خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 31887
پنجشنبه - 18 شهریور 1400 - 08:00

تهدید سلامتی با شب‌ کاری

شب‌ها بیدارند و روز‌ها خواب، بعضی‌ها روز‌ها هم کار می‌کنند تا چرخ زندگی را بچرخانند، غافل از اینکه سلامت‌شان را به‌خطر می‌اندازند.

تهدید سلامتی با شب‌ کاری

شب‌ها بیدارند و روز‌ها خواب، بعضی‌ها روز‌ها هم کار می‌کنند تا چرخ زندگی را بچرخانند، غافل از اینکه سلامت‌شان را به‌خطر می‌اندازند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حسین ابراهیمی مقدم روانشناس و استاد دانشگاه، درباره شب کاری گفت: دنیای افراد شب کار با دنیای افراد روزکار متفاوت است، شاید می‌توان دنیای سخت تری اسمش را گذاشت، البته فشار‌های روانی، استرس ها، تعارض‌ها و نا کامی‌هایی برای شب کار‌ها به وجود می‌آید که شاید برای افراد روز کار کمتر وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: همین که بعضی از افراد، شب‌ها کار می‌کنند و نمی‌توانند در زمان مناسب استراحت کنند، می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد، این تاثیرات حتی روی وضعیت هورمون‌ها هم اثرگذار هستند،  هورمون‌های ملاتونین و سروتونین که از دسته‌ هورمون‌های ایندول آمین‌ها هستند، شب‌ها ترشح می‌شوند و اوج ترشح اواخر شب است که فرد می خوابد و این هورمون در افراد شب کار به تدریج باعث کاسته شدن ترشح می‌شود، فرد شب کار در زمانی که اوج ترشح هورمون‌ها است نمی‌خوابد و سیستم بدن وی به هم می‌ریزد.

این روانشناس خاطرنشان کرد:  پدر یا مادر، همسر و یا فرزند یک نقش و جایگاه خاصی برای آن‌ها تعریف شده است، برای مثال پدر می‌خواهد در کنار فرزندانش باشد و یا همسر می‌بایست نقش حمایتی خود را در خانه ایفا کند. یک فرد شب کار، شب‌ها در کنار خانواده اش حضور ندارد و این امر شاید سبب حسرت خوردن این افراد در مقایسه با دیدن زندگی افراد روز کار شود.

وی تصریح کرد: روز‌هایی هم که این افراد بخواهند در کنار خانواده شان حضور داشته باشند، خانواده مشغول فعالیت هستند و یا فرد شب کار ممکن است به علت خستگی استراحت کند و همین امر سبب کمتر دیده شدن خانواده شان می‌شود.

ابراهیمی مقدم عنوان کرد : در این شرایط این احساس به فرد شب کار دست می‌دهد که زندگیش با دیگران متفاوت است و شاید خیلی هم احساس خوشایندی نداشته باشد، تمام این موارد ذهن و فکر او را درگیر می‌کند که این امر می‌تواند روی تمرکز او اثرگذار باشد و حس چندان خوشایندی را برای او ایجاد نکند.

این روانشناس اظهار داشت :  از طرفی دیگر ما شاهد این هستیم که در بعضی از مواقع افراد شب کار به این موارد متاسفانه فکر و اندیشه نمی‌کنند و به جای اینکه روزها استراحت لازم را کنند تا دچار فرسودگی نشوند، اما می‌گویند حالا که خانه هستم فعالیت اجتماعی و اقتصادی انجام دهم.

بنابراین نتیجه‌ای که می‌گیریم بهتر است که اگر می‌توانیم زمان خواب و بیداریمان را به خوبی تنظیم کنیم. اوقات فراغت خوبی را با خانواده مان داشته باشیم و تلاش کنیم یادگیری‌های جدید برای خود داشته باشیم تا بتوانیم به آن وسیله قوه ادراک، تفکر و حل موضوع را زنده، پویا و سرحال نگه داریم.