صدور برگه هدایت تحصیلی دانشآموزان با شرایط خاص
وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که امکان صدور هدایت تحصیلی دانش آموزان فاقد نمون برگ هدایت تحصیلی و یا شرایط خاص فراهم شده است.
وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که امکان صدور هدایت تحصیلی دانش آموزان فاقد نمونه برگ هدایت تحصیلی و یا شرایط خاص فراهم شده است.
به گزارش گروه آموزش و پرورش آوای جامعه، در اطلاعیهای که اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش منتشر کرده آمده است که امکان صدور اولویت هدایت تحصیلی دانش آموزان فاقد نمون برگ هدایت تحصیلی و یا شرایط خاص که برابر بخشنامه متمم اعلام شده بود با نظر کمیته هدایت تحصیلی و تکمیل فرم ۶ امضا صورت پذیرد، اکنون این مهم با دسترسی کارشناس مشاوره منطقه در پورتال همگام و ماژول هدایت تحصیلی با عنوان”صدور/ ویرایش دستی هدایت تحصیلی” فعال شده است.
همچنین تاکید شده است که مناطق آموزش و پرورش موظف هستند تعداد دانش آموزان دارای فرم ۶ امضا و موارد تغییر یافته در سامانه را تا ۱۱ مهرماه به صورت مکتوب به استان اعلام و استان نیز به صورت مستند تا ۲۲ مهرماه به اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی ارسال کنند.
با توجه به اینکه انجام هرگونه تخلف و یا صدور مجوز غیرقانونی اولویت رشته تحصیلی بر عهده کارشناس مشاوره منطقه است؛ بنابراین ضمن اعلام موکد مبنی بر محرمانه نگه داشتن رمز عبور و کاربری خود و عدم واگذاری به غیر، خواهشمند است نهایت دقت در ثبت اولویت رشتههای تحصیلی به عمل آید.
در نمون برگ شماره ۶ هدایت تحصیلی (توصیه نامه مشاورهای)، اولویت بندی هریک از رشته – زمینههای ۱۲ گانه تحصیلی (شاخههای نظری، فنی و حرفهای و کاردانش) برمبنای امتیازات و آزمونهای مشاورهای دانشآموزان (نظرات دانشآموز، والدین، دبیران، مشاور و همچنین نتایج آزمونهای رغبت و توانایی) و بر اساس مقایسه فردی دانشآموز با خود قید شده است.
اطلاعات این نمون برگ به خودشناسی بهتر دانشآموز از رغبتها و تواناییهای خودش کمک میکند؛ بنابراین اولویتهای این نمون برگ، یک توصیه نامه فردی است. از آنجایی که در فرایندثبتنام، مفاد نمون برگ ۷ یعنی مقایسه وضعیت دانشآموز با سایر متقاضیان ملاک عمل است، نمون برگ شماره ۶ هیچگونه الزامی برای ثبتنام دانشآموز در یک اولویت ایجاد نمیکند.
* هدایت تحصیلی دانشآموزان بر اساس وضعیت عملکرد تحصیلی و ظرفیت و محدودیتهای منطقهای صورت میپذیرد، بنابراین ثبتنام دانشآموزان در پایه دهم بر اساس تأمل در نمون برگهای ۶ و ۷ هدایت تحصیلی که حاوی توصیههای لازم به دانشآموزان و والدین ایشان است و بر اساس اولویتهای ثبتنامی «الف» و «ب» مندرج در نمون برگ شماره ۷ هدایت تحصیلی خواهد بود.
*در نمون برگ شماره ۷، درج گزینه اولویتهای «الف» و «ب» در زیر هر رشته یا زمینه بهمنزله وضعیت دانشآموز با توجه به عملکرد تحصیلی و ظرفیت و محدودیت آن زمینه یا رشته در سطح منطقه برای اولویت زمانبندی ثبتنام است.
گفتنی است، اولویتهای قیدشده برمبنای نمرات اخذ شده در سوابق تحصیلی دانشآموز (نمرات خردادماه پایههای هفتم و هشتم با احتساب ضریب یک و پایه نهم با احتساب ضریب سه و البته در دروس تخصصی) لحاظ شده است؛ لذا ثبتنام دانشآموزان در رشتههای مربوط به شاخه و زمینههایی که دارای اولویتهای «الف» و «ب» است بر اساس ترتیب اولویتبندیهای قیدشده در نمون برگ هر دانشآموز صورت میگیرد.
* هدایت تحصیلی دانشآموزان در رشتههای علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و فنی و حرفهای بر اساس امتیاز نمرات تحصیلی، ظرفیتها و محدودیتهای منطقهای به ترتیب زمانی در دو اولویت ثبتنامی «الف» و «ب» و در سایر رشتهها فقط با اولویت «الف» صورت میگیرد.
* در نمون برگ شماره ۷، درج گزینه اولویتی «الف»، به معنای احراز شرایط مطلوب برای انتخاب آن زمینه و رشته است و ازآنجاکه در اولویت اول ثبتنام قیدشده لازم است دانشآموزان در اسرع وقت (برابر جدول ثبتنامی اعلامشده از سوی منطقه) نسبت به ثبتنام خود اقدام کنند.
* در نمون برگ شماره ۷، درج گزینه اولویتی «ب»، به معنای احراز شرایط برای انتخاب آن زمینه و رشته توسط دانشآموز است، ولی ثبتنام دانشآموز پس از گروه اولویت «الف» که بالاتر است (برابر جدول ثبتنامی اعلامشده از طرف منطقه) صورت میپذیرد.
* ورود به هریک از شاخهها و رشتههای تحصیلی منوط به کسب حدنصاب (کف) نمرات دروس تخصصی پایانی نوبت دوم (خردادماه) مربوط به آن رشته است، بهعبارتدیگر در صورت عدم کسب حداقل میانگین دروس تخصصی درسه پایه هفتم، هشتم با ضریب یک و پایه نهم با ضریب ۳ برای شاخه، زمینه و رشتههای مربوطه، سایر عوامل در تنظیم نمون برگ هدایت تحصیلی بیاثر خواهد بود.
*ستونهای هاشور خورده درنمون برگ هدایت تحصیلی بهمنزله عدم کسب حدنصاب دروس تخصصی مربوط در آن زمینه یا رشته تحصیلی است.