایده‌های خود را بیان می‌کنند و نیازی به داشتن مدرک دانشگاهی نیست، حتی نوجوانان با طرح و ایده در این مراکز حضور پیدا کردند و باعث اشتغال شدند و موسسه‌هایی را ایجاد کردند.