خبر » زنان و جوانان » نبض جامعه
کد خبر : 31496
یکشنبه - 7 شهریور 1400 - 07:45

مهارت‌های لازم برای داشتن خانواده شاد

برای ایجاد و حفظ سلامت روان در خانواده لازم است، تمامی اعضای آن با مهارت‌های لازم برای زندگی آشنا شوند.

مهارت‌های لازم برای داشتن خانواده شاد

برای ایجاد و حفظ سلامت روان در خانواده لازم است تک تک اعضای آن با مهارت‌های لازم برای زندگی آشنا شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اعضای یک خانواده خوشحال، سالم و سرخوش، همگی به یک اندازه در این شادی نقش دارند.

خانواده یعنی جایی که زمان زیادی از عمر ما در آنجا سپری می‌شود و میزان خوشبختی و رضایت ما از زندگی، به مقدار زیادی به شرایط خانواده و کیفیت روابط شکل یافته در آن وابسته است، خانواده همان جایی است که بخش مهمی از سرنوشت بزرگسالان آینده‌ اجتماع در آنجا رقم می‌خورد.

امروزه، سبک زندگی مدرن، مشغله‌های زیاد و فرصت‌های کم و دلایل متعدد دیگر، رُکن خانواده را با چالش‌های زیادی مواجه ساخته است، وجود احساس گرم و امن محبت و عشق ورزیدن بین والدین و فرزندان رکن اساسی برای داشتن یک خانواده سالم است، وقتی افراد خانواده‌ای از یک محیط شاد و سالم بهره‌مند هستند، می‌توانند با دنبال کردن الگو‌ها و عادات سالم خانوادگی به این سلامت، امنیت و خرسندی بیفزایند.

یکی از عوامل مؤثر در شکل گیری رفتار فرد، خانواده است، فضای خانه، نخستین و بادوام‌ترین عاملی است که در رشد شخصیت افراد تأ ثیر می‌گذارد، به گونه‌ای که می‌توان گفت پدر و مادر نیرومندترین آموزگار افراد در زندگی، آموزش خانوادگی پایدارترین آموزش و محیط خانه مهمترین آموزشگاه برای هر فرد هستند.

داشتن خانواده خوب می‌تواند از فاکتور‌های موفقیت فرد در بزرگسالی باشد، پس با توجه به اهمیت محیط خانه و خانواده، باید تلاش کنیم تا بهترین خانواده را برای خود و فرزندانمان به وجود آوریم، این به این معنا است که تلاش کنیم خانواده شادی داشته باشیم که در آن همه نسبت به یکدیگر عشق می‌ورزند و باعث پیشرفت شخصیتی و فکری یکدیگر می‌شوند تا به فرد بهتری در زندگی تبدیل شویم.

هما بهمنی روانشناس خانواده و استاد دانشگاه درباره زندگی شاد گفت: برای داشتن یک زندگی شاد و سالم باید به ارتباطات کلامی توجه کنیم و نباید کلامی بُرنده و گزنده داشته باشیم، زیرا باعث ویرانی خانواده می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از عواملی که باعث شادی و آرامش خانواده‌ها می‌شود، مدیریت معاشرت‌ها است. این نکته بسیار مهم است که بعد از ازدواج روابط خانوادگی و روابط اجتماعی را مدیریت کنیم.

این روانشناس با بیان اینکه خصوصیات اخلاقی بسیار مسری هستند و در اثر نشست و برخاست با افراد، این خصوصیات را کسب می‌کنیم تصریح کرد: کمال هم نشین بسیار زیاد بر روی افراد به ویژه کودکان تاثیر می‌گذارد، زیرا آن ها بسیار لطیف‌ و نقش پذیرتر هستند.

بهمنی عنوان کرد : با توجه به نفوذ اینترنت، ماهواره و فضای مجازی در بین خانه ها و رقابت این گونه وسایل با یکدیگر در جذب مخاطب، متاسفانه در حال حاضر شاهد بروز مسائل و مشکلات جدی در بین خانواده ها هستیم که باعث شده از اقتدار والدین کاسته شود و فرزند پروری خاصی شکل گیرد، به طوری که اکنون تمایل به تجرد و مجرد زیستی، ترس از ازدواج و کم شدن انگیزه برای تشکیل خانواده حاصل تغذیه ناسالم از فضای مجازی است که روز به روز در بطن خانواده ها و افراد جامعه ریشه دوانده است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از گام‌های موثر دیگر برای افزایش آرامش در خانواده، خودشناسی است. بسیاری از ما باید و نباید‌ها و خط قرمز‌های خود را نمی‌شناسیم. تمام افراد باید روی خود آگاهی و خودشناسی سرمایه گذاری کنند و ابتدا باید خودشان را بشناسند، چراکه خودآگاهی باعث مدیریت صحیح و خوب روابط زناشویی می شود.

بهمنی مطرح کرد: گام دوم برای زندگی شاد این است که همسرشناسی داشته باشیم. ابتدا باید دنیای همسرمان را به عنوان جنس مخالف، بشناسیم. اثر انگشت تمام افراد با یکدیگر متفاوت است، بنابراین همه افراد یک سری تفاوت‌های فردی دارند و زوجین باید آن تفاوت‌های فردی را کشف کنند.

بهمنی اظهار داشت: گام دیگر معنویت درمانی است. برای داشتن یک خانواده شاد و سالم باید با معبود هستی ارتباط داشته باشیم، این روز‌ها در کشور‌های اروپایی و کشور‌های پیشرفته بحث معنویت درمانی جدی مطرح شده است، زیرا نیایش و ارتباط با مبدا هستی باعث آرامش و به عبارتی تقوا و خودکنترلی و خود نگهبانی می‌شود.

وی افزود: زمانی که همسران خودکنترلی و تقوا داشته باشند مقید هستند و نیازی نیست که همسر شک و یا سوء ظنی داشته باشد، لذا بسیاری از موارد لازم را رعایت می‌کنند. لذا معتقد هستیم راه ارتباط با مبدا هستی آرامشی را در زندگی ایجاد می‌کند و راه رسیدن به آن هم بندگی کردن است.

بهمنی تاکید کرد: زمانی که رابطه ساخته شد، به نگهداری نیاز دارد. برای استحکام و نگهداری رابطه باید تلاش کرد، به عبارتی ۷۰ درصد رابطه ساختنی است و یکی از مصداق‌ها برای ساختن رابطه، رفتار درست و مدیریت کلام است.

این روانشناس مطرح کرد: ارتباط مانند گل و گیاه نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد، این طور نیست، زمانی که پیمان ازدواجی بسته شد همه چیز تمام شود،  تازه شروع می‌شود و این بنا باید ساخته شود و در ساخته شدن این بنا است که فرزندان نقش پدر و مادری را از بزرگتر‌ها یاد می‌گیرند و الگوبرداری می‌کنند.

وی افزود: برای رسیدن به خانواده سالم، والدین باید به بچه‌ها توجه کنند و وقت کافی برای آن‌ها و نیاز‌های عادیشان در نظر بگیرند، با آن‌ها صادق باشند و از توهین و سرزنش و تنبیه بدنی آن‌ها بپرهیزند.

این روانشناس گفت: در یک خانواده سالم تبادل افکار وجود دارد و به عبارت دیگر خانواده سالم خانواده‌ای است که از سلامت روان و آرامش روانی و معنوی هر یک از اعضای خانواده حمایت می‌کند، طبیعت انسان‌ها با خشونت و اجبار سازگاری ندارد. مراقبت مداوم، تسلط بیش از حد، محافظت بیش از اندازه و دلسوزی افراطی والدین به شخصیت کودکان آسیب می‌رساند.

وی افزود: برقراری شیوه ارتباطی منطقی، محترمانه و در عین حال گرم و صمیمانه نشان دهنده خانواده سالم است. شیوه‌های ارتباطی نامناسب تأثیرات مضری روی فرد و سلامت او خواهند داشت.

این روانشناس گفت: برای ایجاد و حفظ سلامت روان در خانواده لازم است تک تک اعضای آن با مهارت‌های لازم برای زندگی آشنا شوند، بهداشت روان خانواده به همه افراد کمک می‌کند تا در مسیر رشد و تکامل و بهره گیری از استعداد‌های خود گام بردارند.