رونمایی از سه بازی جدید کانون پرورش فکری
سه بازی جدید شامل «هفتگنبد» و «تتابرد» هردو بازی رومیزی و بازی موبایلی «حرفچین» برای گوشیهای اندروید رونمایی شد.
همزمان با رونمایی از سه محصول و سرگرمی جدید کانون، مدیرکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای، توجه به علایق نوجوانان و پایدارسازی حضوراعضای نوجوان در مراکز فرهنگی و هنری کانون را یکی از سیاستهای این ادارهکل در طراحی بازی و سرگرمی عنوان کرد و طرح ایجاد میز بازیهای ایرانی را در همین راستا دانست.
به گزارش گروه آموزش و پروش آوای جامعه، محسن حموله ، در مراسم رونمایی از سه سرگرمی جدید تولیدشده در این مجموعه، با اشاره به این موضوع گفت: بر مبنای همین برنامه و نگاه، از استانها درخواست شد که در صورت امکان، ایجاد میز بازیهای ایرانی را در یکی از مراکز سطح استان برنامهریزی و اجرا کنند، چراکه در حال حاضر علاقهی نوجوانان و خانوادهها به بازیهای دورهمی بیشتر شده و این فرصت خوبی است که کانون با مشارکت سایر تولیدکنندگان در این حوزه، بازیهایی را طراحی و تولید کند.
در این مراسم که سه بازی جدید شامل «هفتگنبد» و «تتابرد» هردو بازی رومیزی و بازی موبایلی «حرفچین» برای گوشیهای اندروید رونمایی شد، حموله در سخنانی تاکید کرد که درایامی که شرایط حاکم بر ایران و جهان به گونهای متفاوت رقم خورد و همهی عرصههای زندگی در اقصینقاط جهان تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت، فرصتی فراهم شد تا در سال «تولید، پشتیبانیها ومانعزداییها» شاهد رونمایی از این سه محصول سرگرمی جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باشیم تا درعرصهی توسعهی صنایع فرهنگی، خلاق و تولید داخلی گامی کوچک برداریم.
وی به تشریح هریک از بازیهای جدید پرداخت و در توصیف سرگرمی هفت گنبد گفت: بازی رومیزی «هفت گنبد» بازی دونفرهای است که برای گروه سنی ۱۲ سال به بالا طراحی شده و از جمله طرحهایی است که در حوزهی تحقیق و پژوهش ادبیات متون کهن در ادارهکل سرگرمیها شروع شد، این سرگرمی پس از بازی کارتی «سیمرغ» و «طوطی و بقال» توسط کانون و با همکاری مدیریت بازرگانی تولید و برای مخاطبان عرضه شده است.
به گفتهی حموله، در این بازی کودکان و نوجوانان ضمن آشنایی با ادبیات فارسی و آشنایی با نظامی گنجوی شاعر قرن ششم هجری و اثر عظیم او یعنی هفتگنبد، با هنر اصیل و ایرانی مینیاتور هم آشنا میشوند.
مدیرکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای عنوان کرد : این بازی رومیزی با هدف ترویج ادبیات فارسی و آشنایی با اشعار نظامی گنجوی در قالب بُردگیم و ایجاد بسترمناسب برای نشر آثار و ادبیات کهن فارسی طراحی و تولید شده است. در همین حال، این سرگرمی برای افزایش مهارتهای ادراک کمی، منطق ذهنی، تفکر تحلیلی و قدرت ساماندهی تهیه شده و به دنبال ایجاد فهم این موضوع است که تصمیمگیری دیگران تا چه میزان روی تصمیمهای ما در آینده تاثیرگذار است.
وی تاکید کرد : سرگرمی «هفت گنبد» مهارتهای ارتباطی و ادراکی بین فردی نوجوانان را تقویت میکند, طراحان این سرگرمی، امین عبداللهی و فرشید سوادکوهی هستند که با نظارت آیدین مهدیزاده تولید شده است.
برپایه این گزارش ، سرگرمی «تتابرد»، دیگر اثر جدیدی بود که در این مراسم رونمایی میشد. حموله در این بخش، توضیح داد که یکی دیگر از برنامههای اداره کل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای در طی چند سال گذشته حمایت و مشارکت در طراحی و تولید سرگرمیهای جدید و تجدید تولید با سایر تولیدکنندهها است.
بر همین اساس، به گفتهی مدیرکل واحد سرگرمیهای سازنده، سرگرمی تتابرد که از طرحهای منتخب رویداد ملی ایدهآزاد اسباببازی است با سرمایهگذاری شرکت بازی آل و تلاشهای مهندس فروزندهدل به صورت مشترک تولید شده است.
«تتا» مخفف تقلید، ترکیب و ابداع، روش جدیدی در آموزش و نوع جدیدی از بازیهای فکری است، در این نوع بازی، چهارچوبها و کلیشههای مرسوم به حداقل رسیده و مخاطب با بازیای مواجه است که بخشهای گوناگون آن را میتواند تغییردهد (مانند زمین بازی و مهرهها ) طراحی این سرگرمی را مهدی پورمطلب از برگزیدههای رویداد ایدهآزاد اسباببازی برعهده داشته است.
در بخش دیگر این مراسم، بازی موبایلی «حرفچین» نیز رونمایی شد که به گفتهی حموله، این بازی در دستهی بازیهای کلمات قرار دارد و با گرافیکی ساده و جذاب در چهار بخش حرفچین، شرحچین و شعرچین و مسابقه، با استفاده از شعر و ادبیات و متون کهن فارسی سعی دارد در قالب بازی و سرگرمی و رقابتی جذاب، کودکان و نوجوانان را با این گنجینهی بیپایان آشنا کند.
حموله تاکید کرد: اجرای سه بازی متفاوت اما در کنار هم، گرافیک ساده، جذاب و زیبا، استفاده از شعر و ادبیات و متون کهن فارسی، وجود بیش از ۷۵۰ مرحلهی جذاب و رقابتی، امکان دریافت جایزه درمراحل گوناگون بازی، چالشهای متفاوت و رقابتی در حل مراحل بازی، سازگاری با تمامی دستگاههای اندروید، حجم پایین و نصب یکمرحلهای، از ویژگیهای این بازی موبایلی است.
به گفته این مدیرکل کانون پرورش فکری، در طراحی محتوای این بازی از اشعار، شخصیتهای کتابهای کانون استفاده شده و این بازی درکافهبازار بارگذاری شده است.
در این مراسم همچنین مدیرعامل کانون پرورش فکری نیز در کنار طراحان بازیها حضور داشت و در سخنانی، بر لزوم برطرف کردن موانع پیش پای تولیدکنندگان تاکید کرد، وی یکی از سیاستهای کاریاش را تقویت حوزه بازی و سرگرمی و شورای نظارت بر اسباببازیها و توانمندیهای آن عنوان کرد تا بتوانند با دقت و قدرت بیشتر کارشان را انجام دهند.
گفتنی است، این مراسم صبح روز سهشنبه ۱۹مرداد ۱۴۰۰ در مرکز آفرینشهای کانون در تهران برگزار شد.