آژیر » حقوقی و قضایی » خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 31189
جمعه - 29 مرداد 1400 - 08:45

ورود تیم‌های قضایی به موضوع واکسن‌های تقلبی

اعضای باند ۴ نفره فروش و تزریق واکسن تقلبی کرونا در تهران و شهر کرج بازداشت شدند که در تحقیقات مقدماتی مشخص شد که یک پزشک با دریافت مبالغی هنگفت، واکسن تقلبی کرونا را به مراجعه کنندگان مطبش تزریق می‌کند.

ورود تیم‌های قضایی به موضوع واکسن‌های تقلبی

این روز‌ها بازار سیاه فروش دارو‌های کرونا داغ شده و عده‌ای هم اقدام به عرضه محصولات تقلبی در این زمینه می‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در پی شیوع و گسترش کرونا در کشور عده‌ای سودجو از این وضعیت سوء استفاده و اقدام به احتکار دارو و واکسن‌های کرونا کرده اند و از عرضه این اقلام پزشکی که با سلامت جان مردم سروکار دارد، به بازار جلوگیری می‌کنند.

با توجه به وضع موجود عده‌ای بدون توجه به وضعیت سلامت افراد و نیاز مبرم بیماران به دارو و واکسن اقدام به احتکار این تجهیزات پزشکی می‌کنند.

کار به اینجا ختم نشده و عده‌ای که تنها منافع مالی برایشان اهمیت دارد، بدون در نظر گرفتن نیاز بیماران به دارو‌ها و واکسن اقدام به خریداری این اقلام پزشکی کرده و در بازار سیاه نسبت به عرضه آنها اقدام می‌کنند، در پی مشاهده احتکار دارو و تولید واکسن‌های تقلبی کرونا تیم‌های نظارتی، قضایی و انتظامی در بازار وارد عمل شده و نسبت به این موضوع وارد عملیات شدند.

*صدور دستورات قضایی برای شناسایی واکسن‌های تقبلی 

المیرا نقی زاده، معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ناحیه ۲۶ ویژه جرایم پزشکی اظهار داشت: دستورات قضایی صادر شده در دو محور کلی شناسایی واکسن‌های تقلبی و برخورد با سوداگران و قاچاقچیان دارو‌های مربوط به کرونا بود.

وی افزود: فردی که مقادیر زیادی از دارو‌های مخصوص بیماری کرونا را به‌صورت قاچاق و خارج از شبکه بهداشت و درمان در اختیار داشت، دستگیر شد و تحقیقات در خصوص این پرونده نیز در حال انجام است.

نقی زاده گفت: این اقدامات در راستای تاکیدات ریاست قوه قضاییه و دادستان تهران برای شناسایی دلالان دارو و سواستفاده کنندگان از وضعیت فعلی صورت گرفته و با جدیت ادامه پیدا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد : به جز مراکز مورد تایید وزارت بهداشت هیچ شخصی حق صدور گواهی و کارت واکسیناسیون را ندارد و در صورت مشاهده با قاطعیت با عوامل خاطی برخورد خواهد شد.

*قانون چه مجازاتی برای احتکار تعیین کرده است؟

با توجه به وجود احتمال احتکار کالا توسط سودجویان، قانون در این باره از قبل مفادی را بیان کرده و نسبت به انجام این جرم برای مجرم و یا مجرمان مجازاتی را تعیین کرده است.

براساس قانون در مرتبه اول احتکار کالایی الزام به فروش کالا و اخذ جریمه معادل ۱۰ درصد ارزش کالا برای مجرم در نظر گرفته شده است، در صورت احتکار کالایی برای مرتبه دوم، فروش کالا توسط دولت و اخذ جریمه از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد ارزش کالا برای مرتکب کننده این جرم در نظر گرفته شده است.

اگر فردی برای مرتبه سوم اقدام به احتکار کالایی کند، فروش کالا توسط دولت و اخذ جریمه از یک تا سه برابر ارزش کالا و قطع تمام یا قسمتی از سهمیه و خدمات دولتی تا ۶ ماه و نصب پارچه در محل کسب به عنوان محتکر، برای مجرم در نظر گفته شده است.

اما اگر مجرمی برای مرتبه چهارم نسبت به احتکار کالا اقدام کند علاوه بر مجازات مرتبه سوم لغو پروانه محل کسب و معرفی از طریق رسانه‌های گروهی به عنوان محتکر اعمال خواهد شد.

*واکنش ناجا به احتکار دارو در بازار

با توجه به افزایش خبر‌های احتکار دارو و کشف واکسن‌های غیرمجاز و تقلبی، سخنگوی ناجا نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

سردار مهدی حاجیان سخنگوی نیروی انتظامی درباره احتکار کالا  اظهار داشت: از مردم تقاضا داریم که هرگونه موارد مشکوک و یا اطلاعاتی که در بحث احتکار دارند را با سامانه ۱۱۰ پلیس در میان بگذارند، پلیس امنیت اقتصادی در خصوص احتکار با جدیت ورود پیدا کرد و عده‌ای سودجو و محتکر را نیز شناسایی و دستگیر کرد.

وی با اشاره به کشف واکسن‌های تقلبی و دستگیری اعضای باند به مردم توصیه کرد که مردم عزیز برای دریافت دز واکسن به مراکزی که مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، مراجعه کنند، به تازگی تعدادی از افرادی که اقدام به تولید واکسن‌های تقلبی کرونا کرده بودند توسط پلیس امنیت تهران دستگیر شدند.

گفتنی است که سرهنگ پیام کاویانی رئیس پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ اظهار داشت : اعضای باند ۴ نفره فروش و تزریق واکسن تقلبی کرونا در تهران و شهر کرج بازداشت شدند که در تحقیقات مقدماتی مشخص شد که یک پزشک با دریافت مبالغی هنگفت، واکسن تقلبی کرونا را به مراجعه کنندگان مطبش تزریق می‌کند.

با توجه به موارد مطرح شده در این گزارش هموطنان باید نسبت به تهیه دارو و واکسن مربوط به بیماری کوید ۱۹ دقت بیشتر داشته باشند و در صورت رویت موارد مشکوک و یا مشاهده هر گونه احتکار دارو و یا واکسن، موارد را به مراجع ذی صلاح اطلاع دهند.

گفتنی است، شما هموطنان عزیز نیز می‌توانید مواردی را که به زعم شما مشکوک هستند و احتمال می‌دهید که موضوعاتی با احتکار دارو و یا واکسن کرونا مرتبط است را در بخش نظرات این گزارش به باشگاه خبرنگاران جوان اطلاع دهید تا موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.